در جست و جوی شگفتی



نیلوفر ساسانی
خبرنگار‌


ویروس کرونا انتخاب سریال‌های نوروزی را اگرچه در مقایسه با سال‌های گذشته از تب و تاب انداخته است اما چه بخواهیم و چه نخواهیم چه با تلویزیون قهر باشیم یا آشتی، این رسانه سرگرمی‌‎ بخش زیادی از مردم ایران در ایام نوروز بویژه نوروز امسال را تشکیل می‌دهد. در شرایطی که سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای مرسوم این ایام زیر سایه ویروس کرونا قرار گرفته و اکثر مردم ترجیحشان این است که برای قطع زنجیره ویروس کرونا، امن‌ترین جا یعنی خانه را انتخاب کنند، کم و کیف سریال‌های نوروز بیش از هر زمان دیگری در تیررس توجه قرار گرفته است.
اگرچه امسال از گمانه‌زنی‌های مرسوم این ایام درباره چند و چون سریال‌های نوروز خبری نبود اما تلویزیون ترجیح داد زودتر از روال هر ساله در خبری رسمی حتی ساعت پخش سریال‌های نوروز 99 را اعلام کند. آن‌طور که از اخبار برمی‌آید امسال نام‌آشناترین گروه نوروزی گروه سیروس مقدم و «پایتختـی‌هــا» هستند. شبــکه دو سیما هم سریال نوروزی خود با نام «کامیون» را به مسعود اطیابی کارگردان نام‌آشنای سینمای کمدی، در مقام کارگردان سپرده است. درباره سریال نوروزی شبکه سه سیما یعنی «دوپینگ» هم علاوه بر کارگردانی آن توســط رضا مقصــودی، نکتـــه وسوسه‌کننده حضور هادی حجازی فر در این سریال است. شبکه 5 که در این سال‌ها جایگاه قابل توجهی در ماراتن سریال‌های نوروزی نداشته هم سریال «میان‌بر» به کارگردانی یزدان فتوحی را برای این ایام تدارک دیده است.
از مرگ بابا پنجعلی تا حضور بهنام بانی در جشن پایتختی‌ها
ســــریال «پایتخت» حــــالا دیگـــــر به‌خاطرات نوروزی خیلی از مردم ایران گره خورده است. از سال 1390 که اولین فصل این مجموعه به روی آنتن تلویزیون شبکه یک سیما رفت تا نوروز 98، «پایتخت» 5 نوروز را میهمان خانه‌های مردم بود و تکه کلام‌های بابا پنجعلی، نقی و ارسطو سر زبان‌ها افتاد. در فصل ششم این سریال اما باباپنجعلی غایب است و در برخی از قسمت‌ها فقط روح او حضور دارد. بازگشت بهبود با بازی مهران احمدی از دیگر تغییرات قابل توجه این فصل است؛ شخصیتی که در روند قصه فصل‌های قبلی فوت شد و حتی شائبه خواستگاری رحمت (هومن حاج‌عبداللهی) از فهیمه (نسرین نصرتی) هم مطرح شد و حالا باید دید سازندگان «پایتخت» چه ترفندی برای بازگشت او در نظر گرفته‌اند. از دیگر غایب‌های بزرگ این فصل باید از خشایار الوند در تیم نویسندگان «پایتخت» یاد کرد که سال گذشته در همین ایام در بهت و ناباوری درگذشت. پس از اظهارات شتابزده یکی از مجریان تلویزیون در پی حادثه هواپیمای اوکراینی، برخی از بازیگران این سریال اعلام کردند که تنها به خاطر دلخوشی مردم با این سریال به‌عنوان یکی از تولیدات تلویزیون همکاری می‌کنند و شاید پس از «پایتخت» همکاری دیگری با این رسانه نداشته باشند.
عوامل این سریال در شرایط سخت درگیری با ویروس کرونا همت کردند تا این سریال را آماده پخش کنند و تا به حال تصویربرداری حدود 80 درصد آن به پایان رسیده است. آن طور که از کلیپ چند دقیقه‌ای این سریال برمی‌آید از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این سریال حضور بهنام بانی، خواننده پاپ است. همچنین دی‌ماه امسال در جریان بازی دو تیم پرسپولیس و نساجی خبرهایی از حضور عوامل این سریال در ورزشگاه آزادی شنیده شده و حضور بهرام افشاری با کلاه دروازه‌بانی پیتر چک خبرساز شد. گویا در فصل ششم بهتاش (بهرام افشاری) به‌عنوان گلر دوم تیم نساجی قائمشهر انتخاب شده است. محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین‌فر، نسرین نصرتی، هومن حاج عبداللهی، بهرام افشاری، مهران احمدی، سارا و نیکا فرقانی از بازیگران فصل ششم «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفاری هستند که قرار است هر شب ساعت 22:25 روی آنتن شبکه یک سینما برود.
 ماجراهای یک پیشکسوت فوتبال با تیتراژخوانی ماکان‌بند
مسعود اطیابی برای سینماروها نام آشنایی است، بخصوص با فیلم‌های کمدی «تگزاس» یک و دو که فروش نسبتاً خوبی را در گیشه تجربه کرد. او سریال «کامیون» را با تهیه‌کنندگی ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور برای پخش از شبکه دو سیما کارگردانی کرده است.
اطیابــــی در دومیــــــن تجربـــــه سریال‌سازی‌اش از ترکیب پروپیمانی بــرای گروه بازیگــری بهـــره برده است. مهدی هاشمی، لعیا زنگنه و جهانبخـــش سلطانـــی بازیگران نام‌آشنایی هستند که در کنار بیتا سحرخیز، نادر سلیمانی، علی عامل هاشمی و بهنام شرفی در «کامیون» حضور دارند. این مجموعه طنز درباره یک پیشکسوت فوتبال (مهدی هاشمی) است که مدتی روی کامیون باربری کار می‌کند و پس از آشنایی با سه دانشجو که صاحبخانه به‌دلیل مشکلاتی اثاثیه‌شان را به خیابان ریخته است، درگیر ماجراهایی می‌شوند. آن‌طور که رسانه مرتبط با صداوسیما خبر داده گروه معروف ماکان بند در اولین تجربه تیتراژ خوانی، تیتراژ این سریال را خوانده‌اند. پخش این سریال 30 قسمتی (ساعت 21:30) از اول نوروز آغاز می‌شود و تا ماه رمضان ادامه داد.
تجربه فانتزی یک تیم سینمایی
رضا مقصودی هم برای مخاطبان جدی سینما نام آشنایی است. او علاوه بر اینکه نویسنده کارهای درخشان کمال تبریزی از جمله «شیدا»، «مهر مادری»، «لیلی با من است»، «همیشه پای یک زن در میان است» و... اســـت، تجربه کارگردانــی فیلم «خجالت نکش» را هم در کارنامه دارد که جایزه بهترین فیلم اول سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. مقصودی در اولین تجربه سریال‌سازی‌اش به تهیه‌کنندگی سیدپروین حسینی سراغ چهره‌های سینمایی رفته و نقش‌های اصلی سریال «دوپینگ» را به شبنم مقدمی، هادی حجازی‌فر، محمد بحرانی، الناز حبیبی و نیما شعبان‌نژاد سپرده است. «دوپینگ» در سکوت خبری تولید شده و طبق شنیده‌ها، درباره دو نوزاد است که همزمان به دنیا می‌آیند و با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند. این سریال تخیلی –فانتزی در 15 قسمت هر شب ساعت 20:45 روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.
 شبکه تهران که در ایام نوروز سریال نداشته یا عرصه را به دیگر رقبایش باخته است یک سریال از تولیدات صداوسیمای مرکز البرز را برای تعطیلات نوروز در نظر گرفته است. پخش این سریال 30 قسمتی از چندی پیش آغاز شده و گروه تولید بخش‌هایی از این سریال را برای نوروز آماده کرده‌اند که هر شب ساعت 23 روی آنتن این شبکه خواهد رفت. غلامرضا نیکخواه، کمند امیر سلیمانی، محمود جعفری، سیاوش چراغی‌پور، شهین تسلیمی، حمید نیک‌نبرد، آرش نوذری و اشکان اشتیاق بازیگران این مجموعه به کارگردانی یزدان فتوحی و تهیه‌کنندگی محمد صالحیان هستند. محور اصلی مجموعه «میان‌بر» انتخاب صحیح در موضوعات مختلف و مراحل گوناگون زندگی از جمله انتخاب همسر، انتخاب شغل و همچنین انتخابات سیاسی است.