اعطای مرخصی به حدود ۷۰ هزار نفر از زندانیان

گروه سیاسی/  بر اساس بخشنامه صادر شده از سوی رئیس قوه قضائیه و در راستای جلوگیری از شیوع کرونا تاکنون به ۷۰ هزار نفر از زندانیان سراسر کشور مرخصی اعطا شده است. این آماری است که روز گذشته رئیس سازمان زندان‎های کشور در جلسه شورای عالی قوه قضائیه اعلام و تأکید کرد که فرآیند اعطای مرخصی به زندانیان با لحاظ شرایط قانونی مندرج در بخشنامه ریاست قوه قضائیه ادامه دارد.
رئیس سازمان زندان‎ها همچنین از جداسازی زندانیان باسابقه بیماری‎های زمینه‎ای همچون دیابت و آسم برای مراقبت بیشتر و جلوگیری از ابتلای آنها به کرونا خبر داد و اعلام کرد با توجه به تمهیدات صورت‎گرفته در ماه گذشته در سطح زندان‎ها، شرایط بهداشتی زندانیان تحت کنترل کامل قرار گرفته است.
به‌گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه پیرو این گزارش متذکر شد که لازم است ترخیص زندانیان تا جایی که موجب ناامنی در جامعه نشود و با اولویت‎دادن به کسانی که بیماری زمینه‎ای دارند، تداوم یابد.
تسریع در توزیع اقلام بهداشتی توقیف شده


رئیس دستگاه قضا در این جلسه با اشاره به آمادگی دستگاه قضایی برای همکاری و پشتیبانی از نیروهای درگیر در مسأله کرونا، یکی از جلوه‎های این همکاری و همیاری را رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده محتکران کالاهای پزشکی دانست و افزود: هنگامی که محرز شد کالای احتکارشده از اقلام بهداشتی و درمانی موردنیاز مردم بوده است، بلافاصله باید در شبکه توزیع قرار گیرد و از طریق مراجع بهداشتی و درمانی به دست مردم برسد. رئیس قوه قضائیه متذکر شد: همکاران قضایی باید با افراد محتکر، مستند به قانون به‌عنوان اخلالگران در نظام اقتصادی برخورد کنند و خوشبختانه دوستان و همکاران ما در سراسر کشور نیز به این موضوع توجه دارند و اولین جلسه دادگاه این افراد هم برگزار شده و ان‌شاءالله با قاطعیت ادامه می‎یابد و مردم عزیز ما در جریان کیفر آنها قرار می‎گیرند.
او همچنین خواستار برخورد با عناصر شایعه‎پراکن در جامعه شد و گفت: برخی افراد از روی غفلت یا مغرضانه نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‎کنند و در این شرایط خاص با تکرار حرف‎های سعودی‎ها و لندن‎نشینان در جامعه، التهاب و اضطراب به وجود می‎آورند که باید با آن برخورد شود.
ضرورت حمایت لجستیکی از وزارت بهداشت
سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه همچنین با قدردانی از مجاهدت‎های خادمان عرصه بهداشت و درمان کشور که با ایثار و ازخودگذشتگی وارد میدان مبارزه با ویروس کرونا شده‎اند، گفت: در میدان جنگ، نیروهای رزمنده در خط مقدم مقابله با دشمن قرار دارند و نیروهای بسیاری نیز در پشت جبهه آنها را یاری می‎دهند و الآن هم کادر درمانی و بهداشتی ما به‌عنوان افسران و سربازان میدان جنگ با ویروس کرونا نیازمند حمایت هستند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه مسئولیت تأمین نیازهای لجستیکی و بهداشتی مراکز درمانی باید توسط مراکزی غیر از وزارت بهداشت صورت گیرد تا این وزارتخانه بر مأموریت‎هایش در عرصه بهداشت و درمان متمرکز شود، افزود: امروز لازم است برای تعطیل کردن یا تعطیل نکردن برخی بخش‎ها و تهیه پروتکل‎های لازم برای اجتماعات بویژه در شهرهایی که وضعیت‎شان خاص است، در یک قرارگاه مرکزی به‎صوت کاملاً حساب‎شده و با استفاده از نظرات کادر درمانی و پزشکی و وزارت بهداشت تصمیم‎گیری شود.
رئیس قوه قضائیه حرکت خودجوش جوانان در برخی شهرها برای کمک به شبکه بهداشت و درمان را ارزشمند دانست و با تقدیر از مراجع، علما و حوزه‎های علمیه برای همکاری و همیاری در مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: اولین مراکزی که برای تعطیلی اجتماعات خود اعلام آمادگی کردند، نهادهای مرتبط با روحانیت، مساجد، نمازهای جمعه و مراکز مذهبی بود. البته تشخیص وزارت بهداشت به‌عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیم‎گیری به‎صورت کامل و بدون هیچ‎گونه ممانعتی در اختیار این قرارگاه بود.
رئیس قوه قضائیه در ادامه اقدام برخی بخش‎های دولتی در استمهال به بدهکاران و حمایت از کاسبان خُرد و رفتار برخی افراد جامعه در فرصت‎دادن برای پرداخت بدهی‎شان را اقدامی انسانی و اسلامی دانست و گفت: به‎نظرم برای آنکه در این وضعیت شاهد چک‎های برگشتی و مراجعات به دادگستری‎ها و بروز مشکل برای چنین کسب‎وکارهایی نباشیم باید حال دیگران را رعایت کنیم تا نگرانی مضاعفی در جامعه به وجود نیاید. رئیسی همچنین در این جلسه، به مرکز فناوری و آمار قوه قضائیه دستور داد با استفاده حداکثری از فناوری و سامانه‎های برخط، حضور مراجعین به دستگاه قضایی را به حداقل برساند.