محمدعلی وکیلی انتخابات و کلان راهبردهای حاکم

کمتر از سه هفته تا انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی است. با این حال، فضای سیاسی کشور تا کنون چندان رنگ و بوی انتخابت نگرفته است. من تصور می‏کنم هنوز چشم‏انداز این انتخابات، نه میان مردم و نه در حاکمیت، افق واضحی ندارد. ما (یعنی همه گروه‏های سیاسی) همچنان به راهبرد واحدی برای این انتخابات نرسیده‏ایم و به گمانم اهمیت راهبردی آن را درک نکرده‏ایم. اگر اهمیت این انتخابات را درمی‏یافتیم، احتمالاً گذشته از هدف و غرض «پیروزی» هر کدام‏مان در انتخابات، همه به یک «کلان راهبرد مشترک» نیز چشم می‏دوختیم. همان کلان راهبردی که باعث شد شخصی چون احمد توکلی به شورای نگهبان نامه بنویسد و به ردصلاحیت گسترده طیف سیاسی رقیبش اعتراض کند. احمد توکلی حتماً می‏دانست که ردصلاحیت این‏چنینیِ اصلاح‏طلبان، به طور طبیعی باعث پیروزی اصولگرایان در یک زمینِ بی‏رقیب می شود، اما این امر را با کلان راهبردِ نظام مغایر دید و درنهایت خیرِ عمومیِ کشور را بر خیرِ جریان مطبوعش ترجیح داد. کاربردِ «کلان راهبردها» همین است؛ راهبردهای دیگر باید نسبت‏شان را با این راهبردِ بالادستی رعایت کنند.
امروز فقدان حضور این کلان راهبردها در میان بسیاری از تصمیم‏گیران و غالب گروه‏های سیاسی دیده می‏شود. غیبت این عنصرِ ضروری در سپهر سیاسی، به سردرگمی و درنهایت یاسِ مردم دامن زده است. ملت نیز کلافه و ناامید شده است و نمی‏داند در میان این همه مشکل و ناکارآمدی، با تکیه بر کدام عناصر قویِ معنایی، دوباره خود را قانع کند که به صف رای‏دهندگان بیاید. با یک تحلیل سرانگشتی، به‏راحتی می توان گفت که در بیشتر حوزه‏ها، تنها حداکثر برای ذائقه سی‏درصد مردم کاندیدا وجود دارد؛ به عبارتی هفتاد درصد مردم کاندیدایی مطابق با سلیقه خود ندارند.
این روزها شاید بیش از هر زمان دیگری در این چهل‏سال، به یک انتخابات با مشارکت بالا نیاز داریم. آمریکا هیچ‏گاه این‏گونه که اکنون شمشیرش را با ما از رو بسته است با کشور دیگری تخاصم نورزیده است. رئیس‏جمهورش نیز نشان داده که هیچ خط قرمزی در برخورد با ایران ندارد. هدفش نیز اکنون وضوح بیشتری یافته است؛ نه جنگ و نه مذاکره! معنای این راهبرد نیز روشن است؛ نگه داشتنِ ایران در حالت تعلیق. این تعلیق، هم و ایران و هم منطقه را سال‏ها به عقب می‏بَرَد. او از وقتی نیاز انرژی کشور خود را از خاورمیانه بریده و نفتش را وارد بازارهای جهانی کرده، تصمیمش مشخص‏تر شده است؛ به گمانم ترامپ نمی‏خواهد اجازه دهد از کاربری نظامی خلیج‏فارس کاسته شود و کشورهای منطقه از سقف ظرفیت خلیج، استفاده تجاری کنند. از همین روی باید آتش خاورمیانه روشن بماند. ترامپ هیچ عزمی برای صلح ندارد. برای این استراتژی کاخ سفید، هیچ حربه‏ای بهتر از شامورتی‏‏بازی‏های رسانه‏ای برای فعال‏کردن گسل‏های اجتماعی احتمالی در منطقه نیست. بهتر از این نمی‏توان آب را تا اطلاع ثانوی گل‏آلود نگه داشت. مطلوبِ استراتژی ترامپ این است که چند ده نفر در گوشه‏ای علیه شهید سلیمانی شعار بدهند و آن را در بوق و کرنا بکند و بگوید ببینید سیاست‏های من در ایران جواب داده است. البته این دغل و دلقک‏بازی‏های تیمش، با فعالیت سنگین تیم دیپلماسی ما برای همه آشکار شده، ولی تصور کنید یک انتخابات با مشارکت پایین برگزار شود؛ او دیگر بهتر از این نمی‏تواند دستاویزی بیابد. در چنین فضایی، بهترین راهبرد، انتخابات با مشارکت بالا است؛ چراکه مشارکت در انتخابات می‏تواند فشار را بر ترامپ بیشتر کند و تا مخالفانش بتوانند شکست سیاست‏های او را بیشتر به رخش بکشند. قطعاً برای ما دعوای داخلی آمریکا، هیچ نباید مهم باشد؛ اما فشار به ترامپ می‏تواند توان او را کاهش دهد و متحدین منقطه‏ای‏‏اش را ناامید کند. از این جهت، نشان‏دادنِ شکستِ راهبردهای ترامپ بهترین روش برای شکست او است! این روزها بهترین راهبرد برای نمایشِ شکست راهبرد فشار حداکثری کاخ سفید، انتخابات مشارکتی است. آمریکایی‏ها بسیاری از سناریوهای خود را متوقف بر انتخابات اسفند امسال کرده‏اند. لذا گذشته از اینکه در گفتمان جمهوری اسلامی، مشارکت بالا یک فضیلت سیاسی محسوب می‏شود و نشانی از مشروعیت است، این روزها این امر مزیت راهبردی دوچندان برای ما دارد.
با این توضیح، پرواضح است که اقدامات مشارکت‏سوز در این برهه تا چه اندازه می‏‏‏‏تواند آسیب راهبردی به کشور وارد کند. لذا شایسته است که همه جریان‏ها، «کلان راهبرد» خود در این انتخابات را مشارکت بالا قرار دهند. اما آنچه در برخی محافل اصلاح‏طلبی تحت عنوان «ندادنِ لیست» به گوش می‌رسد خطای راهبردی دیگری است. یک جریان سیاسی چون اصلاح‏طلبان مجبورهستند برای حفظ سازمان رایی خود در هر شرایطی لیست دهند واجازه ندهند محدودیت‏ها باعث اضمحلال و مصادره سازمان رایی آن‏ها شود.
سایر اخبار این روزنامه
شب منتقدان و نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره سینمایی فجر برگزار شد روز شلوغ سینمایی‌ها محمدعلی وکیلی انتخابات و کلان راهبردهای حاکم ضرورت تلاش همه دستگاه‏ها در جلوگیری از ورود و گسترش ویروس کرونا آخرین تحرکات انتخاباتی جریان‌های سیاسی بررسی شد آرایش تازه رقبای انتخاباتی طرح ادغام یارانه نقدی و معیشتی به نفع دهک‌های ثروتمند خواهد بود؟ یارانه 72 هزار تومانی گریبان دولت را می‌گیرد! تامین‏شدن نیاز بازار تا مهر ۹۹ شکر گران نمی‌شود «‌ابتکار» طرح دونالد ترامپ برای سرزمین‌های اشغالی را بررسی می‌کند توطئه قرن «ابتکار» از شایعات مجازی تا تایید قرنطینه دو نفر چینی در تبریز گزارش می‌دهد کابوس «کرونا» در ایران ! سید‏حسن خمینی: «معامله قرن» جنایت غیرقابل توجیه قرن است عضو جامعه روحانیت مبارز: مطلعین و آگاهان با شورای نگهبان صحبت کنند میرسلیم: خدا را شکر، شورای نگهبان ۹۰ نماینده مجلس را رد صلاحیت کرد ضرورت تلاش همه دستگاه‏ها در جلوگیری از ورود و گسترش ویروس کرونا مصادیق تخلفات انتخاباتی