اخبار کوتاه

تامین اعتباری 50 هزار میلیارد تومانی با طرح «گام» برای تولیدکنندگان
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: گواهی اعتبار مولد «گام»، به عنوان یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تامین اعتبار بنگاههای تولیدی فراهم می‌سازد.رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی نوشت: همانگونه که پیش‌تر گفته بودم، طرح گواهی اعتبار مولد «گام» به مرحله اجرایی رسید و به حول قوه الهی، در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، باظرفیت اولیه 50 هزار میلیاردتومان تامین اعتبار، بتدریج ازطریق تعدادی از بانک‌های دولتی و خصوصی در اختیار واحدهای تولیدی فعال کشور قرار می‌گیرد. طرح«گام»، یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی کشوراست که درچارچوب مدیریت نقدینگی، تلاش خواهد کرد امکان تامین غیر تورمی سرمایه در گردش مورد نیاز زنجیره تولید را، خصوصاً برای واحدهای کوچک ومتوسط، فراهم سازد.گواهی اعتبار مولد «گام»، به عنوان یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال، در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تامین اعتبار بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌سازد. در این طرح، تولید کنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده می‌تواند گواهی را تا سررسید نگه دارد یا می‌تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد یا اینکه در بازار سرمایه تنزیل کند.بانک مرکزی، سیاست‌های ارزی، پولی و اعتباری خود را بر محورکنترل تورم و همزمان، حمایت از رونق تولید و رشداقتصادی غیر نفتی، متمرکز ساخته است و این سیاست را با قدرت ادامه خواهد داد.
همکاری صندوق ضمانت صادرات ایران و بیمه‌های تجاری برای توسعه صادرات
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات راهبرد جدید این نهاد حمایتی را تشکیل کنسرسیوم‌های بیمه‌ای برای مدیریت ریسک‌های کلان صادراتی عنوان کرد. افروز بهرامی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به ضرورت استفاده این صندوق از ظرفیت صنعت بیمه برای توسعه صادرات، راهبرد جدید این نهاد حمایتی را تشکیل کنسرسیوم‌های بیمه‌ای برای مدیریت ریسک‌های کلان صادراتی عنوان کرد.وی با اشاره به اینکه صنعت بیمه در گذشته کمتر علاقه‌مند به ورود به عرصه پوشش ریسک‌های اعتباری بوده، از آمادگی این صندوق برای ابزار سازی بیمه‌ای جدید برای تسهیل و ایجاد امنیت صادراتی کشور با کمک شرکت‌های بیمه تجاری خبر داد.


زنگنه: پتروپارس به تنهایی فاز 11 پارس جنوبی را تکمیل می‌کند
وزیر نفت با بیان اینکه شرکت "سی.ان.پی.سی" و "توتال" کاملا از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی خارج شدند، از آغاز بکار شرکت "پتروپارس" برای توسعه واحد اول این فاز خبر داد.به گزارش خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه با اشاره به آخرین وضعیت توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، گفت: اگرچـــــه شرکت پتروپارس از قبل برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی همراهِ شرکت توتال فرانسه و شرکت سی. ان. پی. سی چین بود اما اکنون با خارج شدن دو شرکت دیگر از قرارداد، پتروپارس کاملا جای آنها را گرفته و توسعه واحد اول فاز 11 پارس جنوبی به این شرکت محول شده است.زنگنه با بیان اینکه شرکت پتروپارس فقط امکان توسعه واحد اول فاز 11 پارس جنوبی را دارد (که کار تولید گاز، همچون مابقی فازها را انجام می‌دهد)، افزود: فعلا به لحاظ تکنولوژیک و طراحی، امکان توسعه واحد دوم این میدان گازی توسط پتروپارس وجود ندارد.وزیر نفت اضافه کرد: شرکت پتروپارس کار خود را آغاز کرده و درحال انعقاد قرارداد برای "اصلاح جکت" و "تامین کالاهای اساسی به منظور حفاری چاه‌ها" هستند.
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا: حوادث مهم این روزها نشانه عظمت و اعتبار ایران و ملت انقلابی آن است اخراج آمریکایی‌ها، مطالبه عمومی مردم منطقه دکتر ظریف در مصاحبه با اشپیگل: آمریکا اگر تحریم‌ها را بردارد می‌تواند به میز مذاکره برگردد دست‌کم 22 کشته و 500 مصدوم در زلزله شدید شرق ترکیه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایرادهای هیات عالی نظارت مجمع تشخیص به پالرمو به ضرر منافع ملی کشور تمام شد تظاهرات تاریخی مردم عراق نمایش قدرت مقاومت در منطقه اعتراض سودانی‌ها به حضور در نبردهای لیبی و یمن دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد: بازگشت تدریجی پروازهای عبو‌ری به آسمان ایران آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در کردستان عراق است گزارش یک خبرنگار اسرائیلی از سفر به عربستان پیام تبریک دکتر روحانی به مناسبت فرا رسیدن عید «تت» ویتنام توسعه بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی در بخش دانش بنیان جهانگیری مصوبه بازسازی مناطق سیل‌زده را ابلاغ کرد