آمریکایی‌ها دنبال معامله قرن نباشند آن‌ها باید از منطقه بروند

سرویس سیاسی-رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه از طرح صلح ادعایی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد؛ طرحی که با ادعای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها ارائه شده و در واقع برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و در راستای برنامه‌ها و اقدامات ضد فلسطینی و ضداسلامی آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
ترامپ که این طرح را با حضور نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رونمایی کرد، پیش‌ از این (در ۶ دسامبر ۲۰۱۷) به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به ‌عنوان پایتخت اسرائیل توسط ایالات‌متحده را اعلام کرده بود. وی دوباره شهر قدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و اعلام کرد بیت‌المقدس، تقسیم‌ناپذیر است و پایتخت یکپارچه و بلامنازع اسرائیل باقی خواهد ماند.
رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد وقت آن رسیده که کشورهای اسلامی رژیم اسرائیل را که در سال ۱۹۴۸ تشکیل شد، به رسمیت بشناسند.
ترامپ در این مراسم مدعی شد که طرح معامله قرن برای طرفین (فلسطین و رژیم صهیونیستی) یک معامله برد-برد است. با وجود ادعای ترامپ مبنی بر اینکه در این طرح منافع فلسطینی‌ها نیز لحاظ شده است، مقامات فلسطینی تأکید کردند که این طرح یک طرح کاملاً یک‌طرفه بوده و فلسطینی‌ها هرگز زیر بار آن نخواهند رفت.


به‌موازات مخالفت‌های کشورهای مختلف به‌ویژه برخی کشورهای منطقه با رونمایی از طرح ظالمانه معامله قرن، مسئولین ارشد کشورمان نیز به این طرح ضد فلسطینی واکنش نشان داده و مراتب مخالفت و انزجار خود را اعلام کردند.
واکنش توییتر رهبر انقلاب به معامله قرن
حساب کاربری سایت رهبر انقلاب در توییتر به طرح معامله قرن واکنش نشان داد و بخشی از دیدگاه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را منتشر کرد؛ «به کوری چشم دولتمردان آمریکا سیاست شیطانی و خبیث آمریکا در مورد فلسطین با نام معامله قرن به توفیق الهی هرگز تحقّق نخواهد یافت. در مورد یهودی شدن بیت‌المقدس که می‌گویند باید دست یهود باشد، غلط بیخودی می‌کنند.»
حساب توییتری سایت رهبر انقلاب در توییتر بخش دیگری از سخنان معظم‌له در تاریخ 25 تیر 97 را منتشر کرد که موردتوجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. رهبری فرموده‌اند: «قضیّه فلسطین از یادها نخواهد رفت و مسلماً ملّت فلسطین و همه ملّت‌های مسلمان در مقابل آنان خواهند ایستاد و نمی‌گذارند معامله قرن اتفاق بیفتد.»
ولایتی در نشست خبری:
طرح معامله قرن یک نمایش رسانه‌ای
 برای جبران شکست‌های آمریکاست
علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در نشست خبری که روز پنجشنبه، در واکنش به رونمایی از طرح معامله قرن برگزار شد، با بیان اینکه «طرح معامله قرن هرگز به سرانجام نخواهد رسید» گفت: «آمریکا و رژیم صهیونیستی فکر کرده‌اند که بعد از شهادت سپهبد شهید سلیمانی جبهه مقاومت ضعیف شده است، اما نمی‌دانند که در مکتب ما شهادت‌ها موجب زنده شدن نهضت می‌شود.»
ولایتی افزود: «امروز آمریکا دوران نزول خود را طی می‌کند و آنها برای فرار از مشکلات داخلی خود دست به این‌چنین اقدامی زده‌اند.» و در واقع «آنچه اتفاق افتاده، یک نمایش رسانه‌ای برای جبران شکست‌های آمریکا در منطقه و جهان است.»
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران در این خصوص ساکت نخواهد نشست و در این مسیر از همکاری و مشورت با کشورهای اسلامی غافل نخواهد شد» تأکید کرد: «با همکاری ملت‌های منطقه، آمریکا در این اقدام نیز شکست خواهد خورد»
وی با‌اشاره به حضور برخی نمایندگان کشورهای عربی در نشست رونمایی از طرح معامله قرن، گفت: «شرکت نمایندگان برخی کشورهای عربی در مراسم رونمایی از این معاهده ننگین هم ضامن اجرایی شدن این طرح نخواهد شد و این اولین باری نیست که این‌گونه طرح‌ها از سوی آمریکا رونمایی می‌شد، مانند پیمان کمپ دیوید و مادرید ارائه شده که هیچ‌کدام نتیجه نداده و نخواهد داد»
ولایتی همچنین گفت: « آمریکایی‌ها در عراق شکست خورده‌اند و باید از منطقه بیرون بروند و پایگاه اصلی خود را از دست خواهند داد، از سوی دیگر آمریکایی‌ها از سوریه هم باید خارج شوند و دولت مقاوم و مقتدر سوریه به شرق فرات خواهد رفت.» مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، فلسفه اصلی تشکیل محور مقاومت را ایستادگی در برابر صهیونیست‌ها دانست و گفت: «ما به‌صورت رسمی موضع ایران اسلامی را اعلام می‌کنیم، کاری که یمنی‌ها کردند پاسخی به زیاده‌خواهی‌های آمریکا و آل‌سعود در منطقه است، در فلسطین‌اشغالی هم این مقاومت ادامه خواهد داشت. ما معتقدیم که مردم فلسطین باید به سرزمین مادری خود بازگشته و با رفراندوم آینده خود را رقم بزنند.»
وی با‌اشاره به اصرار آمریکایی‌ها برای ماندن در عراق، گفت: «تلاش‌های آنها بیهوده است، مجلس عراق رأی به خروج آمریکا از عراق داده و مردم عراق هم با تظاهرات، نظرشان را اعلام کرده‌اند، آمریکایی‌ها هیچ شانسی برای ماندن در عراق ندارند و باید این کشور را ترک کنند.»
واکنش توییتری ظریف به معامله قرن؛
طرح معامله قرن؛ بزرگراهی به‌سوی جهنم
وزیر امور خارجه کشورمان طرح آمریکایی- صهیونیستی موسوم به معامله قرن را «بزرگراهی به‌سوی جهنم» خواند و در پیام توییتری خود تصریح کرد: «آیا نلسون ماندلا هرگز تصور می‌کرد که دهه‌ها پس از آزادی آفریقای جنوبی، بانتوستان بار دیگر ظهور کند؟ طرح به‌اصطلاح چشم‌انداز صلح بیشتر شبیه بزرگراهی به‌سوی جهنم است. ما مسلمانان باید از خواب غفلت بیدار شویم. آمریکا هرگز چیزی شبیه به یک واسطه صادق نبوده و هرگز نمی‌تواند چنین باشد.»
موسوی: «معامله قرن»، «خیانت قرن»
در حق مردم فلسطین و امت اسلامی است
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، طرح صلح پیشنهادی آمریکا موسوم به «معامله قرن» را «خیانت قرن» در حق مردم فلسطین و امت اسلامی توصیف کرد و خواستار مقابله دولت‌ها و ملت‌های آزاده منطقه و جهان با این طرح شد.
وی با‌اشاره به اینکه «سرزمین فلسطین ازآنِ مردم فلسطین است»، گفت: «رژیم صهیونیستی رژیمی غاصب و‌اشغالگر است و تنها راه‌حل بحران فلسطین برگزاری همه‌پرسی در میان ساکنان اصلی سرزمین فلسطین خواهد بود و این‌گونه طرح‌های خباثت‌آمیز محکوم به شکست است.»
موسوی با بیان اینکه «از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مسئله فلسطین و قدس شریف مسئله اول جهان اسلام است»، افزود: جای تأسف است که برخی کشورهای اسلامی با فراموشی این آرمان که آینده و حیثیت مسلمانان و کشورهای اسلامی را نشانه رفته است، دشمن را جای دوست نشانده و بیش از ۷۰ سال جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی را عامدانه یا از روی غفلتی راهبردی به فراموشی می‌سپارند.»
بیانیه رئیس‌قوه قضائیه در مورد معامله قرن
مقاومت؛ تنها تضمین‌کننده حقوق ملت فلسطین
آیت‌الله رئیسی با صدور بیانیه‌ای نسبت به معامله به اصطلاح قرن واکنش نشان داد و تأکید کرد: «طرح معامله قرن مغایر با اصل بنیادین و آمره حقوق بین‌الملل یعنی حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و نقض حاکمیت سرزمینی ملت فلسطین و نیز به رسمیت شناختن تجاوز و ‌اشغالگری است.»
رئیس‌قوه قضائیه بر ضرورت پیگیری الگوی مقاومت تأکید و عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که تنها مقاومت است که می‌تواند تضمین‌کننده حقوق ملت فلسطین و حافظ استقلال کشورهای منطقه و ضامن امنیت منطقه باشد. تجربه چهار دهه گذشته ثابت کرده است که آن چیزی که خنجر تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کشورهای منطقه و گسترش سرزمینی آن را به سپر دفاعی برای حفظ موجودیت این رژیم در داخل سرزمین‌های‌اشغالی محدود کرده است، صرفاً الگوی موفق مقاومت بوده است.»
نامه لاریجانی به رؤسای مجلس کشورهای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به روسای پارلمان‌های کشورهای اسلامی، با اعلام انزجار از معامله قرن، مقابله کشورهای اسلامی با این طرح و حل بحران فلسطین با حمایت از همه‌پرسی را خواستار شد.
وی عنوان کرد: «امت اسلامی و کشورهای مسلمان به موضوع فلسطین به‌عنوان اولویت اول جهان اسلام و نقطه مشترک بین همه ادیان و مذاهب اعتقاد دارند و با هرگونه تعدی، نقض حاکمیت، تداوم‌اشغال سرزمین تاریخی فلسطین به پایتختی قدس و کلیه طرح‌های یکجانبه و تحمیلی مخالفت و مقابله خواهند نمود.»
لاریجانی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌مجلس سوریه، طرح «معامله قرن» را برای منطقه غرب آسیا بسیار خطرناک دانست و گفت: هدف از این طرح جبران ناکامی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی کشورمان، با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تلفنی گفت‌وگو و تأکید کرد: «طرح خائنانه معامله قرن به زباله‌دان تاریخ می‌رود»
پیام سرلشکر باقری به وزرای دفاع
و رؤسای ارتش‌های کشورهای اسلامی
سرلشکر باقری، رئیس‌ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به وزرای دفاع و رؤسای ارتش‌ها و نیروهای مسلح کشورهای اسلامی، با هشدار نسبت به پیامدهای هرگونه کوتاهی و سکوت در برابر طرح ظالمانه معامله قرن، بر ضرورت یکپارچگی و کنار گذاشتن اختلافات بر محور اسلام تأکید کرد.
وی با محکومیت اقدام رئیس‌جمهور متوهم و تروریست آمریکا در عملیاتی کردن این توطئه بزرگ ضد آرمان و حقوق ملت فلسطین خاطرنشان کرد: بی‌تردید تنها نسخه عملی حل بحران فلسطین، همان راهبرد «فلسطین از بحر تا نهر، بازگشت آوارگان فلسطینی و برگزاری همه‌پرسی آزاد و فراگیر در تعیین سرنوشت و آینده این ملت» است.
امامان جمعه: معامله قرن
هدفی جز ‌اشغال مسجدالاقصی ندارد
آیت‌الله موحدی‌کرمانی، امامان جمعه سراسر کشور روز گذشته در خطبه‌های نمازجمعه، طرح صهیونیستی آمریکا موسوم به «معامله قرن» را محکوم کردند و آن را گامی برای یهودی‌سازی قدس شریف و ‌اشغال مسجدالاقصی به‌عنوان قبله نخست مسلمانان جهان دانستند.
امام‌جمعه موقت تهران طرح آمریکایی‌ها برای فلسطین را «معامله ننگ» نامید و گفت: این طرح حاصل خیانت برخی از دولت‌های عربی است اما هیچ توطئه و خیانتی نمی‌تواند حقوق مردم فلسطین را پایمال کند.
آیت‌الله سعیدی، امام‌جمعه قم نیز با‌اشاره به طرح خبیث معامله قرن بر لزوم اتحاد مسلمین در برابر این جنایت بزرگ تأکید کرد و اظهار داشت: سال‌ها حق مظلومان فلسطین توسط صهیونیست‌ها سلب شده است و این روزها اسرائیل غاصب با حمایت رئیس‌جمهور منفور و متقلب آمریکا در اندیشه توطئه معامله قرن هستند.
واکنش سپاه قدس به طرح معامله قرن؛
مرگ اسرائیل نزدیک است
حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه در پیامی به ملت فلسطین تأکید کرد: «عزیزان و بزرگواران این آخرین دست و پازدن‌های قلدران جهان و غارتگران بین‌المللی است. مرگ اسرائیل نزدیک است. امروز رژیم غاصب صهیونیستی در گرداب نابودی غوطه‌ور است. استکبار جهانی نیز آب در هاون می‌کوبد. در راه مقاومت و دفاع از آرمان شهدا و در راه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی محکم بایستید که ما نیز تا پای جان و هستی‌امان از شما دفاع خواهیم کرد.»