بی سابقه ترین سقوط روزانه نفت در 3 دهه اخیر

 در حالی که روز جمعه و بعد از مخالفت روس‌ها با پیشنهاد کاهش عرضه نفت، قیمت طلای سیاه 10 درصد سقوط کرده بود، دیروز هم نفت برنت در بیشترین کاهش در سال های اخیر   25 درصد دیگر سقوط کرد. ریزش دیروز بازار نفت، متاثر از اعلام برنامه های عربستان سعودی مبنی بر افزایش تولید و کاهش قیمت بود.به گزارش خراسان، عربستان که تلاش زیادی برای برگزاری نشست فوق العاده و متقاعد کردن روسیه برای کاهش عرضه نفت کرده بود، روز جمعه شکست سختی را تجربه کرد. این کشور روز شنبه (که بازارهای جهانی تعطیل بود) اعلام کرد که تولید خود را از ابتدای ماه آوریل (حدود 20 روز دیگر) بدون محدودیت افزایش خواهد داد. برخی خبرگزاری ها نیز از ارسال پیام هایی از سوی سعودی به مشتریان مبنی بر تخفیف قابل توجه در قیمت نفت خبر دادند. خبرگزاری بلومبرگ از این اقدام سعودی، به آغاز جنگ قیمت در بازار نفت یاد و پیش بینی کردند که این اقدام منجر به ریزش بیشتر قیمت ها شود. همین اتفاق هم افتاد و با شروع معاملات در بامداد روز دوشنبه، قیمت نفت به یک باره حدود 30 درصد ریزش کرد و از محدوده 45 دلار به محدوده 31 دلار رسید. البته در ادامه معاملات اندکی بهبود یافت و تا 35 دلار بالا رفت تا میزان ریزش به 25 درصد کاهش یابد. با این حال یکی از بزرگ ترین سقوط های تاریخی قیمت نفت در روز گذشته رقم خورد. به گزارش شانا، خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت: پس از آن که عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود را کاهش داد و برنامه‌هایی برای افزایش تولید در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی مشخص کرد، قیمت نفت روز دوشنبه ۲۵ درصد کاهش یافت و در جهت شدیدترین افت روزانه خود از سال ۱۹۹۱ میلادی تاکنون حرکت کرد.
به این ترتیب، قیمت طلای سیاه طی دو ماه نصف شد. شاخص قیمت نفت برنت در اوایل سال جاری میلادی حدود 70 دلار بود! قیمت ابتدا در اثر ویروس کرونا نزولی شد. اوپک که در تلاش برای کنترل آثار کرونا با یک توافق کاهش عرضه بود، بعد از شکست در نشست روز جمعه، کار را خراب تر کرد و جنگ قیمتی عربستان از روز شنبه، تیر خلاص را به بازار نفت زد.
همزمان، رئیس آژانس بین المللی انرژی ضمن هشداردر خصوص اقدامات روسیه  در بازار نفت گفت که این بازی و جنگ قیمتی عربستان تبعات سنگینی برای صنعت نفت خواهد داشت. وی مشخصا به از بین رفتن صرفه اقتصادی تولید نفت شیل در آمریکا با سقوط قیمت نفت اشاره کرد.
وزیر نفت کشورمان در این خصوص ضمن ابراز امیدواری درباره مذاکره دوباره روسیه با اوپک در آینده‌ای نزدیک، گفت: تجربه‌های من می‌گوید این اتفاق به‌زودی می‌افتد؛ چه با سازش و چه بی‌سازش. زنگنه در گفت وگو با بلومبرگ تصریح کرد که اوپک باید به خودش متکی باشد تا در صورت عدم سازش با روسیه نیز بتواند تصمیمات موثر بگیرد. به گزارش مهر، زنگنه با تاکید بر این که در بازار عدم توازن وجود دارد و قیمت فعلی خوب نیست اظهار کرد: اوپک باید کاری کند.