مجلس نمایندگان آمریکا برای حمایت از آشوب در ایران قطعنامه تصویب کرد


مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای برای حمایت از آشوب‌ها در ایران به تصویب رسانده است.
رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند «قطعنامه ۷۵۲ مجلس نمایندگان» که در ماه دسامبر در بجبوحه آشوب‌ها در ایران معرفی شد، در روزهای گذشته به تصویب این مجلس رسید.
تئودور داچ، رئیس‌کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و جو ویلسون که هر دو از افراطی‌ترین نمایندگان ضدایرانی هستند این قطعنامه را معرفی کرده‌اند. آنها از آشوب‌های آبان‌ماه در ایران به عنوان «تظاهرات‌های قانونی و مسالمت‌آمیز» یاد کرده‌اند.
در این قطعنامه از سیاست‌های دولت ترامپ علیه ایران و حمایت‌های او از آشوب‌ها در ایران تقدیر به عمل آمده است.


مقام‌های دولت ترامپ در زمان آشوب‌های آبان‌ماه علاوه‌بر اعتراف به نقش واشنگتن در به آشوب کشاندن اعتراض‌های مردمی، گفتند که از این حوادث «بسیار خشنود» هستند.
به عنوان مثال، «برایان هوک»،  نماینده دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای روز ۳۰ آبان‌ماه گفته بود: از اعتراض‌هایی که در ایران به وقوع پیوسته‌اند بسیار خشنودیم.
او در پاسخ به این سؤال که دولت آمریکا چطور «در کنار مردم ایران» است گفت:ما سعی کرده‌ایم از اعتراضات سال‌های گذشته درس بگیریم. در آن زمان، حکومت به مردم اجازه نداد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
برایان هوک اضافه کرد: وقتی من در این سمت قرار گرفتم فناوری‌هایی را در اختیار مردم ایران قرار دادیم تا بتوانند در جریان اعتراضات با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ما راه‌های میان‌بر زدن اینترنت را هم به مردم ایران نشان دادیم. حکومت ایران اینترنت را قطع کرد، چون نمی‌خواهد دنیا ببیند مردمش دارند ضدش اعتراض می‌کنند.
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ادامه تصریح کرد در جریان ناآرامی‌های اخیر عده‌ای از ابزارهایی که آمریکا فراهم کرده استفاده کرده‌اند.
او گفت:این میان‌برهایی که ما در اختیار ایرانی‌ها قرار دادیم به بعضی از ایرانی‌ها امکان داد بتوانند از این ابزار ارتباطی استفاده کنند و دیدیم که ده‌ها هزار ایرانی از این ابزار میان‌بر استفاده کردند: ابزاری که ما در طول
یکسال و نیم گذشته کارگزاری کردیم و این اجازه داد که معترضان بتوانند حتی در زمان قطع اینترنت توسط حکومت با هم ارتباط برقرار کنند.
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چندین بار با «مایک پمپئو» درباره ایران جلسه داشته است.
تصویب ۲ طرح
برای کاهش
اختیارات جنگی ترامپ
به گزارش فارس، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه دو طرح را که خواستار کاهش اختیارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام اقدامات نظامی ضد ایران است را به تصویب رساند.
طرح نخست که خواستار جلوگیری از تأمین منابع مالی لازم برای اقدام نظامی علیه ایران است با ۲۲۸ رأی موافق و ۱۷۵ رأی مخالف تصویب شد.
 
رو کانا، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا این طرح موسوم به «قانون عدم جنگ با ایران» را ارائه کرده بود. طرح کانا خواستار محروم کردن پنتاگون از منابع مالی لازم برای اقدام نظامی علیه ایران بدون اخذ مجوز قبلی از کنگره است. طرح موازی این طرح در مجلس سنا را «برنی سندرز» در مجلس سنا ارائه کرده است.
علاوه‌بر طرح کانا، یک نماینده دموکرات دیگر هم طرحی ارائه کرده که از طریقی دیگر خواستار کاستن از اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران است.
طرحی که باربارا لی، نماینده دموکرات کالیفرنیا ارائه داده به دنبال لغو قانونی مصوب سال ۲۰۰۲ است که ترامپ از آن برای صدور مجوز ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده کرده بود.
این طرح با ۲۳۶ رأی موافق در برابر ۱۶۶ رأی مخالف به تصویب رسید و خواستار لغو «قانون مجوز استفاده از زور نظامی» است.
 نانسی پلوسی، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا قبل از رأی‌گیری بر سر این طرح‌ها گفت: اعضای کنگره نگرانی‌هایی جدی و فوری درباره تصمیم رئیس‌جمهور برای خصومت‌ورزی با ایران و نداشتن هیچ راهبردی در قبال ایران دارند.
هیچ‌کدام از این دو طرح هنوز به قانون تبدیل نشده‌اند. تبدیل شدن این طرح‌ها منوط به این است که مجلس سنای آمریکا هم نسخه‌های موازی این طرح‌ها را به تصویب برساند. پس از تأیید این طرح‌ها در سنا، آنها باید به امضای دونالد ترامپ برسند.
کاخ سفید پیش از این هر دو طرح را به وتو تهدید کرده است. نمایندگان کنگره برای عبور از وتوی ترامپ به حمایت دست‌کم دو سوم اعضای کنگره نیاز دارند.