«ابتکار» میزان تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت بر بازارهای داخلی را بررسی کرد آتش‌بازی نفت در بازار

کیمیا نجفی
با آغاز جنگ نفتی عربستان در واکنش به مخالفت روسیه برای کاهش تولید، در معاملات روز گذشته قیمت نفت برنت با ۳۰ درصد افت به ۳۱٫۲ دلار در هر بشکه رسید. حالا آنطور که گفته می¬شود جنگ جهانی نفت آغاز شده و بازارهای جهانی را با شوک روبه¬رو کرده است و بازارهای مالی جهان را قرمزپوش کرد‏ چراکه بهای نفت به پایین‌ترین سطح خود طی۳۰ سال گذشته رسید. در چنین شرایطی صاحب¬نظران بازارهای اقتصادی را در معرض خطر می¬بینند. با توجه به این شرایط باید دید که این اتفاق چه تاثیری بر بازارهای داخلی خواهد گذاشت؟
روز گذشته قیمت جهانی نفت با افت غیرمنتظرانه‌ای مواجه شد. پس از آنکه عربستان با کاهش قیمت نفت خود و وعده افزایش عرضه به بازار، به اقدام روسیه در مخالفت با کاهش بیشتر تولید نفت واکنش نشان داد، قیمت نفت که درهفته‌های اخیر که با افت تقاضای ناشی از شیوع کروناروبه‌رو بود، دیروز بیشترین افت از سال۱۹۹۱ را به ثبت رساند. شنیده‌ها حاکی از آن است که هر بشکه نفت خام برنت، روز گذشته با ۳۰ درصد کاهش به ۳۱٫۰۲ دلار رسید. این کمترین قیمت نفت از فوریه ۲۰۱۶ محسوب می‌شود. همچنین نفت خام آمریکا هم با ۲۷ درصد کاهش به‌ازای ۳۰ دلار در هر بشکه معامله شد. این سقوط در حالی اتفاق افتاده است که بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران را نسبت به آینده بازارهای اقتصادی که متاثر از این سقوط بوده‌اند با نگرانی مواجه کرده است.در چنین شرایطی تمام بازارهای مالی جهان تحت تاثیر قرار گرفتند. براساس گزارش رویترز، در این شرایط پناهگاه‌های امن سرمایه‌گذاری رشد کردند. در آسیا، ارزش ین ژاپن و دیگر ارز‌های اقتصاد‌های نوظهور افزایش یافت. طلا بیشترین رکورد را زد و به قیمت ۱۷۰۰ دلار در هر اونس رسید. این قیمت برای طلا، پیک ۷ ساله به حساب می‌آید. ایجاد نوسان ناشی از تغییر قیمت جهانی نفت گریبان بازارهای داخلی کشور را نیز گرفت. پس از سقوط چشمگیر قیمت نفت جهانی بازار بورس تهران به سرعت از خود واکنش نشان داد و بسیاری از رسانه‌ها به تاثیرپذیری این بازار از سقوط قیمت جهانی نفت پرداختند. در جریان معاملات اول وقت روز دوشنبه بورس، شاخص کل با افتی ۹ هزار واحدی ناشی از سقوط ۳۰ درصدی قیمت نفت، به کانال ۵۳۹ هزار واحدی سقوط کرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که تاثیر سقوط نفت به حدی زیاد بوده که حدود ۹۰ درصد از کل نمادهای بورسی در محدوده منفی معامله می‌شوند. البته از سوی دیگر عده‌ای معتقد بودند که افت شاخص بورس موقتی بوده و سرمایه‏گذارانی که امروز در صف فروش هستند، روزهای آتی باز هم در صف‌های خرید خواهند ایستاد. به گفته آنها سهامداران در شرایط فعلی باید به صورت هیجانی رفتار کرده و اموال خود را در معرض خطر قرار دهند. اما حواشی سقوط قیمت جهانی نفت تنها به واکنش بازار بورس ختم نمی-شود.از سوی دیگر بازار ارز نیز شاهد رشد اندکی بود و نوسان را میهمان این بازار کرد. این در حالی بود که بازار طلا هم از این تغییرات بی‌نصیب نماند و روند صعودی را در پیش گرفت. در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند که در شرایط تحریمی بازارهای داخلی به نسبت بازارهای جهانی اثر کمتری را خواهد دید، چراکه تحریم میزان صادرات نفت را به حداقل ممکن رساند و قطعا در این شرایط تغییرات قیمتی نمی‌تواند بازارهای اقتصادی را برای مدت طولانی تحت تاثیر خود قرار دهد. در این راستا هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که افت قیمت جهانی نفت چه تاثیری را بر بازارهای داخلی ما خواهد گذاشت به «ابتکار» گفت: «امروز صادرات نفت ما به حداقل ممکن رسیده است لذا کاهش قیمت جهانی نفت که از هفته گذشته تشدید شد تاثیری بر اقتصاد ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه نخواهد گذاشت. در بودجه سال آینده درآمد ما از منابع عمومی حدود چهارصد و 48 هزار میلیارد تومان خواهد بود این در حالی است که حدود 48 هزار میلیارد تومان آن متاثر از نفت است. بنابراین باید دانست که تقییر قیمت جهانی نفت بر اقتصاد ما تاثیر کوتاه‌مدت خواهد داشت و همانند دیگر کشورهای منطقه آسیب جدی نخواهد دید».
وی در ادامه افزود: «به عنوان مثال اثر نفت در بودجه کشوری همچون عربستان اصلا قابل مقایسه با اثر نفت در بودجه ایران نیست. البته مسئله‏ای که وجود دارد و باید به آن اشاره کنم این است که این اثرگذاری کمتر به دلیل تحریم‌ها بوده چراکه تحریم باعث شد اثر نفت در بودجه ما به حداقل برسد. در سال‌های بعد از انقلاب شاید به ندرت چنین سالی داشتیم که اثر نفت در بودجه و اقتصاد ایران تا به این حد کم‌رنگ شده است. بنابراین چون پول نفت در بودجه به حداقل رسیده است نوسانات قیمتی تاثیر کوتاه‌مدتی در اقتصاد ایران خواهد داشت».


این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سوءاستفاده سودجویان از جو روانی ناشی از اتفاقات ادامه داد: «متاسفانه در شرایط فعلی با شروع یک اتفاق جوروانی ناشی از آن نبض بازار را در دست می-گیرد و بیشتر از خود اتفاق بر بازارهای اقتصادی تاثیر می‌گذارد. به عبارتی دیگر گاهی اوقات احساس ترس از خود ترس عوارض بیشتری خواهد داشت. در شرایطی دلالان می‌توانند سوار بر موج روانی شوند و نبض بازار را در دست بگیرند. در این میان خنثی کردن تلاش دلالان برای برهم زدن آرامش بازار بر عهده سیاستگذاران به طور مشخص وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه که به عنوان ستاد اقتصادی دولت است خواهد بود».
وی در پایان اظهار کرد:«آنها می‌توانند با اتخاذ سیاست درست عوارض را به حداقل ممکن برسانند. دلالان و سودجویانی که به دنبال سوءاستفاده‌های اقتصادی و یا در نوسانات به دنبال بهره‌برداری حداکثری هستند باید مهار شوند و اگر اطلاعات به صورت دقیق منتشر شود طبیعتا دلالی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد».
افت قیمت جهانی نفت نوساناتی را در بازارهای جهانی و همچنین بازارهای داخلی کشور به وجود آورد. در این میان کارشناسان نظرات متفاوتی را درخصوص میزان تاثیرگذاری آن بر بخش‌های مختلف اقتصادی مطرح می‌کنند. حال با توجه به تمام نظرات و پیش‌بینی‌ها باید منتظر ماند و دید که روند بازارهای اقتصادی در روزهای آتی چه روندی را در پیش می‌گیرند.
سایر اخبار این روزنامه
در روزهای گذشته آمار مربوط به مسمومیت با الکل رو به افزایش بوده است بحران الکلی در ایران جلال خوش‌چهره حکایت دو پادشاه در یک اقلیم بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشورهای گوناگون تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند تهدید یک اپیدمی برای هنر جهانی مصوبات جدید شورای عالی امنیت ملی برای مقابله با کرونا چه بود؟ اتومبیل‌های وارداتی شاخصی برای قیمت‌گذاری در بازار داخلی خواهد بود گرانی نتیجه آزاد شدن واردات خودرو؟ «ابتکار» میزان تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت بر بازارهای داخلی را بررسی کرد آتش‌بازی نفت در بازار اشرف غنی و عبدالله عبدالله روز گذشته هرکدام برای خود مراسم تحلیف جداگانه برگزار کردند رئیس قوه قضائیه: مسببین و عاملین جنایات‎ اخیر در هند مجازات شوند علی صوفی: اصولگرایان نیازی به جلب اعتماد مردم نمی‌بینند رئیس مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون بهداشت: شورای پشتیبانی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شود با وجود تصویب در مجلس شورای اسلامی یارانه ۷۲ هزار تومانی را فراموش کنید! محمدرضا راه‌چمنی درگذشت