سقف کارت‌به‌کارت ۱۰میلیون تومان شد

آرمان‌ملي: مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي اعلام کرد: سقف عمليات کارت به کارت در ابزارهاي خودپرداز، کيوسک، اينترنت‌بانک و همراه‌بانک در راستاي کاهش مراجعه شهروندان به شعب بانکي تا اطلاع ثانوي با ابلاغ جديد به شبکه بانکي به 10 ميليون تومان افزايش پيدا کرد. داوود محمدبيگي صدور اين ابلاغيه را در راستاي اعمال تمهيدات جديد از سوي بانک مرکزي براي پيشگيري از شيوع ويروس کرونا و کاهش حضور مشتريان در شعب بانکي دانست و افزود: سقف کارت به کارت در نرم‌افزارهاي پرداخت‌سازان همچنان تا اطلاع ثانوي سه ميليون تومان است. او همچنين با اشاره به افزايش استفاده شهروندان از خدمات بانکي غيرحضوري در اسفندماه گفت: با توجه به بحث شيوع ويروس کرونا در کشور و تاکيد بانک مرکزي بر دريافت خدمات بانکي از طريق درگاه‌هاي غيرحضوري، مبلغ تراکنش‌هاي غيرحضوري در اسفندماه رشدي 37 درصدي داشته است.
مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي در حالي از افزايش 37 درصدي نقل و انتقالات غيرحضوري بانکي در اسفندماه خبر مي‌دهد که پيش از اين بسياري از مردم از اجباري‌شدن استفاده از رمز دوم پويا گله‌مند بودند. با اين حال به نظر مي‌رسد کرونا توانسته است استفاده ناگزير از رمز يک‌بارمصرف را در ميان مردم مورد پذيرش قرار دهد. محمدبيگي نيز در سخن خود يکي از دلايل افزايش تراکنش‌هاي غيرحضوري تا اين ميزان را شيوع ويروس کرونا اعلام کرده است. از ابتداي همه‌گيرشدن اين بيماري در کشور، بانک مرکزي همواره در استفاده از خودپردازها يا مراجعه حضوري به بانک‌ها هشدار داده است. در اين ميان اين بانک تمهيداتي را نيز براي آسان‌تر شدن نقل و انتقالات بانکي و کمک به رعايت بيشتر بهداشت توسط شهروندان پياده کرده است. از جمله اين اقدامات، افزايش سقف مبلغ تراکنش‌هاي کارتي از سه به پنج ميليون تومان و در ابزارک‌هاي موبايلي از يک به سه ميليون تومان بوده که اکنون اين ميزان با تمهيدات جديد تا سقف 10 ميليون تومان افزايش پيدا کرده است. از سوي ديگر نيز اين بانک تلاش کرده است تا روال دريافت و فعال‌سازي رمز دوم پويا را براي شهروندان از طريق خدمات غيرحضوري، هموارتر کند.
فعال‌سازي رمز پويا از طريق درگاه‌هاي غيرحضوري
مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي با بيان اينکه فرآيند فعال‌سازي رمز دوم پويا غيرحضوري‌ است، گفت: بانک مرکزي همواره در مسير اجراي طرح رمز دوم پويا تاکيد داشت تا فرآيند فعال‌سازي رمز دوم يک‌بارمصرف و ثبت شماره تلفن مشتريان به صورت غيرحضوري و از طريق درگاه‌هاي الکترونيکي باشد تا نيازي به مراجعه شهروندان به صورت حضوري به شعب نباشد و در همين راستا علاوه بر شعب، فعال‌سازي رمز پويا از طريق اينترنت بانک، همراه بانک و خودپرداز قابل انجام است. به گزارش پژوهشکده پولي و بانکي، داوود محمدبيگي ادامه داد: براي فعال‌سازي و استفاده از رمز دوم پويا هيچ ضرورتي براي حضور در شعب بانک نيست و مشترياني که رمز دوم را قبل از اجراي طرح رمز پويا در اختيار داشتند صرفا بايد شماره تلفن خود را تاييد کنند که از درگاه‌هاي غيرحضوري قابل انجام است. او تاکيد کرد: بانک مرکزي پس از شيوع ويروس کرونا به شبکه بانکي ابلاغ کرد تا زيرساخت احراز هويت و تاييد شماره تلفن همراه مشتريان در درگاه‌هاي اينترنت‌بانک ايجاد و ارائه شود تا تماس مشتري با شعب و خودپرداز کاهش پيدا کند؛ البته در صورتي که تا به امروز مشتري رمز دوم نداشته لازم است تا براي فعال‌سازي رمز پويا از طريق خودپرداز اقدام کند.


شلوغي شعب در اسفندماه طبيعي‌ است
محمدبيگي در خصوص اخبار منتشرشده مبني‌بر شلوغي شعب بانک‌ها به دليل فعال‌سازي رمز دوم پويا اظهار کرد: افزايش ترافيک مشتريان در شعب بانکي ارتباطي با رمز دوم پويا ندارد؛ طبق روال هرساله، در اسفندماه امور بانکي شهروندان افزايش پيدا مي‌کند و از سويي ديگر کاهش ساعت کاري بانک‌ها باعث مي‌شود تا ترافيک شعب افزايش يابد. او همچنين ابراز کرد: آمارهاي رمز پويا به صورت جدي از سوي بانک مرکزي در حال رصد و بررسي ا‌ست و نمودارها نشان از افزايش ارسال رمز پوياي پيامکي و رشد استفاده از رمز دوم پويا دارد.