«‌ابتکار» طرح دونالد ترامپ برای سرزمین‌های اشغالی را بررسی می‌کند توطئه قرن

گروه ایران و جهان - طرح صلح دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا برای سرزمین‌های اشغالی از همان ابتدای مطرح شدنش، علاوه بر ابهامات فراوان با موجی از مخالفت‌های جهانی و منطقه‌ای نیز مواجه شده است.
هر‌چند سال گذشته جراد کوشنر داماد و مشاور رئیس‌ ایالات متحده آمریکا از بخش اقتصادی این طرح رونمایی کرد و جزئیات سیاسی آن موکول به آینده شد، اما اعلام رسمی مفاد این معامله از سوی ترامپ و با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن آنچنان یک جانبه و غیر واقع‌گرایانه بود که واکنش‌های زیادی را حتی در داخل آمریکا نیز برانگیخت.
ترامپ روز سه شنبه در کنفرانس خبری خود که با حضور نتانیاهو و بنی گانتس برگزار شد، به صراحت مدعی شد که قدس پایتخت یکپارچه اسرائیل خواهد بود و نیز قابل تقسیم نیست. در این طرح 80 صفحه‌ای که ترامپ در آن ادعا کرده به راه حل دو کشوری دست یافته است، امنیت اسرائیل در اولویت قرار گرفته و از فلسطینی‌ها خواسته شده تا این فرصت را از دست ندهند. ترامپ همچنین اعلام کرده که در این طرح 50 میلیارد دلار سرمایه برای فلسطینی‌ها درنظر گرفته و معتقد است که تشکیل کشور فلسطین منوط به پایان فعالیت‌های حماس و جهاد اسلامی است.
از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو که اکنون در داخل سرزمین‌های اشغالی با بحران سیاسی و نیز محکومیت در دادگاه‌ مواجه است، ضمن ابراز خرسندی از طرح دونالد ترامپ، آن را یک مسیر واقعی برای صلح پایدار دانسته و گفت که رئیس‌ ایالات متحده آمریکا حاکمیت ما بر غور اردن و مناطق دیگر را به رسمیت می‌شناسد تا اسرائیل بتواند خودش از خودش دفاع کند. این ادعا از سوی نتانیاهو در حالی مطرح می‌شود که پیش از این ترامپ در اقداماتی بر خلاف موازین بین‌المللی سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس انتقال داده و در اواخر سال گذشته نیز حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را نیز به رسمیت شناخته بود.


راهی به سوی جهنم
درمورد جزئیات طرح معامله قرن که با واکنش‌های جهانی نیز مواجه شده است، نکته مهم اینجاست که عربستان، امارات و بحرین از موافقان آن در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شوند و مصر هم تنها خواستار بررسی دقیق این طرح از سوی فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها شده است. از سوی مقابل محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان آن را راهی به سوی جهنم توصیف کرده و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه قدس خط قرمز ماست، تصریح کرده که دست‌های متجاوز به مسجد‌الاقصی را می‌شکنیم. همچنین در حالی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از دریافت متن معامله قرن امتناع کرده و از همان ابتدا با آن مخالفت کرده است، اتحادیه اروپا و انگلیس نیز در بیانیه‌هایی از طرح سازش تحمیلی آمریکا استقبال و آن را فرصتی برای حرکت به جلو توصیف کرده‌اند. با این حال 133 نماینده پارلمان بریتانیا با این طرح مخالفت کرده و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که طرح ترامپ طبق معیارهای اتحادیه اروپا بررسی خواهد شد.
همچنین در حالی که عفو بین‌الملل با انتقاد از طرح ترامپ آن را ناقض قوانین بی‌المللی توصیف کرده است، در داخل آمریکا نیز اعلام معامله قرن با واکنش‌های منفی برخی از قانون‌گذاران این کشور روبه‌رو شده است به طوری که ایلهان عمر نماینده کنگره آمریکا چنین اقدامی را دزدی و پاکسازی‌ نژادی توصیف کرده و کریس مورفی سناتور آمریکایی در واکنش به آن اظهار کرده که «معامله قرن» خطر بی‌ثباتی گسترده در منطقه را به همراه دارد.
طبق آن چیزی که تاکنون از قسمت سیاسی معالمه قرن منتشر شده است، پیشنهاد شده تا طی توافقی سه‌جانبه میان اسرائیل، سازمان آزادی بخش فلسطین و حماس، کشور جدید فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه بدون در‌نظر گرفتن شهرک‌های یهودی‌نشین ایجاد شود. همچنین در حالی که شهرک‌های یهودی‌نشین همچنان دست نخورده باقی خواهند ماند، قدس به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی شده و ساکنان عرب آن به مناطق جدید منتقل می‌شوند. از سوی دیگر به عرب‌ها اجازه خرید منازل یهودیان داده نخواهد شد و فلسطین جدید بدون ارتش تشکیل می‌شود. در ادامه در‌صورت مخالفت حماس و سازمان آزادی‌بخش فلسطین با این طرح، آمریکا تمامی حمایت‌های مالی خود را از فلسطینیان قطع خواهد کرد و در‌صورت رویارویی نظامی حماس و اسرائیل، ایالات متحده از رژیم صهیونیستی پشتیبانی می‌کند.
گتوی اسرائیلی
در همین راستا و به منظور بررسی پیامدها و تبعات طرح معامله قرن بر سرزمین‌های اشغالی و مردم فلسطین، علی اسدی خمامی کارشناس روابط بین‌الملل به «‌ابتکار» توضیح می‌دهد: دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا، پس از سه سال از طرح خود برای صلح میان فلسطین و اسرائیل رونمایی کرد. طرحی که به گفته جرالد کوشنر، داماد وی و طراح «معامله قرن»، بیش از 80 صفحه دارد، اما تنها چیزی که تاکنون از آن منتشر شده، دو نقشه مفهومی است؛ نقشه‌هایی که مرزهای احتمالی اسرائیل و فلسطین را نشان می‌دهند.
در طول 75 سال گذشته، بارها طرح‌هایی برای پایان دادن به مناقشات دو طرف ارائه شده است، اما طرح جدید از دو جنبه با سایر طرح‌ها تفاوت دارد؛ کشور فلسطین در این طرح نسبت به تمام طرح‌های پیشین کوچک‌تر است و طرفی فلسطین در طراحی آن هیچ نقشی نداشته است. در واقع «معامله قرن» طرحی است که از مذاکرات آمریکا و اسرائیل بیرون آمده و رسما به پذیرش اشغالگری اسرائیل از سوی آمریکا منتج شده است.
اما فارغ از تمام حاشیه‌های «معامله قرن»، بررسی نقشه‌های منتشر شده از منظر ژئوپولتیک، نکات جالبی را به دست می‌دهد. کشور فلسطین در این طرح بسیار کوچک است. شاید برخی بگویند این کشور از زمین‌هایی که فلسطینیان در حال حاضر در دست دارند بزرگ‌تر است، اما نکته اینجاست که این کشور بسیار کوچک‌تر از چیزی است که در طرح‌های پیشین که برخی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را به عنوان تضمین همراه خود دارند، برای فلسطینیان در‌نظر گرفته شده است.
سرزمین کوچک برای تمام جمعیت فلسطین، یادآور «گتو»های یهودیان در آلمان نازی و «بانتوستان» سیاه‌پوستان در نظام آپارتاید است؛ زمین‌های کوچکی که جمعیت بسیاری را در خود جای داده بودند. تشکیل کشور فلسطین در این زمین‌ها به آن معنی است که آواره‌های فلسطینی، که شمارشان بالغ بر 5 میلیون نفر است، همچنان آواره خواهند ماند و تعداد بیشتری نیز آواره خواهند شد. اما این تنها نتیجه تشکیل یک فلسطین محصور کوچک نیست.
هرچند در «معامله قرن» دو منطقه صنعتی و کشاورزی برای فلسطین در‌نظر گرفته شده، اما زمین کوچک و بی‌کیفیت در کنار تراکم جمعیت بالا، به این معنی خواهد بود که بخش بزرگی از فلسطینیان‌ ناچارند برای گذران زندگی، هر روز از مرزهای اسرائیل عبور کرده و در بنگاه‌های اسرائیلی کار کنند. کارگرانی که شهروند اسرائیل به شمار نمی‌روند و از حداقل حقوق قانونی یک کارگر محرومند.
پذیرش اشغال دره اردن توسط اسرائیل به آن معنی است که کشور احتمالی فلسطین از داشتن مرز زمینی با اردن محروم و محصور در سرزمین اسرائیل است. در این طرح احتمالی، غزه گذرگاه مرزی زمینی و دریایی دارد، اما همانطور که اکنون در محاصره است، در آینده نیز ممکن است در محاصره باشد. دو بندر اسرائیلی برای تامین مایحتاج فلسطینیان درنظر گرفته شده که کنترل‌شان در انحصار اسرائیل است و هر زمان ممکن است دسترسی فلسطین به آن‌ها قطع شود. پرواز به فلسطین نیز نیازمند عبور از حریم هوایی اسرائیل است و همه این‌ها به آن معنی است که فلسطین احتمالی آینده در محاصره اسرائیل و نیازمند لطف و شفقت آنها خواهد بود.
از سوی دیگر، آنطور که در نقشه مشخص است، کشور فلسطین یکپارچه نیست و حتی در کرانه باختری رود اردن نیز از چند سرزمین کوچک تشکیل شده است. مناطقی که با پل، جاده یا تونل به یکدیگر متصل هستند و درصورت نیاز اسرائیل می‌تواند ارتباط‌شان را با یکدیگر قطع کند.
شاید فکر کنید فلسطینیان‌ لااقل در سرزمین خود از نفوذ اسرائیل در امان خواهند بود، اما در «معامله قرن» چندین شهرک و جاده اسرائیلی درون سرزمین فلسطین پیش‌بینی شده است. این یعنی اسرائیل نه تنها فلسطین احتمالی آینده را در محاصره خود دارد، که درون این سرزمین نیز نفوذ خواهد داشت. لذا پذیرش این طرح از سوی فلسطینیان به معنای تشکیل فلسطینی خواهد بود که در محاصره و وابسته به اسرائیل است و حتی ممکن است در سازمان ملل متحد، علیه خود و به نفع اسرائیل رای دهد.
سایر اخبار این روزنامه
شب منتقدان و نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره سینمایی فجر برگزار شد روز شلوغ سینمایی‌ها محمدعلی وکیلی انتخابات و کلان راهبردهای حاکم ضرورت تلاش همه دستگاه‏ها در جلوگیری از ورود و گسترش ویروس کرونا آخرین تحرکات انتخاباتی جریان‌های سیاسی بررسی شد آرایش تازه رقبای انتخاباتی طرح ادغام یارانه نقدی و معیشتی به نفع دهک‌های ثروتمند خواهد بود؟ یارانه 72 هزار تومانی گریبان دولت را می‌گیرد! تامین‏شدن نیاز بازار تا مهر ۹۹ شکر گران نمی‌شود «‌ابتکار» طرح دونالد ترامپ برای سرزمین‌های اشغالی را بررسی می‌کند توطئه قرن «ابتکار» از شایعات مجازی تا تایید قرنطینه دو نفر چینی در تبریز گزارش می‌دهد کابوس «کرونا» در ایران ! سید‏حسن خمینی: «معامله قرن» جنایت غیرقابل توجیه قرن است عضو جامعه روحانیت مبارز: مطلعین و آگاهان با شورای نگهبان صحبت کنند میرسلیم: خدا را شکر، شورای نگهبان ۹۰ نماینده مجلس را رد صلاحیت کرد ضرورت تلاش همه دستگاه‏ها در جلوگیری از ورود و گسترش ویروس کرونا مصادیق تخلفات انتخاباتی