اعتراض سودانی‌ها به حضور در نبردهای لیبی و یمن

امارات در راستای دخالت‌های نظامی خود در برخی کشورها از اتباع خارجی از جمله سودانی‌های مقیم امارات برای حضور در درگیری‌های یمن و لیبی بهره‌برداری می‌کند. این امر خشم و نارضایتی خانواده‌های سودانی را که فرزندان شان توسط ابوظبی برای نبرد به لیبی و یمن اعزام می‌شوند، برانگیخته است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، یک خانواده سودانی از دولت انتقالی در این کشور خواست تا برای بازگرداندن فرزندشان که توسط دولت امارات در یک اردوگاه آموزش نظامی به مدت سه ماه به گروگان گرفته شده وارد عمل شود.عبدالله الطیب یوسف برادر این تبعه سودانی گفت: دولت امارات برادرم را به بهانه استخدام به همراه گروهی به عنوان نگهبان ادارات و سازمان‌ها و تاسیسات و مراکز مهم و حساس دولتی فریب داده و او را به این اردوگاه فرستاده تا پس از آن وی را جهت شرکت در نبرد به یمن یا لیبی اعزام کند.
عبدالله افزود: ده‌ها تبعه سودانی مقیم امارات به سرنوشتی همچون سرنوشت برادرم دچار شده‌اند. در واقع برادرم و گروه همراه وی غافلگیر شدند زیرا پس از رسیدن به فرودگاه از آنها خواسته شد تا وارد اردوگاه نظامی شوند و در آنجا نحوه استفاده از تسلیحات سنگین به آنها آموزش داده شد.
وی خاطرنشان کرد: برادرم چهارشنبه گذشته در آخرین تماس تلفنی‌اش به من خبر داد که نحوه بکارگیری تسلیحات سنگین را در امارات فراگرفته و به او پیشنهاد شده تا در ازای دریافت پول جهت شرکت در نبردهای لیبی یا یمن یکی را برگزیند.


عبدالله از دولت موقت حاکم بر سودان خواست تا برادرش را به خارطوم بازگرداند.
سودان در سال 1394 مشارکت خود در ائتلاف متجاوز به یمن تحت فرماندهی عربستان را اعلام کرد.ائتلاف متجاوز به یمن در تاریخ 25 مارس 2015 (ششم فروردین 1394) حملات همه جانبه خود به این کشور را آغاز کرد و یمن را تحت محاصره زمینی و هوایی و دریایی قرار داد و با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد جنگ شد.
مشارکت سودان در جنگ یمن درحالی انجام شد که اساسا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تهدیدی برای امنیت سودان یا منافع ملی آن به شمار نمی‌رفت و پیش از این نیز هیچ گروهی در یمن وجود نداشت که علیه سودان اقدام کند یا به این کشور حمله‌ای کرده باشد.
سیاست استفاده از نیروها و مزدوران خارجی به ویژه سودانی باعث شد که شمار کشته‌های سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن در مقایسه با صدها سودانی که کشته شدند، تقریبا ناچیز باشد.
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا: حوادث مهم این روزها نشانه عظمت و اعتبار ایران و ملت انقلابی آن است اخراج آمریکایی‌ها، مطالبه عمومی مردم منطقه دکتر ظریف در مصاحبه با اشپیگل: آمریکا اگر تحریم‌ها را بردارد می‌تواند به میز مذاکره برگردد دست‌کم 22 کشته و 500 مصدوم در زلزله شدید شرق ترکیه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایرادهای هیات عالی نظارت مجمع تشخیص به پالرمو به ضرر منافع ملی کشور تمام شد تظاهرات تاریخی مردم عراق نمایش قدرت مقاومت در منطقه اعتراض سودانی‌ها به حضور در نبردهای لیبی و یمن دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد: بازگشت تدریجی پروازهای عبو‌ری به آسمان ایران آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در کردستان عراق است گزارش یک خبرنگار اسرائیلی از سفر به عربستان پیام تبریک دکتر روحانی به مناسبت فرا رسیدن عید «تت» ویتنام توسعه بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی در بخش دانش بنیان جهانگیری مصوبه بازسازی مناطق سیل‌زده را ابلاغ کرد