وحشت غیر طبیعی در بالای شهر

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها فضای عجیبی در جامعه در جریان است، پایتخت نشینان به دودسته کاملا متفاوت تقسیم شده‌اند که بالای شهر و پائین شهر را تشکیل می‌دهند. بالا شهری‌ها که اغلب اقشار مرفه جامعه هستند اکثرا از ترس ابتلا به ویروس کرونا کار و زندگی را رها کرده‌اند و خانه نشین شده اند، به همین دلیل هم خیابان‌های بالای شهر با وجود پاساژ‌های لوکس و مغازه‌های رنگ و وارنگی که اکثرا هم باز هستند، خلوت است و کمتر کسی را می‌توانید در حال تردد پیدا کنید. اگر هم کسی در ماشین لوکس آخرین سیستمش در کوچه پس کوچه‌های زعفرانیه و خیابان فرشته در حال تردد باشد حتما ماسکی بر صورت دارد. پائین شهر اما رنگ دیگریست، انگار ترس از ابتلا به ویروس کرونا به کوچه پس کوچه‌های پائین شهر نرسیده، مغازه‌داران در حال کار هستند و حتی دستفروشان هم بساطشان پهن است، مردم در بازار‌های شلوغ نزدیک به عید در حال خرید روزمره شان هستند. اکثر آن‌ها حتی ماسک هم بر چهره ندارند و انگار با وجود 34 جانباخته بر اثر ابتلا به کرونا ویروس، هنوز هم این بیماری را جدی نگرفته‌اند.
>فرهنگ فقر در پائین شهر در جریان است
در حالی که نهادهای بهداشت و درمان کشور از هشدارهای جدی جهت مقابله با ویروس کرونا و ابتلا به آن خبر می‌دهند و رسانه‌ها تلاش در مهار این ویروس از طریق اطلاع‌رسانی به مردم هستند برخی از مردم گویا قضیه را جدی نگرفته‌اند و به زندگی روزمره شان مشغولند. برای خرید و تفریح به بیرون می‌روند و حتی تعطیلات روزهای اخیر را بهترین زمان برای مسافرت می‌دانند! با این حال تضاد در خصوص مواجهه با کرونا در بالای شهر و پائین شهر تهران کاملا محسوس است.
امیر محمود حریرچی آسیب شناس و جامعه‌شناس اجتماعی در خصوص این تضاد به آفتاب یزد گفت:« وقتی می‌گوئیم پائین شهر در واقع از دهک‌های پائینی حرف می‌زنیم که وضعیت مالی مناسبی ندارند. این افراد معمولا فرهنگ خاصی دارند که به آن فرهنگ فقر گفته می‌شود. این فرهنگ با فرهنگ بالای شهری‌ها و دهک‌های بالا بسیار متفاوت است، اکثر افرادی که در دهک‌های پائین زندگی می‌کنند معمولا مراودات بیشتری با یکدیگر دارند. برای مثال برای آن‌ها خیلی مهم است که نوروز را حتما جشن بگیرند و رفت و آمدهایشان را هم داشته باشند. بنابراین نگرانی آن‌ها نسبت به دهک‌های بالا و مرفه جامعه که همان بالای شهر نشینان هستند بسیار متفاوت است. دهک‌های پایین آنقدر درگیر مشغله‌های زندگی هستند که جایی برای فکر کردن به بیماری کرونا ندارند، دغدغه اقشار پائین جامعه نسبت به کرونا کمتر از دغدغه بالای شهریها نسبت به این موضوع است. فرهنگ فقر نوعی از بی تفاوتی را نسبت به مسائل مختلف به وجود می‌آورد البته این نوع فرهنگ در خیلی از مواقع به ضرر دهک‌های پائین تمام می‌شود.»


>دهک‌های پائینِ دائما نگران
او در ادامه افزود: «مرفهین جامعه نگران این هستند که نظم زندگیشان با چنین اتفاقات به هم بخورد اما دهک‌های پائین چنین نگرانی‌هایی ندارند و آنقدر در گیر زندگی کردن و رساندن اول ماه به آخر ماه هستند که وقت فکر کردن به چنین مواردی را ندارند. دهک‌های پائین امروز به این فکر می‌کنند که اگر با کرونا نمیرند حتما با پراید خواهند مرد پس چرا باید خودشان را درگیر آن کنند؟ در تمام دنیا به همین صورت است یعنی این طبقه متوسط رو به بالای جامعه هستند که دارای نظم و انضباط هستند و نگرانند که با یک اتفاق نظم زندگیشان به هم بریزد چون آن‌ها در زندگیشان آسایش دارند و چیزی مثل کرونا خیلی راحت می‌تواند این آسایش را به هم بریزد؛ اما قشر پائین جامعه به این دلیل که حتی آسایش نسبی را هم ندارند بنابر این چیزی نمی‌تواند تا این حد بر آن‌ها تاثیر‌گذار باشد.»
>هم ترس در بالای شهر و هم بی خیالی
طبقه پائین غیر طبیعی است
این آسیب شناس در ادامه تاکید کرد:« از طرف دیگر وقتی به بالای شهر نگاه می‌کنید می‌بینید خیلی اغراق شده به این موضوع نگاه می‌شود. الان مدتهاست که کارشناسان اعلام کرده‌اند افراد سالم نیاز نیست که ماسک تهیه کنند اما چیزی که در طبقه بالای جامعه شاهد آن هستیم استفاده حد اکثری از ماسک است! خیلی اغراق شده به موارد نگاه می‌کنند و چون آسایش و آرامششان را در مخاطره می‌بینند ترس و وحشت هم اغراق شده در آن‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کند. این موضوع سبب شده که یک وحشت بی جهت در طبقه متوسط به بالای جامعه حاکم باشد. آسایشی که طبقه بالا و متوسط دارد و با این دست موارد خیلی زود به مخاطره می‌افتد برای طبقه پائین وجود ندارد برای همین هم می‌بینیم که در پائین شهر زندگی با همان شکل و شمایل گذشته جریان دارد. به نظر من ایرادی هم نمی‌توانیم به آن‌ها بگیریم. هر چند که یک نگاه کارشناسی نشان می‌دهد که هر دوی این اقشار دچار آسیب هستند اما نمی‌توان از اقشار پائین جامعه ایرادی گرفت که چرا چنین برخوردی می‌کنند؛ زندگی برای آن‌ها به نحو دیگری معنی شده و از همه مهمتر اینکه هیچ آموزشی هم به آن‌ها داده نشده که حتی سلامتی خودشان و بهداشت فردیشان را چطور رعایت کنند. بیرون رفتن و گشتن در خیابان‌های شهر برای آن‌ها تفریح و سر گرمی است و حتی می‌توان گفت جزو تنها تفریحاتشان به شمار می‌آید بنابر این سخت است که از تنها تفریحشان دل بکنند. اما چیزی که کاملا مشهود است این است که اقشار پائین دل نگرانی‌های اقشار بالا را ندارند و زندگی برای آن‌ها در آرامش بیشتری در جریان است. هر چند که باید کرونا را جدی گرفت اما نگاه کلی به جامعه نشان می‌دهد هم ترس بیش از حد در بالای شهر اغراق شده است و هم بی‌خیالی بیش از حد طبقه پایین غیرطبیعی است و باید نسبت به این موارد اقدامات درستی صورت بگیرد. آموزش و آگاهی تا حد زیادی می‌تواند در این خصوص تاثیر‌گذار باشد.»
سایر اخبار این روزنامه