خشونت خونین آنکارا و دمشق در ادلب

گروه بین‌الملل: همه کشورهای جهان درگیر ویروس کشنده کرونا شده اند اما ترکیه و سوریه در ادلب بایکدیگر درگیر شده‌اند. درگیری‌ هفته‌های اخیر در استان ادلب در شمال غرب سوریه پنجشنبه شب درحالی با حمله هوایی سوریه و کشته شدن دست‌کم ۳۴ نظامی ترکیه در این حمله به اوج خود رسید که مقام‌ها و سازمان‌های جهانی خواستار توقف تنش‌ها و کاهش درگیری‌ها در این منطقه شدند. پس از این حمله هوایی «فخرالدین آلتون» رییس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه بامداد دیروز (جمعه) گفت که آنکارا به این حمله پاسخ متقابل خواهد داد.
وی افزود: «اجازه نخواهیم داد که خون سربازان ما پایمال شود و به فعالیت‌های نظامی در خاک سوریه ادامه خواهیم داد.»
 در این میان، یک مسؤول ارشد ترکیه‌ای اعلام کرد، مقامات کشورش تصمیم گرفتند مانع آوارگان سوری که به دنبال ورود به اروپا از طریق دریا یا خشکی هستند، نشوند.
پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها اتحادیه اروپا را تهدید کرده بود که مرزها را برای انتقال آوارگان به اروپا باز می‌کند. ماه اکتبر هم تهدید کرد اگر این اتحادیه «مشروعیت» عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه موسوم به «چشمه صلح» را به رسمیت نشناسد، مانع ورود آوارگان نمی‌شود.


به گزارش منابع پس از چراغ سبز آنکارا شمار زیادی از آوارگان و مهاجران به سمت اراضی اروپایی از طریق مرزها و سواحل ترکیه راهی شدند.همچنین دولت یونان اعلام کرده است در پی این تصمیم دولت ترکیه تمامی مرزهای زمینی و هوایی خود را تحت تدابیر شدید امنیتی قرار خواهد داد.
اعزام ناوشکن‌های روسی
همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در استان ادلب در شمال غرب سوریه و کشته شدن ده‌ها سرباز ترکیه‌ای، هیأت‌های ترکیه ای و روسی دیروز (جمعه) برای بررسی شرایط این منطقه دیدار و رایزنی کردند. 
در مسکو ، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره اجرای توافق‌های مربوط به ادلب صحبت کردند. اجرای این توافق‌ها باید کشته نشدن نیروهای ترکیه‌ای در سوریه را تضمین می‌کرد.
وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که تروریست‌های حاضر در منطقه کاهش تنش در ادلب روز پنجشنبه برای انجام حملاتی به پایگاه‌های ارتش سوریه تلاش کردند.  این وزارتخانه اعلام کرد ترکیه به ارتش روسیه درباره حضور سربازان ترک در منطقه ادلب سوریه اطلاعی نداده بود.
وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که سربازان ترکیه طبق اطلاعات ارائه شده از سوی ترکیه نباید در منطقه می‌بودند و چنین فرضیه ای هم مطرح نبود اما بلافاصله پس از اطلاع از کشته شدن سربازان ترکیه، روسیه همه اقدامات صروری را اتخاذ کرده و تلاش خود را برای آتش بس از سوی طرف سوری به کار بست و امنیت را برای انتقال کشته‌هاو  مجروحان ترک به کشورشان فراهم کرد. 
در همین حال، کرملین اعلام کرد که نیروهای ترکیه اجازه نداشتند خارج از ایست‌های نظارتی در ادلب باشند. علاوه بر این وزیر خارجه لوکزامبورگ در کنفرانس مطبوعاتی با سرگئی لاورف همتای روسی خود اعلام کرد که ترکیه حق ندارد از ناتو بخواهد که از آنکارا در ادلب حمایت کند.
ناوگان روسی مستقر در دریای سیاه روز جمعه از اعزام دو ناوشکن مجهز به موشک کروز به سواحل سوریه خبر داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم»، «الکسی رولف» نماینده نیروی دریایی روسیه در ناوگان دریای سیاه گفت: این دو ناوشکن از تنگه‌های آبی ترکیه عبور کرده و در حال حرکت به سوی دریای مدیترانه هستند.
رولف خاطرنشان کرد: ناوگان دریاسالار استپان ماکاروف و دریاسالار گریگروویچ در طول عملیات خود از دریای سیاه تا مدیترانه، یک سری تمرینات و مانورهای رزمی دریایی را در محدوده آموزش ناوگان دریای سیاه ارتش سوریه انجام دادند.
وی اعلام کرد که پس از اعزام این دو ناوشکن، ناو شکن دریاسالار ایسن از دسامبر سال ۲۰۱۹ در حال انجام ماموریت در مدیترانه است. به گفته این مقام روسی، ناوگان دریاسالار ماکاروف و گریگروویچ پیشتر در عملیات روسیه علیه تروریست‌ها و گروه‌های مسلح در سواحل سوریه مشارکت داشتند.
نگرانی تهران
وزارت امور خارجه در خصوص تحولات جاری در ادلب سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با حساسیت در حال رصد و پیگیری تحولات میدانی و پیامدهای منطقه‌ای جاری در ادلب بوده و بر ضرورت مدیریت فضای متشنج موجود و آرام سازی آن در اسرع وقت تاکید دارد.
وزارت امور خارجه در این بیانیه افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تصمیم قبلی سران روند آستانه مبنی بر برگزاری این نشست در کشورمان، بر تداوم تلاش‌های خود جهت برگزاری آن در شرایط حساس کنونی تاکید دارد و معتقد است این نشست می تواند در تداوم توافقات پیشین این روند مبنی بر مبارزه با تروریسم، اجتناب از هر گونه آسیب به غیر نظامیان و حل و فصل سیاسی اختلافات گام موثری بردارد.
موضع گیری ناتو
«ینس استولتنبرگ » دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» نیز در پی این حمله از تمام طرف‌ها خواست تنش‌ها را در ادلب سوریه کاهش دهند.
وی در تماس تلفنی با «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه ضمن محکوم کردن حملات سوریه و روسیه به ادلب از آنها خواست حقوق بین‌المللی را رعایت و از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح حمایت کنند.
«کی بیلی‌هاچیسون» سفیر آمریکا در ناتو گفت که درگیری‌های ادلب سوریه به ترکیه ثابت می‌کند که متحد واقعی آن واشنگتن است. هاچیسون که در جمع خبرنگاران در واشنگتن سخن می‌گفت، تصریح کرد که ترک‌ها باید بدانند که متحد قابل اتکای آنان (آمریکا) و کشوری (روسیه) که نمی‌شود به آن اعتماد کرد، کدام است.