«جهانِ جواد» تماشایی بود ...

میرزاده- همزمان با ایام فاطمیه، مستند سینمایی «جهان جواد» روایتی از زندگی شهید مدافع حرم «جواد جهانی» از رزمندگان لشکر فاطمیون، در پردیس سینمایی هویزه مشهد رونمایی شد. به گزارش خراسان رضوی، مستند «جهان جواد» برشی از زندگی شهید «جهانی» است که بخش های مختلف زندگی آن شهید تا زمان شهادت (آبان 95 در سوریه) و اتفاقات پس از آن را به تصویر کشیده است. مستند «جهان جواد» که «سید صادق غفوریان» کارگردانی آن را بر عهده داشته، توسط موسسه فرهنگی هنری خراسان، بنگاه رسانه ای آخرین خبر و کانون بسیج رسانه شهیدان جهانی و سیدی ساخته شده است. مستندی با روایتی ساده درباره زندگی شهید مدافع حرم شهید جهانی که بخش هایی از زندگی او را قبل از اعزام به سوریه، پس از اعزام، در روزهای مبارزه و همچنین در لحظه شهادت به تصویر کشیده است. شاید بتوان ارائه شخصیت ساده و به دور از اغراق از شهیدجهانی را از نقاط قوت این اثر دانست، شخصیتی که اخلاص او و ارادتش به خاندان عصمت و
طهارت (ع) نیز در آن نمایان است.در مراسم رونمایی از این مستند که صبح پنج شنبه گذشته برگزار شد، جمعی از مسئولان از جمله قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، تعدادی از فرماندهان و کارکنان قرارگاه منطقه ای شمال شرق و گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و لشکر ۷۷ پیروز ثامن الائمه(ع)، خانواده های شهدا و ایثارگران دفاع مقدس و مدافعان حرم، خانواده و جمعی از همرزمان شهید جهانی، مسئولان بسیج رسانه و نمایندگان رسانه های استان حضور داشتند.
شهدای مدافع حرم، امنیت فرهنگی و سیاسی را برای ما رقم زدند
در ابتدای مراسم، مدیرعامل موسسه فرهنگی خراسان با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: شهدای مدافع حرم، نه تنها برای ما امنیت مادی به وجود آوردند، بلکه امنیت فرهنگی و سیاسی را نیز برای ما رقم زدند. دکتر «محمدسعید احدیان» همچنین با یادآوری رشادت های شهدای انقلاب، شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم افزود: وقتی جوان و نوجوان امروز، امثال شهید «جواد جهانی» را می بیند، هیچ کتاب یا فیلمی نمی تواند این فرهنگ را به این صورت در جامعه جوان و نوجوان امروزی تزریق کند. احدیان افزود: وقتی که سید الشهدای مقاومت شهید «حاج قاسم سلیمانی» به شهادت رسید و تبلور عینی آن در کل جامعه دیده شد، مشخص شد که این شهدای مدافع حرم، حتی آثار سیاسی جدی در مسیر حفظ انقلاب می گذارند.


مدیون شهدا هستیم
وی ادامه داد: ما ساحت های مختلف زندگی خود را مدیون این شهدا هستیم. وظیفه داریم آن ها را بشناسیم و بشناسانیم. وی با تشکر از کارگردان و عوامل ساخت این مستند خاطرنشان کرد: این مجموعه، تلاش کردند برشی از زندگی شهید جواد جهانی را تهیه کنند و «جهان جواد» را تا آن جا که در یک مستند امکان دارد، برای بقیه مردم به تصویر بکشند، شهیدی که اخلاص، فداکاری، تواضع و صداقت، با همه وجود در او دیده می شود.
تلاش برای ارائه شخصیتی واقعی از شهید جواد جهانی
«سید صادق غفوریان» کارگردان این مستند نیز در سخنان کوتاهی ضمن گرامی داشت یاد شهیدان مدافع حرم «محمدحسین بشیری» و «محسن خزائی» همرزمان شهید جواد جهانی که به همراه وی در همان منطقه به شهادت رسیدند، از خانواده شهید جواد جهانی که در تهیه این مستند با وی همراهی کردند، قدردانی کرد. غفوریان همچنین در حاشیه اکران مستند «جهان جواد» گفت: آن چه در فرایند تولید این اثر مورد توجه بود، تلاش برای ارائه شخصیتی واقعی از شهید جهانی بود. هیچ گاه نخواستیم روایتی ارائه کنیم که این شخصیت ساده، صمیمی و البته با اخلاص نزد تماشاگران تبدیل به شخصیتی دست نیافتنی شود. غفوریان درباره خاطرات مربوط به لحظات شهادت این شهید در مستند نیز گفت: از آن جاکه دسترسی به همرزمان شهید جهانی برای گروه تولید امکان پذیر بود، این بستر فراهم شد با روایت های آن ها حتی از آخرین لحظات حیات این شهید بخش های بیشتری را در مستند داشته باشیم. وی افزود: امیدوارم این اثر که پیشکشی ناقابل در برابر حماسه بزرگ سربازان وطن است بتواند در مسیر هدف خود یعنی ثبت این حماسه در تاریخ این سرزمین اگر چه اندک، موفق باشد.همچنین در این مراسم «احمد واعظی» ذاکر اهل بیت(ع) و «محمد علیمردانی» که هر دو ازهمرزمان شهید جهانی بودند، خاطراتی را روایت کردند. در پایان این مراسم نیز از طرف موسسه فرهنگی خراسان، از فرزندان و همرزمان شهید جهانی و همچنین عوامل و همکاران ساخت مستند جهان جواد قدردانی شد. همچنین هدیه ای نیز به رسم قدردانی از طرف همسر شهید به کارگردان این اثر اهدا شد.