مردم بعد از نابودی کرونا به شیراز بیایند

حامد جیرودی/   این روزها اخبار ویروس کرونا به سر تیتر اخبار و سوژه اصلی رسانه‌ها و مردم در داخل و البته بسیاری از کشورهای دیگر تبدیل شده است. ورزش هم از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از مسابقات یا لغو شده یا بدون تماشاگر برگزار می‌شود. در این میان، ورزشکاران حرفه‌ای شرایط سختی برای تمرین دارند و با مشکلات مختلفی مواجهند. قرار بود در روزهایی که پشت سر می‌گذاریم، اردوی تیم‌های ملی کشتی(فرنگی و آزاد) برگزار شود اما به خاطر سلامت ورزشکاران و پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا، اردوها فعلاً برگزار نمی‌شود. محمدعلی‌ گرایی ملی پوش کشتی فرنگی در خصوص شرایط موجود به خبرنگار«ایران» گفت:«من هم مثل خیلی از مردم این روزها در خانه هستم و فقط گاهی برای تمرین بیرون می‌روم، البته متأسفانه اکثر سالن‌های ورزشی هم بسته است و باید در این شرایط سخت جایی برای تمرین پیدا کنیم.»
او درباره اینکه آیا در این شرایط، حریف تمرینی دارد؟ پاسخ داد:«کرونا روی جزئی‌ترین موارد هم تأثیر گذاشته است، البته برادرم (محمدرضا گرایی) هست ولی نمی‌شود که فقط با هم تمرین کنیم. او یک وزن از من پایین‌تر است (72 کیلوگرم) و من یک وزن بالاتر هستم (77 کیلوگرم). قرار بود شنبه اردوی تیم ملی کشتی فرنگی آغاز شود که وزارت ورزش دستور داده تمام اردوها و مسابقات لغو شود. شیوع این ویروس روی زندگی همه مردم اثر داشته و طبیعتاً روند آمادگی ورزشکاران نیز تحت تأثیر قرار گرفته است، بخصوص آنهایی که خودشان را برای المپیک آماده می‌کنند.»
این بخش از صحبت‌های گرایی، مهم‌ترین نکته قابل توجه درخصوص ورزشکاران در شرایط فعلی است؛ ورزشکاران رشته‌های مختلف خود را برای حضور در المپیک توکیو آماده می‌کنند و نامنظم شدن تمرینات و مسابقات، نگرانی‌هایی برای آنها به وجود آورده است.
در هر حال باید دست به دست هم بدهیم تا از این وضعیت به سلامت عبور کنیم. شعار «کرونا را شکست می‌دهیم» در همین راستا است و اکثر مردم در حال رعایت بیشتر بهداشت فردی و اجتماعی هستند تا به کرونا مبتلا نشوند و البته بقیه را هم به‌حفظ سلامتی ترغیب می‌کنند. این کشتی‌گیر 25 ساله که قهرمانی بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و مدال برنز مسابقات جهانی 2017 و 2019 را در کارنامه‌اش دارد، درباره اینکه چه توصیه‌ای به مردم و علاقه مندان به کشتی دارد؟ گفت:«توصیه من این است که پیام‌ها و نکات وزارت بهداشت را رعایت کنند. براساس توصیه مسئولان، مهم‌ترین راهکار این است که در خانه بمانند و جز در موارد ضروری از خانه بیرون نروند. آن طور که شنیده‌ام گفته‌اند که مردم 2 هفته بیرون نروند اما به نظر من مدت بیشتری هم در خانه‌های خود بمانند تا این ویروس را شکست بدهیم.» شیراز یکی از شهرهای توریستی ایران است که خیلی از مردم بخصوص در ایام عید نوروز به آنجا می‌روند. استان فارس هم جزو استان‌هایی است که در این شرایط بحرانی نمی‌تواند به مسافران خدمات بدهد.‌ گرایی که خودش شیرازی است، در این خصوص هم صحبت کرد:«این موضوع بیشتر از هر چیز مستلزم تصمیمات دولت است که از ورود و خروج بی‌دلیل به استان‌های مختلف جلوگیری شود تا ویروس بیش از این شیوع پیدا نکند. چون ممکن است فردی مبتلا باشد و خودش هم نداند ولی با رفتن به یک شهر دیگر، ناقل بیماری شود. دولت هم گفته که بعدها تعطیلاتی برای مسافرت مردم در نظر می‌گیرد. اگر 2 هفته از خانه‌های خود بیرون نرویم، اتفاقی نمی‌افتد. مردم شیراز میهمان نواز هستند ولی مردم خودشان باید رعایت کنند تا کرونا ریشه کن شود. خواهشم از مردم این است که بعد از نابودی کرونا به شیراز بیایند.»


در این روزها که فعالیت‌های اقتصادی خرد هم دچار مشکل و به‌عبارتی کساد شده، خیلی از چهره‌های مطرح در صفحات مجازی خود به تبلیغ شغل‌های مختلف می‌پردازند؛ کاری که‌ گرایی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام انجام می‌دهد:«طبیعی است وقتی مردم در خانه‌های خود بمانند، به اقلام و وسایلی نیاز دارند و برای همین تصمیم گرفتم به مشاغلی که فروش آنلاین دارند، کمک کنم و با گذاشتن عکس و ID‌های اینستاگرام شان، مشاغل‌شان را معرفی کنم تا مردم از آنها خرید کنند؛ امیدوارم تا حد توان‌مان بتوانیم کمک کنیم و مردم با از بین رفتن کرونا، به شرایط عادی زندگی‌شان برگردند.»
از موضوع کرونا که فاصله بگیریم، حضور سعید عبدولی دارنده مدال برنز المپیک ریو در وزن 77 کیلوگرم و رقابت محمدعلی‌ گرایی با او است.‌ گرایی که لقب «شاهین» کشتی ایران را یدک می‌کشد، سهمیه المپیک 2020 توکیو را در این وزن به دست آورده اما برای اعزام باید رقابت سختی با عبدولی داشته باشد. او معتقد است همه چیز بستگی به‌نظر کادر فنی دارد:«آقا سعید از بزرگان کشتی ایران است. باید تمرین کنیم و ببینیم که کادرفنی تیم ملی چه تصمیمی می‌گیرد. هنوز چیزی به من گفته نشده و نمی‌دانم آیا قرار است به مسابقه‌ای برویم یا انتخابی بدهیم.»