خود تحقیر نباشیم

آفتاب یزد – گروه شبکه:‌ ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده از اقلامی است که بسیاری آنها را به عنوان سدی در مقابل کرونا ویروس می‌دانند از همین رو تقاضای زیادی برای داشتن این مواد وجود دارد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. هجوم مردم به داروخانه برای داشتن این اقلام بهداشتی گواه این موضوع است اما نکته اینجاست که در ایران به خاطر احتکار این مواد توسط عده‌ای سودجو و افزایش تقاضا، مردم در تهیه ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده با مشکل روبه رو شده‌اند و یا با قیمت گزافی آنها را تهیه کردند. اما موضوع زمانی جالب می‌شود که متوجه شویم کشورهای پیشرفته هم با کمبود این اقلام مواجه هستند. این در حالی است که بسیاری فکر می‌کنند، مردم چنین کشورهایی برای تهیه ماسک یا مواد ضدعفونی‌کننده با مشکل روبه رو نیستند. اما برخی ویدئوهای منتشر شده و اظهارنظرهای ساکنان ایرانی این کشورها نشان می‌دهد که آنها هم از کمبود ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده رنج می‌برند. یکی از این ویدئوها کشور ژاپن را نشان می‌دهد که به خاطر کمبود ماسک مردمانش با یکدیگر دعوا می‌کنند!
ویدئوی دیگر داروخانه‌های کشور ایتالیا را نشان می‌دهد که در آنجا نیز با کمبود ماسک مواجهند و مردم این کشور در تهیه این اقلام دچار مشکل شده‌اند به همین علت دست به روش‌های خلاقانه‌ای زدند و در خانه برای خود ماسک درست می‌کنند.
و یا تصاویری از کره‌جنوبی منتشر شده که نشان می‌دهد صف‌های طویلی برای دریافت ماسک شکل گرفته است.
گفتنی است که رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که دنیا با کمبود ماسک روبه رو است. بنابراین، این مسئله فقط مختص ایران نیست. این موضوع نیز با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.


یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«جالبه که تو سراسر دنیا کمبود ماسک وجود داره ولی خب طبق معمول ایران فقط باید به چشم بیاد»
کاربر دیگری نوشته است:« ایران با کلی کمبود دعوایی برای ماسک نداشت»
دیگری نوشت:« ژاپنی‌ها که زبانزد اخلاق بودن در جام جهانی و غیره به خاطر کمبود ماسک به جون هم افتادن... مرگ ترسناکه و جهانی که همه توش از مردن میترسن،ترسناک تر...»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« شرایط حساس، کمبود امکانات، بالا بودن تقاضا،ترس و هیجانی شدن مردم در این لحظات مرز نمی‌شناسد. ویدئو نشان‌دهنده دعوا بر سر ماسک در ژاپن است.همان مردم بسیار منظم و مودبی که زبانزد هستند، در این شرایط عصبی شده‌اند»
یکی دیگر از کاربران گفته است:« نمی‌خوام کمبود ماسک و... رو تو داروخونه‌ها توجیه کنم اما چرا فقط ما دنبال خود تحقیری هستیم چرا منتظریم تا یه چیزی شد بگیم ما بدبختیم، ما بیچاره‌ایم، چی شد که اینجوری شد»
سایر اخبار این روزنامه