مصوبات جدید شورای عالی امنیت ملی برای مقابله با کرونا چه بود؟

آخرین اقدامات مجلس در دوره خیز کرونا
گروه سیاسی - مجلس شورای اسلامی که دو هفته است به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیل شده است انتقادهای زیادی را متوجه خود کرده و برخی معتقدند تعطیلی چنین نهادی که می‌توانست برخی مصوبات در مبارزه با کنترل این ویروس در کشور را به قانون تبدیل کند چندان تصمیم درستی نبوده و قوه مقننه باید دراین‌باره پاسخگو باشد. با این حال روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور وزیر بهداشت و جمعی از نمایندگان مجلس در صحن برگزار شد، آخرین تحولات و اقدامات انجام شده در مقابله با بیماری کرونا را مورد بررسی قرار دادند. رئیس مجلس شورای اسلامی از مصوبات جدید شورای عالی امنیت ملی مبنی بر لزوم تبعیت همه دستگاه‌ها از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و نحوه همکاری بخش‌های مختلف کشور با این ستاد در جلسه روز گذشته خبر داد. در این جلسه نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارشی از اقدامات انجام شده را در اختیار نمایندگان قرار داد.
این روزها که کشور ما نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا در حال مبارزه با این ویروس همه‌گیر است که از چین به سایر نقاط دنیا منتقل شده است، انتظارات از نهادهای تصمیم‌گیر دراین‌باره زیاد است. به نوعی که حتی در نظرسنجی که اخیرا توسط ایسنا صورت گرفته است مردم تهران به عنوان استانی که بیشترین آمار مبتلایان به این ویروس را دارد از نوع تصمیم‌گیری و خدمات‌دهی نهادهای تصمیم‌گیر ناراضی هستند. بنابراین انتقادها معمولا در چنین شرایط حساس و بحرانی دوچندان می‌شود. حتی برخی معتقدند که مجلس شورای اسلامی در چنین شرایطی نباید تعطیل می‌شد چرا که اخذ برخی تصمیمات و اعمال آنها تنها می‌توانست از طریق تصویب مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد. مجلسی که می‌توانست به عنوان نمایندگان و وکلای ملت با تصویب لوایح و طرح‌های چندفوریتی امر مقابله با این ویروس را تسهیل کند و منتقدان می‌گویند اما متاسفانه مجلس با تعطیلی خود از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است.
با این حال روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی درباره عدم برگزاری جلسات صحن علنی مجلس در این روزها نیز توضیح داد: به دلیل مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، نتوانستیم جلسات مجلس را تشکیل دهیم. به همین خاطر این جلسه با این هدف تشکیل شد که نمایندگان متخصص در حوزه بهداشت و درمان و سایر نمایندگانی که از شهرهای مختلف اطلاعات میدانی دارند، در رایزنی با این ستاد قرار گیرند و تصمیماتی اتخاذ شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته ریشه‌های موضوع و این که این بیماری چگونه به بخش‌های مختلف تسری یافته است، از سوی وزیر بهداشت شناسایی شد، لذا تدابیری اندیشیدند و ستاد اصلی این کار در وزارت بهداشت نیز مسئولیت مدیریت این موضوع را به عهده گرفت.
لاریجانی با بیان اینکه «ستاد ملی مقابله با کرونا باید از قدرت کافی برخوردار باشد»، ادامه داد: بر همین اساس در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد که تمام بخش‌ها از تصمیم این ستاد ملی تبعیت کنند.
مجلس پیشنهاد قرنطینه مناطق پرخطر را داده است
بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «خبر فوری» با اشاره به جلسه روز گذشته مجلس با وزیر بهداشت گفته است: اگر تصمیم داریم چرخه انتقال این ویروس را هرچه سریع‏تر قطع کنیم، باید تعطیلی ادارات و کارخانجات و فضای تجمعات را انجام دهیم. پیشنهاد تعطیلی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان به وزارت بهداشت اعلام شده است و آنها نیز به ستاد ملی مقابله با کرونا منتقل کرده‌اند. اما در این مورد ستاد ملی است که تصمیم‏گیر نهایی است و آقای رئیس‌جمهوری باید در این زمینه تصمیم قاطع بگیرد.
وی ادامه داد: تعطیلی خیلی از کارخانجات، ادارات و کسب و کارها، بار مالی را به دنبال خواهد داشت که باید مجموعه نظام تهمیداتی را برای حمایت از کارگران روز مزد و کسب و کارهای خرد فراهم کند، چراکه معیشت عده‌ای وابسته درآمدهای روزانه آنها است.
نماینده کاشمر در مجلس خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به نوعی کشور را در یک تعطیلی اضراری مثلا یک ماهه قرار دهیم، حتما باید جبران تبعات اقتصادی آن را برای خانواده‌ها انجام دهیم. بنابراین این مسئله قرنطینه از نظر علمی و تخصصی حرف درستی است اما باید مجموعه حاکمیت این مسائل را رصد کند و بر اساس منابع مالی تصمیم بگیرد تا هرچه سریع‏تر زنجیره انتقال ویروس را متوقف کنیم.
عضو کمسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه پیشنهاد قرنطینه از طرف مجلس مطرح شده است، گفت: علاوه بر کمیسیون بهداشت و درمان در جلسه فوق‌العاده‌ای که به ریاست آقای لاریجانی و با حضور وزیر بهداشت تشکیل شده بود، همه نمایندگان بر همین موضوع تاکید داشتند که باید حمایت لازم انجام شود تا این اعمال تعطیلی امکان‌پذیر باشد.
مردم در چنین شرایطی انتظار دارند تا نهادهای تصمیم‌گیر هرچه زودتر به نتیجه برسند و یک تصمیم درست و به موقع گرفته شود تا شاید این ویروس همه‌گیر کنترل شود و تلفات کمتری داشته باشد. طی روزهای گذشته علاوه بر دولت انتقادهای زیادی به دیگر نهادها درباره شیوه عملکرد و مقابله با این ویروس مطرح شده است. اما انتقادات نسبت به مجلس و نمایندگان از زمانی آغاز شد که برخی نمایندگان مجلس با پستی توئیتری از روزهای آغازین انتشار کرونا در کشور اعلام می‌کردند که آنها نیز مبتلا شده‌اند اما بعد از یکی دو روز مشخص می‌شد که حال‌شان مساعد است و خبری از کرونا نبوده است. با این حال برخی از نمایندگان مجلس با انتقاد از برخی تصمیم‌گیری‌ها طی چند روز اخیر معتقدند که مجلس به تنهایی نمی‌توانست تصمیم ‌بگرید و نهادهای دیگری باید در‏این‌باره با بهارستانی‌ها همراهی می‌کردند. اما آنچه در این شرایط آن هم زمانی که وزیر بهداشت اعلا م می‌کند خیز جدیدی از ویروس کرونا در کشور در حال شکل‌گیری است، نیاز مبرم در تصمیم‌گیری و مدیریت بحران است حضور فعال همه نهادها و ارگان‌های تصمیم‌گیر برای عبور از این شرایط بحرانی است. نه دولت و نه هیچ نهاد دیگری به تنهایی قادر نخواهند بود این شرایط خاص را مدیریت کنند. انتظارات از قوه مقننه درباره چگونگی تسری این ویروس و همچنین کم‌کاری‌هایی که تا به حال صورت گرفته است و نیز جلوگیری از پنهان‌کاری‌ها در این روزها دو چندان است.
سایر اخبار این روزنامه
در روزهای گذشته آمار مربوط به مسمومیت با الکل رو به افزایش بوده است بحران الکلی در ایران جلال خوش‌چهره حکایت دو پادشاه در یک اقلیم بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشورهای گوناگون تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند تهدید یک اپیدمی برای هنر جهانی مصوبات جدید شورای عالی امنیت ملی برای مقابله با کرونا چه بود؟ اتومبیل‌های وارداتی شاخصی برای قیمت‌گذاری در بازار داخلی خواهد بود گرانی نتیجه آزاد شدن واردات خودرو؟ «ابتکار» میزان تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت بر بازارهای داخلی را بررسی کرد آتش‌بازی نفت در بازار اشرف غنی و عبدالله عبدالله روز گذشته هرکدام برای خود مراسم تحلیف جداگانه برگزار کردند رئیس قوه قضائیه: مسببین و عاملین جنایات‎ اخیر در هند مجازات شوند علی صوفی: اصولگرایان نیازی به جلب اعتماد مردم نمی‌بینند رئیس مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون بهداشت: شورای پشتیبانی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شود با وجود تصویب در مجلس شورای اسلامی یارانه ۷۲ هزار تومانی را فراموش کنید! محمدرضا راه‌چمنی درگذشت