لغو موقت پروازهای رفت و برگشت ایران به چین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا


به گزارش ایرنا، سعید نمکی در این رابطه اظهار داشت: همکاران ما در تمام مبادی ورودی کشور اعم از دریایی، زمینی و هوایی مستقر شده و تمام موارد را کنترل کرده‌اند و تا این لحظه موردی از ابتلا به ویروس کرونا جدید گزارش نشده است.
وی ادامه داد: با توجه به تصمیم سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اعلام اضطرار بیماری ناشی از ویروس کرونا، نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهوری نوشتم و درخواست کردم که تدابیر ویژه جدیدی درباره برخورد با این بیماری اتخاذ شود. همچنین خواستم به شکل موقت، رفت و برگشت پروازهای ایران به چین متوقف شود.
وزیر بهداشت گفت: جلسه اضطراری با حضور وزرای راه و شهرسازی، امور خارجه، گردشگری و میراث فرهنگی، کشور و سخنگوی دولت برگزار شد. در این جلسه قرار شد پروازهای رفت و برگشت ایران به چین به طور موقت متوقف شود.
نمکی اظهار کرد: همچنین قرار شد پروازهای ویژه‌ای برای هم‌وطنان ما در چین در نظر گرفته شود که این افراد به کشور بر گردند و نظارت ویژه‌ای بر این افراد داشته باشیم. همچنین حدود ۷۰ نفر از دانشجویان ایرانی که در ووهان چین گرفتار هستند و بر اساس گزارش دولت چین، این افراد آلودگی ندارند و با وزارت امور خارجه هماهنگ کردیم تا این افراد به ایران بر گردند. البته این موارد به همکاری دولت چین بستگی دارد. این افراد ۲ هفته در قرنطینه و تحت مراقبت و نظارت خواهند بود.


وزیر بهداشت گفت: این تصمیم‌ها به طور موقت خواهد بود و تصمیم دائمی نیست و به محض تغییر در شرایط، اعلام خواهیم کرد..
در همین رابطه، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز به ایرنا گفت: با توجه به اعلام وضعیت اضطرار جهانی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، در کشور ما نیز اقدامات کنترلی و پیشگیرانه بر اساس پروتکل جهانی سازمان بهداشت جهانی و به صورت یکنواخت با سایر کشور اجرا می‌شود.
علیرضا رئیسی افزود: در بیانیه و نامه وزارت بهداشت که از سوی وزیر بهداشت تقدیم دولت می‌شود خواسته شده است که همه سفرهای غیر ضروری و از جمله سفرهای تفریحی و توریستی از چین به ایران لغو و ممنوع شود و سفرهای کاری نیز در حداقل ممکن و فقط برای موارد ضروری انجام شود.
رئیسی همچنین از تلاش وزارت بهداشت برای بازگردان ۷۰ ایرانی مقیم ووهان چین در هفته آینده با همکاری وزارت امور خارجه خبر داد.
کرونا به کشورهای همسایه وارد نشده است
رئیس ‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز گفت: آنچه در فضای مجازی درخصوص ورود ویروس کرونا به کشورهای همسایه منتشر شده با فضای واقعی، تفاوت‌های زیادی دارد.
محمد‌مهدی گویا افزود: آنچه شایعه شده که ویروس کرونای جدید به همسایگی ایران رسیده، بر‌اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت صحت ندارد. ویروس کرونای جدید در عراق، کردستان عراق و پاکستان و هیچ یک از کشورهای همسایه که عنوان شده وارد نشده و تنها در یک کشور در منطقه، ابتلا به این ویروس تایید شده که آن هم امارات متحده عربی است.
گویا با بیان اینکه ویروس کرونای جدید خیلی شبیه به آنفلوآنزا بوده و ممکن است پزشک نیز قادر به تشخیص آن نباشد، ادامه داد: کلیپ‌هایی که از ویروس کرونا جدید در اینترنت منتشر شده برای ما غیرمعمول است و مواردی مانند به یک باره به زمین افتادن بیمار مبتلا به کرونا صحت ندارد که باعث نگرانی مردم شده است.
وی با‌اشاره به اینکه ویروس کرونا دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند و علائم آن کاملا شبیه به آنفلوآنزا است و برخی از مبتلایان که بیماری آنها شدید می‌شود، دچار ذات‌الریه می‌شوند، اظهارداشت: عمدتا افرادی مانند کهن سالان یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و عروقی و نارسایی تنفسی دچار انواع شدید کرونا ویروس جدید شده‌اند.
رئیس ‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ادامه داد: در حال حاضر ویروس کرونای جدید از انسان به انسان منتقل می‌شود و باید رعایت آداب تنفسی را کنیم چون از طریق قطرات تنفسی بیمار، این ویروس به دیگران منتقل می‌شود. ممکن است ویروس کرونای جدید از طریق تماس با فرد بیمار باشد و به همین خاطر بر شست‌وشوی مداوم دست‌ها تاکید می‌کنیم. حتی اگر فرد بیمار به یک شیء دست بزند و فرد دیگری در بازه زمانی کوتاهی به آن شیء دست بزند، احتمال انتقال بیماری
 وجود دارد.
منفی بودن ۶ مورد مشکوک به کرونا در کشور
گویا افزود: تاکنون ۶ مورد مشکوک به ویروس کرونا جدید در استان‌های مختلف از جمله دو مورد در یزد، دو مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران به ما گزارش شده و همه آنها را در آزمایشگاه‌هایی که در نظر گرفته بررسی کرده‌ایم و همه این موارد منفی
بوده است.