تظاهرات تاریخی مردم عراق نمایش قدرت مقاومت در منطقه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حضور میلیون‌ها نفر از مردم عراق در تظاهرات پرشکوه اعلام جانبداری از مصوبات مجلس ملی عراق در اخراج اشغالگران آمریکائی انعکاس بسیار گسترده‌ای در مقیاس جهانی داشت. این یک اعلام موضع قاطع و تاثیرگذار بود که به وضوح نشان داد آمریکای اشغالگر علیرغم تلاش مستمر برای حفظ و تثبیت سلطه جهنمی بر عراق، نه‌تنها موفقیتی در این زمینه نداشته بلکه با مخالفت قاطع، گسترده و غیرقابل کتمان یک ملت زجرکشیده مواجه است و نمی‌تواند با توسل به شیوه‌های کثیف تبلیغات و فضاسازی‌های تکراری و کلیشه‌ای، واقعیت‌های عینی در عراق و کل منطقه را تغییر دهد.
این نکته از آن جهت اهمیت دارد که تمرکز اصلی تمامی شعارها و خواسته‌ها برای اخراج قطعی، همه‌جانبه و غیرقابل بازگشت آمریکای اشغالگر بود و در عین حال بطلان تلاش‌های قبلی آمریکا برای اجیر کردن تظاهرکنندگان اجاره‌ای در اظهار دشمنی علیه ایران را به وضوح رسانه‌ای کرد و به آن قطعیت داد.
ترامپ با علمکرد جنایتکارانه در عراق، سوریه و در کل منطقه به‌ویژه با ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس دچار یک خطای استراتژیک شد و باقیمانده حیثیت آمریکای اشغالگر در منطقه را به کلی بر باد داد. اگر تا دیروز مایک پمپئو مدعی بود که در مراسم پرشکوه تشییع پیکر شهید سلیمانی، مردم ایران را با زور یا تطمیع به صحنه آورده‌اند، با تکرار همین صحنه‌ها در سراسر منطقه به‌ویژه تظاهرات پرشکوه جمعه در عراق، آمریکا عملاً دچار کابوس بزرگی شده است. آمریکا باید بپذیرد که راهی جز خروج خفت‌بار از منطقه ندارد و عملاً با دست‌های آغشته به خون ملت‌های منطقه، به زیان خود عمل کرده و ناچار است شکست و رسوائی را یکجا پذیرا باشد. آنچه این روزها در سراسر منطقه شاهدیم، نمایش مولفه‌های قدرت سازماندهی و پشتوانه‌های عظیم مردمی آن در سراسر منطقه است که علیرغم تمایلات و القائات دشمن و مزدورانش در سطح منطقه و فرامنطقه، همگان شاهد آنند.


ایران و متحدانش اگر میلیاردها دلار خرج تبلیغات رسانه‌ای می‌کردند و اگر سال‌ها برای اثبات جاذبه‌ها، پشتوانه‌ها و توانمندی‌های مقاومت، زمینه‌سازی می‌کردند، بازهم نمی‌توانستند چنین صحنه‌های عظیم، حماسی، غیرقابل کتمان و غیرمنتظره‌ای را در مقیاس منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به نمایش درآورند و دوست و دشمن را غافلگیر و حیرت‌زده کنند.
اگر تا دیروز آمریکای ترامپ علیه مجلس ملی عراق، شیعیان و دولت عراق به سمپاشی و بی‌اعتنائی می‌پرداخت و مصوبه اخراج نظامیان آمریکائی را به سخره می‌گرفت، امروز که دنیا شاهد قیام یکپارچه و حماسی مردم عراق در دفاع و حمایت از خواسته ملی نمایندگان عراق است، دیگر توجیهی برای تعلل آمریکا در خروج از عراق وجود ندارد. سیلی محکمی که مردم عراق و سایر ملت‌های منطقه به آمریکای ترامپ زدند، حتی از انهدام پایگاه نظامی عین‌الاسد و استیضاح ترامپ هم کاری‌تر بود و اوج درماندگی، انفعال و غافلگیری آمریکا، متحدان و مزدوران منطقه‌ای وی را به نمایش گذاشت. باید دید که واشنگتن، متحدان و مزدورانش در قبال این صحنه‌های پرشکوه و به‌یاد‌ماندنی چه واکنشی خواهند داشت؟ آیا بازهم با تکرار اراجیف گذشته، خود را فریب می‌دهند یا آنکه درسی از تکرار آن صحنه‌ها در تمامی منطقه می‌گیرند و تجربه‌ای می‌آموزند؟
راهپیمایان عراقی هشدار داده‌اند و بلکه اخطار کرده‌اند که اگر اشغالگران از عراق خارج شوند، طبعاً از مهلکه جان سالم به در خواهند برد ولی اگر اصرار به ادامه حضور اشغالگرانه و تکرار سیاست‌های مداخله‌جویانه داشته باشند، قطعاً تاوان سنگینی خواهند پرداخت و سرانجام ناچار به فرار حقیرانه و خفت‌بار از عراق خواهند شد. اگر تصمیم با ترامپ باشد، وی بارها اعتراف کرده از بوی نفت خیلی خوشش می‌آید و به نفت سوریه و عراق و هر جای دیگر در منطقه بسیار علاقمند است ولی خیزش عظیم انسانی در سراسر منطقه فرصتی برای تعلل و تردید جهت خروج فوری از منطقه باقی نمی‌گذارد.
ترامپ با شرارت و بی‌اعتنائی به حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق، دست به قمار بزرگی زد و بسیار زود معلوم شد که خطای استراتژیک وی وضعیت آمریکا در منطقه را در مسیری غیرقابل برگشت قرار داده است. طوفان سهمگینی که پس از شرارت اخیر ترامپ در منطقه به راه افتاده، شاید بسیار زودتر از مذاکرات استیضاح وی اثرگذار باشد و نه‌تنها علیه شخص ترامپ که علیه حضور نظامی آمریکا در منطقه، ضربه آخر را بزند.
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا: حوادث مهم این روزها نشانه عظمت و اعتبار ایران و ملت انقلابی آن است اخراج آمریکایی‌ها، مطالبه عمومی مردم منطقه دکتر ظریف در مصاحبه با اشپیگل: آمریکا اگر تحریم‌ها را بردارد می‌تواند به میز مذاکره برگردد دست‌کم 22 کشته و 500 مصدوم در زلزله شدید شرق ترکیه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایرادهای هیات عالی نظارت مجمع تشخیص به پالرمو به ضرر منافع ملی کشور تمام شد تظاهرات تاریخی مردم عراق نمایش قدرت مقاومت در منطقه اعتراض سودانی‌ها به حضور در نبردهای لیبی و یمن دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد: بازگشت تدریجی پروازهای عبو‌ری به آسمان ایران آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در کردستان عراق است گزارش یک خبرنگار اسرائیلی از سفر به عربستان پیام تبریک دکتر روحانی به مناسبت فرا رسیدن عید «تت» ویتنام توسعه بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی در بخش دانش بنیان جهانگیری مصوبه بازسازی مناطق سیل‌زده را ابلاغ کرد