شب منتقدان و نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره سینمایی فجر برگزار شد روز شلوغ سینمایی‌ها

گروه فرهنگ و هنر - پنجشنبه روز پر خبری برای اهالی سینما و علاقه‌مندان به این هنر بود. صبح آن روز نشست خبری سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر برگزار شد. شبش هم اهالی سینما دور هم جمع شدند تا با توجه به وقایع اخیر، به جای جشن منتقدان، شب منتقدان را برگزار کنند.
نشست رسانه‌ای سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر پنجشنبه صبح در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در این نشست، جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران درباره اسپانسری شهرداری در این دوره از جشنواره که بسیار هم حاشیه‌ساز بود، گفت: حمایت از جشنواره فجر وظیفه شهرداری است‌ و البته از بقیه جشنواره‌ها هم در حد وسع خود حمایت می‌کند و ممکن است به صورت دیگری باشد. بنای ما در این دوره مشارکت بود نه فقط حمایت‌ و تلاش کردیم آموزش‌های شهروندی را پیش از شروع اکران فیلم‌ها ارائه کنیم و اگر این نکات مورد توجه اهالی فیلم و رسانه به عنوان گروه‌های مرجع قرار گیرد به کم‌ شدن بخشی از مشکلات کمک کند.
در ادامه این نشست پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سیمرغ طراحی شده توسط صنعتگران داخلی که به برگزیدگان جشنواره اهداء می‌شود، رونمایی کرد. او اشاره کرد که در سال رونق تولید اتفاق خوبی با همراهی جشنواره فجر رخ داده است.
پس از رونمایی از پوستر اصلی جشنواره، ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: عده‌ای با توجه به اتفاق‌ها دوست نداشتند در جشنواره شرکت کنند و تا الان همه سینماگران و فیلم‌ها در جشنواره شرکت دارند و امیدوارم سینما بتواند کمک کند تا مردم کنار هم باشند. این شعار جشنواره امسال است تا سینماگران هم با رسالت رسانه‌ای خود صدای مردم در دنیا باشند.


در بخش پرسش و پاسخ این جشنواره، داروغه‌زاده درباره شرکت کردن هر‌ساله محسن امیریوسفی در جشنواره فجر گفت: ما طبق آیین‌نامه نمی‌توانستیم پاسخگوی درخواست ایشان باشیم چون فیلمی که نمایش داده شده را نمی‌توان دوباره در جشنواره شرکت داد.
داروغه‌زاده درباره افزایش تعداد داوران نیز توضیح داد: می‌خواستیم داوری‌ها فنی و تخصصی‌تر باشد و وقتی یکی اضافه شد و به هشت نفر رسیدیم باید ۹ داور را انتخاب می‌کردیم. البته این ناخواسته نشانه‌ای شد بر درست نبودن گفته‌های رسانه‌های خارج از کشور که هیچ هنرمندی داوری جشنواره را نمی‌پذیرد.
او درباره حضور مسعود کیمیایی نیز گفت: ایشان فیلم‌های خاطره‌سازی در سینما داشته و طبق گفته تهیه‌کننده فیلم‌شان امسال در جشنواره حاضر خواهد شد.
داروغه‌زاده درباره پیمان معادی و اینکه با توجه به انصرافش از جشنواره آیا اثرش در جشنواره داوری می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: ایشان نگفتند که در جشنواره شرکت نمی‌کنند و با صحبتی هم که شده احتمالا برای نمایش فیلم به جشنواره می‌رسند اما با این حال از آنجا که صاحب حقوقی فیلم تهیه‌کننده است نمی‌توان فیلمی را از داوری در هیچ بخشی تحریم کرد مگر اینکه از طرف تهیه‌کننده نامه کتبی داده شود.
او در بخشی دیگر درباره فیلم «مجبوریم» رضا درمیشیان گفت: نمی‌شود تک‌تک درباره همه فیلم‌ها صحبت کرد. تمام فیلم‌ها بازبینی شده و بهترین‌ها به جشنواره راه یافته‌اند.‌ این فیلم هم احتمالا بدون مشکل در اکران عمومی حاضر می‌شود.
داروغه‌زاده همچنین از پیگیری پیروز حناچی، شهردار تهران برای شروع به فراهم کردن مجموعه‌ای به عنوان کاخ اهالی رسانه برای جشنواره خبر داد.
به گفته او، روز ۱۲ بهمن کاروانی از سینماگران برای اهدای کمک‌ به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان حرکت خواهد کرد. این کار جایگزین مراسم افتتاحیه خواهد بود و اهدای جوایز و تنها بزرگداشت نیز که متعلق به فریدون جیرانی است در اختتامیه دنبال می‌شود.
پیشتازی «سرخ‌پوست» در شب منتقدان
شب پنجشنبه، دهم بهمن‌‌ماه نیز سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در هتل انقلاب تهران با اجرای فرزاد حسنی برگزار شد. مراسمی با حاشیه‌های بسیار (که البته تنها بخش قابل انتشار در رسانه آن را در این گزارش می‌خوانید). در این مراسم، جعفر گودرزی، دبیر شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران گفت: وعده ما برای تجلیل و معرفی برگزیدگان آکادمی سیزدهمین شب منتقدان سینمای ایران، تقریبا یک ماه پیش از این بود که تقدیر حوادث، اوراقی را در زندگی همه ما رقم زد که مع‌الاسف، رنگ و بویی سوگوارانه داشت. شهادت سردار سلیمانی و حوادث پس از آن، از جمله درگذشت غم‌انگیز هموطنان در مراسم کرمان و جان باختن غریبانه عزیزان‌مان در سانحه هوایی هواپیمای اوکراین و متعاقب آن، سیل سیستان و بلوچستان، هنوز هم به سختی در خاطرمان جمع می‌شود و به‌طور قطع، رمق برگزاری محفلی با نام جشن را بی‌مسما می‌کند. اما به هر روی بار امانت آرای آکادمی انجمن یک ‌سو و مهم‌تر از آن ایفای رسالت صنفی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای صیانت از مرزهای فرهنگی و کیفی تولیدات سینمای ایران در شرایطی که سینمای‌مان در هجمه سرمایه‌بازی‌ها به سه اصل مراقبت، رونق و ارتقاء نیازمند است، ما را بر آن داشت تا ضمن همدردی و هم‌آوایی با مردم عزیز، نجیب و شریف کشورمان بر این نکته صحه بگذاریم که شرط بقاء و ماندگاری سینمای ایران در سیر تاریخی خود که به امروز ما می‌نگرد، حفظ‌ و تقویت ارتباط تنگاتنگ با مردم و درک دغدغه‌ها، آلام و آرزوی آن‌هاست. ضمن سپاس از صبوری و همراهی همکاران و عزیزانم در انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، در آستانه رونمایی از تولیدات جدید سینما در جشنواره فیلم فجر شادی، بهروزی و ایامی روشن را برای مردم کشورم و سینمای نجیب و دوست‌داشتنی ایران آرزومندم.
در ادامه دیپلم افتخار بخش جایزه خلاقیت و استعداد درخشان تعلق گرفت به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص». سروش صحت پس از دریافت این جایزه گفت: بسیار هیجان‌زده‌ام که دیپلم افتخار این بخش را از جشن منتقدان دریافت کردم. خوشحالم که بغل این افراد کاندیدا بودم و امیدوارم جهان کمی با ما برقصد.
تندیس خلاقیت و استعداد درخشان سیزدهمین شب منتقدان به «مسخره‌باز» ساخته همایون غنی‌زاده تعلق گرفت. غنی‌زاده در این بخش گفت: از اهالی سینما تشکر می‌کنم به ‌خاطر خوش‌آمدگویی آن‌ها و از آقای نصیریان به‌ خاطر حمایت‌شان متشکرم. او درباره رابطه هنرمند و اثر هنری گفت: اثر هنری وقتی خلق می‌شود، هنرمندان را شیفته خود می‌کند و نقد منتقد می‌تواند این دیوار مسخ‌شده را فرو بریزد. وظیفه منتقد آگاه نگه‌ داشتن هنرمند است و منتقد این جامعه، مردم آن هستند و هنرمند می‌تواند جامعه، سیاست و دولت را نقد کند. ما وظیفه داریم زمانی که رویدادهای تلخی می‌بینیم آن را نقد کنیم. ما هنرمندان در برابر جامعه مسئولیم چون نسبت به هنرمندان قضاوت خواهد شد.
در بخش دیگری از این مراسم تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای فیلم «مسخره‌باز» تعلق گرفت. او پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: «سرگشتگی‌ام چه بر سرم آورده است، سر بر تن و دنبال سرم».
عباس یاری پس از این به روی سن رفت و جایزه خود را به فرزندان برادران فقید خود تقدیم کرد.
در ادامه تندیس خلاقیت در بازیگری به نوید محمدزاده داده شد. محمدزاده پس از دریافت جایزه خود گفت: «برای چندمین بار است که در این جشن به من لطف داشتید و من را مطمئن می‌کنید که روند فعالیت خود را ادامه دهم. تک‌تک عوامل کمک می‌کنند که بازیگر موفق باشد و دیده شود». او از سعید روستایی و نیما جاویدی به دلیل حمایت‌های‌شان در روند فیلم تشکر کرد و جایزه‌اش را به خانواده‌هایی اهداء کرد که فرزندان‌شان را در سانحه هوایی از دست دادند.
تندیس بخش بهترین بازیگر زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهداء شد. صدرعرفایی در این بخش گفت: خیلی سپاسگزارم که من را لایق دانستید برای دریافت تندیس. تیم و گروه است که باعث موفقیت یک بازیگر می‌شود و این جایزه برای من بسیار ارزشمند است‌ زیرا منتقدان درک بالایی از شرایط جامعه دارند. نام جشن را از این برنامه حذف کردید و نام شب را برای آن برگزیدید؛ امیدوارم پر از شادی و کنار هم پاینده باشیم.
جایزه بهترین نقش اول مرد نیز به حامد بهداد برای «قصر شیرین» اهداء شد. حامد بهداد پس از دریافت جایزه خود ضمن گلایه از اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر گفت: ما خود خود مردمیم و اسم‌ مزخرف سلبریتی را از روی ما بردارید.
در ادامه تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد» اهداء شد.
در بخش بعدی، دیپلم افتخار برای فیلم «قصر شیرین» به محسن قرایی و محمد داودی و تندیس بهترین فیلم‌نامه به نیما جاویدی برای فیلم «سرخ‌پوست» تعلق گرفت. نیما جاویدی پس از دریافت تندیس به مردم بابت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تسلیت گفت.
دیپلم افتخار بخش کارگردانی نیز به نرگس آبیار برای «شبی که ماه کامل شد» اهداء شد. او از گروه پشت صحنه این فیلم تشکر کرد و گفت: خوشحالم این جایزه را از کسانی می‌گیرم که استاد من هستند. ما احتیاج به همدلی برای وطن داریم و نگاه منتقدی خود را می‌توانیم از طریق اثرها بیان کنیم.
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی تعلق گرفت به سعید روستایی برای فیلم «متری شش‌ونیم». روستایی پس از دریافت جایزه گفت: کار کنیم نه برای عادی‌سازی شرایط بلکه برای اینکه بتوانیم این دوران را در تاریخ ثبت کنیم.
اما تندیس بهترین کارگردانی به نیما جاویدی برای فیلم «سرخ‌پوست» تعلق گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
شب منتقدان و نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره سینمایی فجر برگزار شد روز شلوغ سینمایی‌ها محمدعلی وکیلی انتخابات و کلان راهبردهای حاکم ضرورت تلاش همه دستگاه‏ها در جلوگیری از ورود و گسترش ویروس کرونا آخرین تحرکات انتخاباتی جریان‌های سیاسی بررسی شد آرایش تازه رقبای انتخاباتی طرح ادغام یارانه نقدی و معیشتی به نفع دهک‌های ثروتمند خواهد بود؟ یارانه 72 هزار تومانی گریبان دولت را می‌گیرد! تامین‏شدن نیاز بازار تا مهر ۹۹ شکر گران نمی‌شود «‌ابتکار» طرح دونالد ترامپ برای سرزمین‌های اشغالی را بررسی می‌کند توطئه قرن «ابتکار» از شایعات مجازی تا تایید قرنطینه دو نفر چینی در تبریز گزارش می‌دهد کابوس «کرونا» در ایران ! سید‏حسن خمینی: «معامله قرن» جنایت غیرقابل توجیه قرن است عضو جامعه روحانیت مبارز: مطلعین و آگاهان با شورای نگهبان صحبت کنند میرسلیم: خدا را شکر، شورای نگهبان ۹۰ نماینده مجلس را رد صلاحیت کرد ضرورت تلاش همه دستگاه‏ها در جلوگیری از ورود و گسترش ویروس کرونا مصادیق تخلفات انتخاباتی