قوی باش ایران، طاقت بیار ایران

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین عصر دیروز جمعه در تماس تلفنی با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود اعلام کرد از تهران در مقابله با ویروس کرونا به صورت جدی حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.
«وانگ یی» در این تماس تلفنی خاطرنشان کرد: چین و ایران شرکای استراتژیکی هستند که همیشه در مواقع دشوار، همواره در کنار یکدیگر ایستاده و از یکدیگر پشتیبانی کرده اند هنگامی که بیماری کرونا ویروس (۱۹-COVID) در چین رخ داد، ایران اولین کشوری بود که همدردی خود را اعلام کرد و با اقدامات واقعی خود، معنای دوستی واقعی و همبستگی شدید دو کشور و ملت را نشان داد چین هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.
وزیر خارجه چین با اشاره به سرایت این بیماری به ایران، ضمن ابراز همدردی با ایرانیان و تسلیت به قربانیان این بیماری اظهار کرد قلب ما با بیماران و خانواده های آنها است و آرزوی بهبودی سریع برای همه بیماران آلوده به کرونا ویروس داریم.  
او گفت: ما معتقدیم که به رهبری دولت ایران، مردم ایران با وحدت در برابر این بیماری پیروز خواهند شد در حال حاضر، مردم چین آماده هستند تا با مردم ایران متحد شده و بر مشکلات فعلی غلبه کنند.


وانگ یی افزود: چین کمک های اضطراری از جمله کیت های تشخیص کرونا و تجهیزات پزشکی به ایران اهدا کرده است ما همچنان در راستای نیازهای طرف ایرانی به تهران کمک خواهیم کرد که شامل همکاری در مناطقی مانند پیشگیری از بیماری همه گیر و کنترل و درمان پزشکی خواهد بود.
وزیر خارجه چین تصریح کرد چین و ایران ملتی متمدن و دارای تمدنی قدیمی هستند و در برابر هر مشکلی شکست ناپذیر هستند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در این تماس تلفنی ضمن ابراز قدردانی از همتای چینی خود اعلام کرد کرد در فرایند مبارزه مشترک با بیماری کرونا ویروس، دوستی بین دو کشور و دو ملت عمیق تر می شود و دو ملت همیشه محکم در کنار هم خواهند ایستاد. او افزود: ایران نتایج مثبتی را که چین در نبرد با کرونا به دست آورده تحسین می کند و از چین به دلیل ارسال تجهیزات پزشکی و پشتیبانی فنی به ایران تشکر می کند.
ظریف با بیان اینکه ایران آماده است تا مبادلات و همکاری ها با چین را تقویت کرده و از تجربه خود در مبارزه با ۱۹-COVID یاد بگیرد افزود از آنجا که ایران مسایل مختلفی را تجربه کرده است بدون شک قادر خواهد بود بر چالش ناشی از این بیماری همه گیر هم پیروز شود.
پیام دیپلماتیک پکن
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پی شیوع کروناویروس در ایران ضمن ابراز همدلی، از کمک‌های بیشتر این کشور به ایران در آینده خبر داد.
به گزارش ایسنا، هوآ چونیانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پیامی توییتری نوشت: از شنیدن اخبار بد از ایران ناراحتیم. سری اول کمک‌های چین رسیده است و مطمئنا موارد بیشتری هم به دنبال آن خواهد بود. ایران، ما در کنار تو هستیم! قوی باش ایران! طاقت بیار ایران!
در همین حال، سفیر ایران در جمهوری چین اعلام کرد نخستین محموله کمک‌های چین برای مقابله با ویروس کرونا (کووید-۱۹) شامگاه پنج شنبه عازم ایران شد. «محمد کشاورززاده» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در پاسخ به همبستگی مردم کشورمان با مردم چین که نمونه‌های زییایی از فرهنگ هم‌دوستی در شهر ووهان را رقم زد، اولین محموله کمک‌های چین امشب عازم ایران شد. در روزهای آینده کمک‌های قابل توجهی در راه است. بدون شک چین در مبارزه با ویروس کرونا از همه باتجربه‌تر و در کمک به ما از همه راسخ‌تر است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرده بود: «اولین محموله در این زمینه توسط دولت و صلیب سرخ چین تهیه شده که شامل حدود ۲۰ هزار کیت آزمایش کرونا و برخی لوازم دیگر است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده فردا با یک پرواز ویژه هواپیمایی ماهان وارد کشور خواهد شد.»
تست منفی هیات اتریش
در تحولی جداگانه، «استفان شولتز» سفیر اتریش در تهران در پیامی توییتری نوشت: خوشحالیم که به استحضار برسانیم در واکنش به تردیدهایی که نسبت به [ابتلای] یکی از اعضای هیئت وزیر امور خارجه شالنبرگ به کروناویروس که هفته گذشته نیز به تهران سفر کرده بودند، طبق اعلام دولت اقدامات خوبی انجام شده و این آزمایش منفی بوده است.
براساس این گزارش، اظهارات سفیر اتریش در پی این مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه اتریش اعلام کرد جواب آزمایش الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه و دیگر اعضای هیات اتریشی که هفته گذشته به ایران سفر کرده بودند پس از انجام شدن آزمایش‌هایی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای احتمال ابتلا به کروناویروس، منفی اعلام شده است. آزمایش‌های خبرنگاری هم که همراه این هیات اتریشی بود منفی اعلام شده است.
روز گذشته شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر این که یکی از اعضای هیات اتریشی که به ایران سفر کرده بودند، به کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شده، منتشر شده بود.
انتقال شهروندان ایرانی از دبی
سرکنسولگری ایران در دبی ، در مورد انتقال مسافران ایرانی از دبی به تهران بیانیه ای را صادر کرد. در این بیانیه اعلام شده است:  ضمن دلجویی و تشکر از صبر هم‌میهنان عزیز و گرانقدر که طی چند روز گذشته به علت توقف یکباره پروازها از سوی دولت امارات و تاخیر در صدور مجوز برای انتقال و بازگشت هم‌وطنان به کشور، در فرودگاههای دبی و شارجه با مشکلاتی مواجه ‌شدند، به اطلاع می‌رساند: با پیگیری‌های فشرده و شبانه‌ روزی صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه در ایران و سایر دستگاههای ذی‌ربط، بالاخره مجوز چند پرواز بدون مسافر از تهران برای انتقال مسافرین محترم صادر و تا ساعتی دیگر پرواز شماره ۶۲ هواپیمایی ماهان و پس از آن نیز یک فروند هواپیمای شرکت ایران‌ایر در فرودگاه آل‌ مکتوم دبی به زمین خواهند نشست.
توقف خدمات کنسولی سفارت روسیه در تهران
سفارت روسیه در ایران با توجه به گسترش ویروس کرونا در ایران، ‌ از توقف خدمات کنسولی خود به ایرانیان تا اطلاع ثانوی خبر داد.
به گزارش سفارت فدراسیون روسیه در ایران، بر اساس دستور دولت فدراسیون روسیه به شماره۴۴۶-p مورخ ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ (۸ اسفند ۱۳۹۸) بخش کنسولی سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ (۹ اسفند ۱۳۹۸) (ساعت ۰۰:۰۰ به وقت محلی) پذیرش مدارک، ‌تهیه  و صدور ویزاهای تحصیلی، ‌ شخصی، ‌ گردشگری، ‌کاری و ترانزیتی برای اتباع ایرانی را موقتا متوقف کرد.
سفارت روسیه تاکید کرد: همچنین صدور ویزاهای الکترونیکی برای اتباع جمهوری اسلامی ایران و ویزاهای ترانزیتی باری اتباع خارجی و اشخاص بدون تابعیت که یا در اراضی جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برند و یا مقیم آن هستند نیز محدود می‌شود.
با این حال بر اساس اعلام دولت روسیه، صدور ویزاهای تجاری، بشردوستانه، ‌ خدمت و دیپلماتیک در رژیم معمولی ادامه خواهد داشت. به گزارش ایرنا، ‌بعد از گسترش ویروس کرونا در ایران،   کشورهایی مانند ترکیه، ‌ عراق، ‌هند، ‌ برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین روسیه مرزهای خود را با ایران بستند.
روسیه دیروز اعلام کرده بود که پروازهای خود به ایران و بالعکس را متوقف می‌کند.
ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به حدود ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر جمعه (نهم اسفند) به ۳۸۸ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۳۴ نفر رسیده است همچنین۷۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند.