بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشورهای گوناگون تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند تهدید یک اپیدمی برای هنر جهانی

گروه فرهنگ و هنر - نزدیک به سه ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، ویروسی بسیار مسری که به سرعت بسیاری از کشورها را دچار کرد. سرعت انتقال این ویروس آن چنان بالا بود که بسیاری از نشست‌ها و تجمع‌ها برای پیشگیری از انتقال کرونا تعطیل شدند. برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز از این قاعده مستثنی نبودند و بسیاری از آنها تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده‌اند.
هنوز سال 2019 به پایان نرسیده بود که ویروسی ناشناخته در شهر ووهان چین بین مردم شیوع پیدا کرد و مردم بدون علت مشخصی دچار سینه‌پهلو می‌شدند و درمان‌های موجود بر آنها اثری نداشت. در مدت زمان کوتاهی این ویروس که کرونا نام گرفت، تمام چین را درنوردید و کم‌کم بسیاری از کشورهای دنیا به این ویروس آلوده شدند، کشورهایی نظیر تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ایران، استرالیا، سنگاپور، نپال، ویتنام، اندونزی، آلمان، روسیه، فیجی، فرانسه، آمریکا و... یکی از راهکارهای مقابله با این ویروس شکستن حلقه انتقال آن بین افراد است و به همین دلیل بسیاری از تجمع‌ها و برنامه‌های جمعی در کشورهایی که به این ویروس آلوده شده‌اند، لغو و به زمان دیگری موکول شد. برنامه‌های فرهنگی و هنری هم از جمله همین برنامه‌های لغو شده بودند.
تاریخ کن تغییر نمی‌کند
همانطور که اشاره شد، فرانسه هم یکی از کشورهایی است که ویروس کرونا توانسته به آنجا راه پیدا کند. این درحالی است که کمتر از 2 ماه تا برگزاری مهم‌ترین فستیوال فیلم این کشور یعنی جشنواره فیلم کن باقی نمانده است. پس از شیوع کرونا زمزمه‌هایی درباره احتمال تغییر تاریخ برگزاری هفتاد و سومین دوره این جشنواره سینمایی مطرح شد. سخنگوی این جشنواره گفته بود: «فستیوال کن بر روند گسترش بیماری و اجرای آخرین دستورالعمل‌های ارائه شده توسط مقامات محلی و بین‌المللی درباره این ویروس، نظارت دقیق دارد و به صورت مستقیم با دفتر وزارتی در ارتباط است. هنوز زود است که بخواهیم درباره برنامه‌ریزی برای دو ماه و نیم آینده صحبت کنیم. در موعد مقرر و بسته به رویدادهای آتی، جشنواره کن اقدامات لازم و ضروری را انجام خواهد داد و هدف ما اطمینان از حفاظت از سلامت شرکت‌کنندگان و مراقبت از آنها در حین برگزاری این جشنواره است».


گرچه به تازگی سخنگوی کن به صورت رسمی اعلام کرد تغییری در تاریخ برگزاری جشنواره و بازار فیلم کن ایجاد نخواهد شد و در حال حاضر فرآیند انتخاب فیلم‌ها طبق روال معمول در حال انجام است و هفتاد و سومین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۲ تا ۲۳ می (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد) در فرانسه برگزار می‌شود، اما از آنجا که وزیر بهداشت فرانسه عصر یکشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که ممنوعیت جمعی در فضاهای سربسته از ۵۰۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرد، بار دیگر برگزاری این جشنواره در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت؛ چرا که بزرگ ترین سالن نمایش کاخ جشنواره ۲۳۰۰ نفر گنجایش دارد. اما حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به قانون جدید محدویت تا ۱۰۰۰ نفر، در نهایت سرانجام برگزاری جشنواره کن ۲۰۲۰ چه خواهد شد.
قفل کرونا بر در لوور
دولت فرانسه در اوایل هفته گذشته هر گونه تجمع بیش از ۵ هزار نفر را در محیط‌های سر بسته ممنوع اعلام کرد. کارکنان موزه لوور از روز یکشنبه گذشته با اعلام این که سلامت آنها در مقابل خطر سرایت ویروس کرونا از بازدیدکنندگان در خطر است، دست از کار کشیدند. یکی از این افراد گفته بود: «ما بسیار نگران هستیم؛ چرا که از همه جای دنیا بازدیدکننده داریم. خطر بسیار بسیار زیاد است. اگرچه هنوز هیچ‌گونه علائمی از این ویروس در میان ۲۳۰۰ کارمند در این موزه وجود نداشته است. این مسئله را فقط زمان مشخص خواهد کرد». به همین دلیل مسئولان موزه لوور که پربازدیدترین موزه جهان است در بیانیه‌ای اعلام کردند با اعتراض قانونی و ابراز نگرانی کارکنان موزه در رابطه با شیوع ویروس کرونا اقداماتی را برای حصول اطمینان از امنیت کارکنان و بازدیدکنندگان انجام داده است.
گفته می‌شود، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده دست و همچنین استفاده نکردن از پول نقد برای خرید بلیت ورودی از جمله تمهیدهای موزه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. وزیر بهداشت فرانسه عنوان کرده که شواهدی از نگرانی و تهدید جدی سلامت کارکنان فرانسوی دیده نمی‌شود که بخواهند از انجام کار خودداری کنند. بنابراین به زودی این موزه بازگشایی خواهد شد.
و باز هم فرانسه
برنامه‌های لغو شده فرانسه به تعطیلی لوور منحصر نشد. نمایشگاه کتاب پاریس تعطیل شد، احتمال می‌رود کنسرت‌های نیهو، تریو، ام پاکورا و آندرا بوچلی نیز که اواخر این ماه قرار بود برگزار شود، هم به تعویق بیفتد.
ویروس کرونا از نظر تاثیر در میزان فروش سینما نیز موجب کاهش فروش گیشه‌ها شده و اریک مارتی از روسای سینمایی گفته است فروش بلیت در سینماهای فرانسه به دلیل اکران نشدن فیلم‌های جدید داخلی و بلاک‌باسترهای آمریکایی با کاهش ۲۵ درصدی از آغاز سال جدید روبه رو شده است. کاهش ۳۰ درصدی مخاطبان سینماها نیز نمی‌تواند دلیلی جز خطر ابتلا به ویروس کرونا داشته باشد.
در عین حال، شیوع ویروس کرونا که اکنون به درجه سوم رسیده در برنامه‌های تلویزیونی نیز موثر افتاده و برنامه‌های روزانه در استودیوهای پرمخاطب باید بدون مخاطبان برگزار شوند و این یک دردسر بزرگ برای تلویزیون است؛ زیرا تقریباً نیمی از برنامه‌های تلویزیونی فرانسه از شوهای بزرگ با حضور مخاطب در استودیوهای بزرگ تشکیل می‌شود.
ایتالیا هم گرفتار شد
در حال حاضر ایتالیا به مهم‌ترین کانون شیوع ویروس کرونا در اروپا تبدیل شده است. تعداد افرادی که در این کشور به این ویروس مبتلا می‌شود به صورت صعودی هر روز بالا و بالاتر می‌رود. همین امر باعث محدود شدن بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی هنری در این کشور شده است.
بر اساس اعلام مسئولان سینمایی ایتالیا که هم‌اکنون با ۳۰ درصد از ظرفیت کل در حال فعالیت است، برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، تماشاگران در سالن‌های سینما باید حداقل یک متر با هم فاصله داشته باشند و این قانون تا تاریخ سوم آوریل به قوت خود باقی است.
ماریو لورینی، رئیس انجمن ملی سالن‌های سینمای ایتالیا اعلام کرد از آن‌جا که عرض هر صندلی در سالن نمایش ۶۰ سانتی‌متر است، با دو صندلی خالی در هر دو طرف و یک صندلی خالی در جلو و عقب، هر مخاطب سینما در فاصله‌ای ایمن با دیگر افراد قرار می‌گیرد.
نماشگاه بزرگ «رافائل» در رم که به مناسبت گرامیداشت پانصدمین سالروز درگذشت این هنرمند بزرگ رنسانس برگزار شده بود نیز به دلیل دستور دولت ایتالیا مبنی بر بسته شدن تمامی موزه‌ها، تعطیل شد. این نمایشگاه پس از سال‌ها برنامه‌ریزی در نهایت روز چهارشنبه در موزه «Scuderie de- Quirinale» واقع در شهر «رم» آغاز به کار کرده بود. قرار بود این نمایشگاه که شامل ۲۰۰ اثر از این نقاش و معمار مشهور می‌شود تا دوم ژوئن به فعالیت خود ادامه دهد؛ اما مسئولان برگزاری این نمایشگاه روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت رسمی این موزه اعلام کردند این نمایشگاه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.
صنعت جهانی سینما در محاصره کرونا
در سال ۲۰۱۹ مجموع فروش گیشه بین‌المللی سینما به ۳۱.۱ میلیارد دلار و گیشه جهانی به رکورد ۴۲.۵ میلیارد دلار رسید، اما این آمارهای امیدوارکننده در سال جدید به سرعت جای خود را به نگرانی‌های جدی به سبب شیوع ویروس کرونا داده است، موضوعی که به تدریج در حال تبدیل شده به یک بحران جهانی است.
این ویروس تاکنون ۹ هزار نفر را در سطح جهان آلوده کرده و جان بیش از ۳ هزار نفر را نیز گرفته است که بخش عمده‌ای از تلفات آن از کشور چین محل اصلی انتشار این ویروس بوده است.
سالن‌های سینما چند هفته‌ای است که به طور کامل در چین تعطیل شده، اما ویروس کرونا تاثیرات قابل توجهی در شمار مخاطبان سینمایی در کره جنوبی، ایتالیا و حتی ژاپن به عنوان سومین بازار بزرگ سینمایی جهان داشته است.
برخی تحلیلگران معتقدند شیوع ویروس کرونا با کاهش درآمدهای گیشه و توقف تولیدات سینمایی حداقل زیان ۵ میلیارد دلاری را برای صنعت سینما به همراه خواهد داشت و این رقم می‌تواند با کاهش مخاطبان در دیگر کشورها از جمله آمریکا افزایش بیشتری هم داشته باشد. تاکنون ۱۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا و شش کشته در آمریکا گزارش شده است.
در چین که دومین بازار بزرگ سینمای جهان پس از آمریکاست، ۷۰ هزار سالن سینما همچنان تعطیل است و ادامه این روند و لغو اکران‌ها درآمدهای استودیوهای فیلمسازی چینی و حتی هالیوودی را به شدت کاهش داده است.
میزان بلیت‌های فروخته شده در سینماها طی تعطیلات سال نوی چینی از تاریخ ۲۴ ژانویه تا ۲۳ فوریه تنها ۴.۲ میلیون قطعه بود. این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱.۷۶ میلیارد قطعه بلیت فروخته شده بود!
پیش‌بینی می‌شود زیان سینمای چین تا پایان ماه فوریه چیزی در حدود ۲ میلیارد دلار و یا بیشتر باشد و این در حالی است که انتظار نمی‌رود شرایط حاکم بر سینماها تا چند هفته آینده و حتی ماه‌ها به روال عادی بازگردد.
در هفته گذشته میزان فروش گیشه در سینماهای کره جنوبی (پنجمین بازار بزرگ سینمایی جهان) با ۸۰ درصد کاهش رو به رو شد و فیلم «مرد نامرئی» با فروش ۱.۱ میلیون دلاری صدرنشین فروش شد. بر اساس اعلام مسئولان سینمای کره جنوبی، فروش سینماهای این کشور در ماه فوریه با ۷۰ درصد کاهش به ۸۵ میلیون دلار نزول یافت و ۷.۳ میلیون نفر به سینما رفتند. اما آمارها در بازه زمانی مشابه سال ۲۰۱۹ حاکی از فروش ۱۵۸ میلیون دلاری و ۲۲.۳ میلیون مخاطب است.
یکی از مسئولان کمیته فیلم کره جنوبی می‌گوید شرایط بسیار وخیم‌تر از سال ۲۰۱۵ و شیوع ویروس سارس است و در آن سال مخاطبان ۴۰ درصد ریزش داشتند، اما چیزی به عنوان تعطیلی سینماها نداشتیم و بازار سینما پس از یک ماه احیا شد. این موضوع درباره شیوع ویروس کرونا صدق نمی‌کند و بسیار غیرطبیعی است که شمار مخاطبان روزانه سینما در کره جنوبی به کمتر از ۱۰۰ هزار نفر برسد!
«CGV» که بزرگ‌ترین مجموعه سینماهای زنجیره‌ای در کره است تمامی ۹ سالن خود را در شهر دئگو تعطیل کرده است که چهارمین شهر بزرگ کره است.
با توجه به گسترش کرونا در نقاط مختلف دنیا همچنان احتمال تعویق و تعلیق بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری وجود دارد و این به معنای متضرر شدن بسیاری از صنایع هنری در جهان خواهد بود. اما دنیا چه راهکاری برای مقابله با این بحران خواهد داشت؟
سایر اخبار این روزنامه
در روزهای گذشته آمار مربوط به مسمومیت با الکل رو به افزایش بوده است بحران الکلی در ایران جلال خوش‌چهره حکایت دو پادشاه در یک اقلیم بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشورهای گوناگون تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند تهدید یک اپیدمی برای هنر جهانی مصوبات جدید شورای عالی امنیت ملی برای مقابله با کرونا چه بود؟ اتومبیل‌های وارداتی شاخصی برای قیمت‌گذاری در بازار داخلی خواهد بود گرانی نتیجه آزاد شدن واردات خودرو؟ «ابتکار» میزان تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت بر بازارهای داخلی را بررسی کرد آتش‌بازی نفت در بازار اشرف غنی و عبدالله عبدالله روز گذشته هرکدام برای خود مراسم تحلیف جداگانه برگزار کردند رئیس قوه قضائیه: مسببین و عاملین جنایات‎ اخیر در هند مجازات شوند علی صوفی: اصولگرایان نیازی به جلب اعتماد مردم نمی‌بینند رئیس مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون بهداشت: شورای پشتیبانی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شود با وجود تصویب در مجلس شورای اسلامی یارانه ۷۲ هزار تومانی را فراموش کنید! محمدرضا راه‌چمنی درگذشت