بزرگترین ریزش قیمت نفت از زمان جنگ خلیج‌فارس

روز جمعه زمانی که وزرای نفت کشورهای تولید کننده اعم از اوپک و غیر اوپک از وین خارج می‌شدم، کمتر کسی فکر می‌کرد که قیمت نفت تنها دو روز بعد از آن با کاهشی بی سابقه رو به رو شود.در واقع در حالی که روسیه مهر بطلان را بر توافق کاهش تولید زد، عربستان نیز در پی فروپاشی اوپک پلاس، قیمت گریدهای نفتی خود را کاهش داد تا پازل سقوط قیمت نفت تکمیل شود.این سقوط قیمت در حالی اتفاق افتاده که اغلب کشورهای تولید کننده مفت برای مقابله با کسری بودجه نیازمند قیمت‌هایی به مراتب بالاتر هستند. بازارهای نفت پس از فروپاشی اتحاد اوپک پلاس و آغاز جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه که احتمالا تبعات اقتصادی و سیاسی فوری خواهد داشت، بیش از ۳۰ درصد سقوط کردند.بهای معاملات نفت برنت چند ثانیه پس از گشایش معاملات آسیا، با دومین کاهش قیمت بزرگ تاریخ پس از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ روبرو شد. با سقوط قیمت نفت برنت به ۳۱ دلار و دو سنت، بانک گلدمن ساکس هشدار داد که قیمتها ممکن است به حدود ۲۰ دلار در هر بشکه سقوط کنند.این ریزش قیمت همه را در بازار نفت از غولهایی مانند اکسون موبیل تا شرکتهای حفاری شیل کوچکتر در تگزاس غربی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به بودجه کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی از عراق گرفته تا نیجریه ضربه خواهد زد و صحنه سیاست جهانی را تغییر خواهد داد و نفوذ کشورهایی مانند عربستان سعودی را کمتر می‌کند. 
همچنین مبارزه علیه تغییرات جوی هم با دشواری بیشتری روبرو خواهد شد زیرا بهای سوختهای فسیلی در برابر منابع انرژی تجدیدپذیر رقابتی‌تر می‌شود.اندی لیپو، رییس شرکت مشاوره لیپو اویل آسوشیتس در هیوستون در این باره گفت: باورکردنی نیست. بازار با موج ریزش قیمت روبرو شده است. اوپک پلاس با ورود به جنگ قیمت برای تصرف سهم بیشتر، بازار را غافلگیر کرد.بازار نفت در مواجهه با شوک ویروس کرونا بر تقاضا و چشم‌انداز سیل عرضه از همه طرف، از هم پاشیده است. عربستان سعودی قیمت فروش رسمی خود را به میزانی کاهش داده که در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده و به خریدارانش اعلام کرده که تولیدش را افزایش خواهد داد. روسیه اعلام کرده که شرکتهایش آزاد هستند هر میزان که بخواهند نفت تولید کنند.اقدام کم سابقه شرکت آرامکوی سعودی تنها چند ساعت پس از شکست مذاکرات اوپک و متحدانش صورت گرفت. فروپاشی این اتحاد به همکاری میان عربستان سعودی و روسیه که از اواخر سال ۲۰۱۶ شکل گرفت و به تقویت قیمتها کمک کرد، پایان می‌دهد.منابع آگاه اظهار کرده‌اند شرکت آرامکو به برخی از فعالان بازار اعلام کرده که قصد دارد از ماه میلادی آینده تولیدش را به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و ممکن است به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند.بهای معاملات آتی نفت برنت در بازار لندن ۱۴ دلار و ۲۵ سنت سقوط کرد و به ۳۱ دلار و دو سنت رسید که بزرگترین کاهش قیمت روزانه از زمان حمله آمریکا به عراق در ژانویه سال ۱۹۹۱ بود. بهای نفت برنت در سنگاپور با ۲۵ درصد کاهش، ۳۳ دلار و ۹۲ سنت در هر بشکه معامله شد.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۴ درصد کاهش یافت و به ۲۷ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید اما اندکی بعد این کاهش به ۲۷ درصد تقلیل پیدا کرد. معاملات به دلیل حجم ریزش قیمت برای چند دقیقه متوقف شد.اختلاف قیمت نفت برنت با شاخص نفت آمریکا به پایینترین حد خود در بیش از دو سال گذشته رسید زیرا عرضه بالاتر کشورهای اوپک توازن میان عرضه و تقاضای جهانی را در مقایسه با نفت آمریکا مستقیما مورد تهدید قرار می‌دهد. اختلاف قیمت دو شاخص از چهار دلار در هفته گذشته، به دو دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید.ریزش قیمت نفت در سایر بازارهای مالی منعکس شد و بازارهای سهام آمریکا به همراه ارزهای نفتی مانند کرون نروژ و پزوی مکزیک با سقوط آزاد روبرو شدند در حالی که دارایی‌های امن مانند ین ژاپن و طلا صعود کردند. ارزش سهام تولیدکنندگان نفت به شدت افت کرد و شرکت CNOOC و سانتوس استرالیا بیش از ۲۰ درصد سقوط کردند.بر اساس گزارش بلومبرگ، چشم‌انداز یک جنگ قیمت دیگر معامله‌گرانی که ریزش قیمت سال ۲۰۱۴ را به خاطر دارند را به وحشت انداخته است.به گزارش ایسنا،علی خدری - مشاور سابق امور خاورمیانه شرکت اکسون و مدیرعامل شرکت دراگومان ونچر - در توییتر نوشت: نفت ۲۰ دلاری در سال ۲۰۲۰ در راه است.این اظهارنظر در شرایطی مطرح شده که قیمت‌های نفت از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ درصد سقوط کرده‌اند و عربستان سعودی در قیمت فروش نفت برای آوریل تخفیف بسیار زیادی به مشتریانش داده است.همچنین به گفته منابع آگاه، تولید عربستان سعودی در وهله نخست ممکن است از ۹.۷ میلیون بشکه در روز به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز در آوریل افزایش پیدا کند.پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس در پایان مارس منقضی می‌شود و عربستان سعودی می‌تواند هر میزان که بخواهد حتی ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند.
نتیجه نشست اخیر اوپک غیرمنتظره بود 


به گزارش بلومبرگ انگلیسی، بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان درباره ناکامی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش برای توافق درباره تمدید و تشدید کاهش تولید نفت، گفت: نتیجه نشست اخیر برای من غیرمنتظره بود. باید بگویم که اوپک اکنون همچون یک پیرمرد است با ۶۰ سال سن و اوپک پلاس یک کودک نوپاست حداکثر با دو سال سن، اما پایان هشتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک یک نتیجه بسیار بد برای این اتحاد بود.زنگنه گفت: به نظر من لازم است اعضای اوپک به خودشان متکی باشند، همانند گذشته و تصمیمی نگیرند که نیازمند پذیرش کشورهای غیرعضو اوپک باشد. غیراوپک تنها روسیه تا حدی مکزیک و عمان است. عمان همواره با تصمیم اوپک همراه بوده و این همراهی یک مسئله تازه نیست، اما روسیه بازیگر اصلی در این زمینه است.وی اعلام کرد: به نظر من لازم است اوپک نقش خود را در بازار درک و ایفا کند. این به آن معنا نیست که ما به همکاری و کمک دیگران، به‌ویژه روسیه نیاز نداریم، اما اگر می‌خواهیم زندگی اوپک را با اتحاد با دیگران ادامه دهیم، باید بیشتر بر تصمیم‌های اوپک و این سازمان تکیه کنیم.وزیر نفت با ابراز امیدواری درباره مذاکره دوباره روسیه با اوپک در آینده‌ای نزدیک گفت: ما و بازار نیاز داریم شاهد کاهش عرضه جدید در بازار باشیم؛ این ماهیت بازار است و تجربه‌های من می‌گوید این اتفاق به‌زودی می‌افتد؛ چه با سازش و چه بی‌سازش، به هر حال ما باید کاهش داشته باشیم.زنگنه تأکید کرد: البته بهتر است روسیه و دیگر تولیدکنندگان غیراوپک را قانع کنیم برای متوازن کردن بازار با ما همراهی کنند، زیرا اکنون یک بی‌توازنی عمده و مازاد عرضه در بازار نفت وجود دارد و باید کاری درباره آن انجام دهیم. چندی پیش یک مرد دانا به من گفت که زندگی پر از سازش و مداراست و امیدوارم یکی از این تفاهم‌ها را با روسیه شاهد باشیم.زنگنه اعلام کرد: ما برای حفاظت از مردم خود در ایران، با دارو و تجهیزات و سازوکاری که داریم، بهترین تلاش‌های خود را انجام می‌دهیم. برخی رسانه‌ها روز و شب به مردم ایران می‌گویند دولت شما قوی نیست و این مشکلات به دلیل چالشی است که دولت شما دارد.وی افزود: همه موارد را به مردم خود می‌گوئیم، اما نمی‌خواهیم آنها را دچار وحشت کنیم. برای مهار این ویروس در ایران باید گام به گام جلو برویم و این یک چالش جهانی است.وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی قیمت نفت در پی شکست مذاکرات اوپک و متحدانش گفت: بهتر است حرفی درباره قیمت نفت در آینده نگوییم، زیرا رقم اکنون خوب نیست و هر مسئله‌ای می‌تواند نشانه منفی اضافه برای بازار بفرستد.