پیرمحمدملازهی در گفت و گو با آفتاب یزد با موضوع بررسی سفر پرچالش و پرحاشیه ترامپ به هندوستان:

دهلی نو «حق وتو» می‌خواهد واشنگتن «انزوای چین» را!
آفتاب یزد ـ گروه سیاسی: علت اصلی بروز «خشونت» در دهلی نو، تصویب قانون جدید شهروندی از سوی دولت نارندرا مودی است. نخست‌وزیر هند که یک فرد ناسیونالیست هندو است، قانون جدیدی برای پذیرش شهروندی در هند ارائه کرده که مسلمانان هند این قانون را تبعیض‌آمیز می‌دانند.
حزب بهاراتیا جاناتا، یا به اختصار حزب «بی‌جی‌پی» که حزب حاکم هندوهای ناسیونالیست این کشور به شمار می‌آید، قانونی را به تصویب رسانده که عملا زمینه‌های تجدیدنظر در قانون شهروندی این کشور را فراهم می‌کند. براساس این قانون، همه‌ شهروندان غیرمسلمان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان که پیش از سال ۲۰۱۵ وارد هند شده‌اند می‌توانند از تابعیت هند بهره گیرند. مسلمانان هند با تصویب چنین قانونی مخالف هستند زیرا تصویب این قانون حقوق ۲۰۰ میلیون نفر مسلمان ساکن هند/۱۴ درصد جمعیت هند را محدود می‌کند.
و اما درگیری‌های بین مسلمانان و هندوها در دهلی نو هم‌زمان با سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که موضوع سفر ترامپ به هند ناظر بر بازرگانی خارجی بین این دو کشور بوده است صرفاً جنبه ی تبلیغاتی داشته و آن چنان که «پیرمحمدملازهی» به آفتاب یزد می‌گوید: «مسلمانان تلاش کرده‌اند تا از فضای تبلیغاتی به وجود آمده برای رساندن صدای خود به جهانیان استفاده کنند که این مسئله توام با دخالت گروه‌های افراطی موسوم به آر.اس.اس/R.S.S به خشونت و کشتار وسیع ختم شده است.


>دهلی نو «حق وتو» می‌خواهد
واشنگتن «انزوای چین» را!
یک کارشناس مسائل شبه قاره با مهم ارزیابی کردن سفر دونالد ترامپ به هندوستان، اهداف سه‌گانه این سفر را این چنین تشریح می‌کند:
هندی‌ها...
الف/عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل را می‌خواهند با بهره مندی از حق وتو
ب/برای تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کنند
ج/سخت در تکاپوی به دست آوردن تکنولوژی نوین و پیشرفته از غرب هستند.
که این سه هدف به سرانجام نخواهد رسید الا آن که از حمایت‌های همه جانبه آمریکا و اسرائل برخوردار باشند و اما آمریکایی‌ها...
الف/چین را بعد از محاصره از سمت شرق از طریق اقیانوس هند نیز محدود کنند زیرا حجم سرمایه‌گذاری‌های چینی‌ها در «گوادر» به زعم آمریکایی‌ها نگران کننده است/46میلیارد دلار
ب/ آمریکا اگر چه در شبه قاره هند را برگزیده است اما نمی‌خواهد پاکستان را به سادگی از دست بدهد فلذا به دنبال ایجاد توازن در این منطقه هستند اگرچه تمایل بسیار شدید آمریکا به هندی‌ها کتمان ناپذیر است
ج/در افقی بلند مدت به دنبال منزوی کردن ایران با تاکید بر دیگر قراردادهای بازرگانی هستند.
>سفری با اهداف بازرگانی
وحاشیه‌های قومی ـ مذهبی!
همانگونه که پیرمحمدملازهی نیز یادآور می‌شود: دیدار دو روزه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از هند اگرچه هم‌زمان شده است با اعتراضاتی که در آن چندین نفر کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند، اما این اعتراضات اگرچه با دیدار ترامپ از هند اتفاق افتاد ولی ارتباطی با آن نداشته است که این بی‌ارتباطی در نهایت می‌تواند منجر به انزوای مسلمانان هند و منطقه شود.
تحت الشعاع قرار گرفتن سفر ترامپ با اعتراضات و درگیری‌های خونین به منزله آن است که بسیاری از مسائل منطقه‌ای را از نظر دور بداریم حتی اگر به خوبی بدانیم تلاش مسلمانان برای شنیده شدن صدای آن‌ها اگرچه با کشته‌ها و مجروحانی توام بوده است اما بی تاثیر نیز نبوده است.
با گشتی در اخبار حاشیه‌ای سفر ترامپ به هندوستان در می‌یابیم تلاش بنگاه‌های خبری برای به حاشیه راندن بسیاری مسائل می‌تواند تعمدی و از قبل برنامه‌ریزی شده باشد به گونه‌ای که توافقات بلندمدت و تصمیمات مهمی که می‌تواند بسیاری از مرزبندی‌های منطقه‌ای را دچار تغییر کند از نظرها دور نگاه داشته شود از جمله این که فلان تصویر ثبت شده از ایوانکا ترامپ بسیار شباهت دارد با فلان عکس از پرنسس دایانا که به هند سفر کرده بود! از دیگر حواشی این سفر آن که، استقبال از ترامپ در هند بی‌سابقه بوده و دیدار سه ساعته او از احمدآباد حدود ۱۳ میلیون دلار هزینه در برداشته است. هزینه ساخت یک دیوار برای پنهان کردن محلات فقیرنشین نیز شامل این مبلغ بود. این محلات فقیرنشین در امتداد جاده‌ای قرار داشتند که کاروان خودرو ترامپ از آنجا باید عبور می‌کرد.
>سفر ترامپ به هند و صلح
در شرف امضای آمریکا و طالبان
در کنار تمامی این حواشی، خبرهای رسمی حکایت از آن دارد که صلح طالبان و آمریکا به نقطه انتهایی؛ یعنی امضای توافقنامه رسیده است و اگر چنین مسئله‌ای رخ دهد که محتمل است! آن گاه باید در کنار سفر ترامپ به هند با تمامی چالش‌ها و حاشیه‌ها، به سیاست‌های ترامپ در قبال افغانستان نیز توجه نشان داد که تمرکز بر هند در کنار اعمال سیاست‌های توازنی در قبال با پاکستان، وقتی به یک صلح حتی نصفه و نیمه در افغانستان پیوند بخورد آن گاه باید منتظر انزوای اجباری ایران در برخی سیاست‌های اقتصادی نیز بود؛ انزوایی که در یک سلسله سیاست‌های پنهان و چند لایه در حال دنبال‌شدن است.
ملازهی معتقد است گره تمامی این مسائل از منظر اقتصادی در توجه و تجدیدنظر در مسئله چابهار است مسئله‌ای که در گفت و گویی مجزا به بررسی ابعاد آن پرداخته‌ایم.
>هند سال‌ها است از آمریکایی‌ها عضویت دائم
در شورای امنیت را می‌خواهد
آن چنان که در سابقه دیدار روسای جمهوری ایالات متحده آمریکا درج شده، باراک اوباما، دوبار از هند دیدار کرده که مهمترین مسئله‌ای که در این سفرها مطرح شد، حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از اصلاح ساختاری شورای امنیت و پیوستن هند به آن بود.
آلیسا آیرز، دیپلمات ارشد آمریکایی، در همین رابطه و با هدف حمایت از خواست و اراده دولت هندوستان گفته است: «اینکه بعد از این همه سال هیچ اصلاحی صورت نگرفته است به کنار، اما آن وعده یک تغییر عمده در سیاست ایالات متحده بود.»
حال باید منتظر ماند و دید که هند به خواسته‌اش خواهد رسید یا این سفر ترامپ هم در نهایت یک سفر تجاری تبلیغاتی برای افزایش رای در انتخابات 2020 است!؟
سایر اخبار این روزنامه