گوهری که از دست دادیم

جعفر بای‪-‬ بشر موجودی است که به هیچ عنوان نمی‌تواند دور از جامعه به صورت فردی زندگی کند و لازمه زیست اجتماعی نیز اعتماد نسبت به یکدیگر است. شالوده اصلی خصایص رفتار آدمی‌در جامعه با اعتماد شکل می‌گیرد و رسالت و وظایف انسان در جامعه با اعتماد متقابل ساخته و پرداخته می‌شود.
بنیان و اساس ارتباطات اجتماعی بر پایه اعتماد متقابل استوار است و همه رشد و توسعه، پیشرفت، ترقی و تعالی جوامع بشری در پرتو اعتماد اجتماعی حاصل می‌شود و این گوهر تابناک یکی از سرمایه‌های مهم اجتماعی محسوب می‌شود.
اعتماد اجتماعی چون الماس گرانسنگی است که منجر به تقویت پیوندهای ناگسستنی اجتماعی می‌شود و جوامع بشری به نسبت اعتماد حاکم بر روابط اجتماعی شهروندانش از اتحاد و انسجام گروهی برخوردار می‌شوند هرقدر اعتماد متقابل افراد نسبت به یکدیگر بیشتر باشد همبستگی‌های بین فردی آنها قو‌ی‌تر و قدرتمندتر خواهد شد و هر قدر اعتماد نسبت به یکدیگر کمرنگ‌ و ضعیف باشد، پیوندهای اجتماعی در جامعه ضعیف و ناچیز خواهد شد.
پیش نیاز همه حرکت‌های بزرگ اجتماعی در اعتماد افراد نسبت به یکدیگر نهفته شده است و به برکت اعتماد متقابل آثار بسیار ارزشمند دیگر اجتماعی مانند اتحاد، انسجام، وفاق، تعاون و ... حاصل می‌شود.


مدیران و مسئولان در هر جامعه‌ای نماد و سمبل امانتداری مردم محسوب می‌شوند و اعتماد اجتماعی به عنوان پشتوانه مهم فعالیت‌های مدیران در جامعه تلقی می‌شود و اگر جامعه‌ای نسبت به مدیرانش اعتماد نداشته باشد قطعا نمی‌تواند کار مفید و موثری را انجام دهد. از انواع سازمان‌های اداری برخی از نهادها رسالت حمایتی و نقش مساعدتی را به هنگام بحران‌های اجتماعی به عهده دارند. اگر نقش وجود اعتماد در برخی از ادارات حیاتی و کلیدی نباشد در سازمان‌های امدادی و حمایت، اعتماد شالوده اصلی فعالیت‌های آنها محسوب می‌شود در چنین نهادهایی بدون اعتماد اجتماعی همه تلاش‌ها عقیم و بی‌نتیجه خواهد بود. ستون اصلی بقاء نهادهای حمایتی امدادی اعتماد اجتماعی است. البته نقش چنین سازمان‌هایی به هنگام بحران‌های سهمگین و سوانح
و حوادث طبیعی عظیم، اساسی و حیاتی
است.
هلال احمر به عنوان تنها نهادی که شایستگی جذب کمک های بین المللی را دارد در کشور حادثه خیزی چون ایران ، متاسفانه نزدیک به دو ماه است که بدون مسئول است و به وسیله دبیر کل اداره می‌شود، این در شرایطی است که ایران به عنوان کشور حادثه خیز نمی‌تواند لحظه ای بدون کمک های هلال احمر آسوده باشد چرا که در هر لحظه امکان بروز بلایا و حوادث طبیعی فراوانی کشورمان را تهدید می‌کند.
رئیس سازمان هلال احمر که به اتهام اختلاس بازداشت شد، چون انتصاب سرپرست برای چنین نهادی وجاهت قانونی ندارد باید با تشکیل شورای عالی هلال احمر دو یا
چند نفر به عنوان رئیس به ریاست جمهوری پیشنهاد
شوند. رئیس جمهور نیز یکی از آن ها را انتخاب کرده و ابلاغ کند. به دلیل نقش کلیدی این سازمان باید هر چه سریعتر این کار اتفاق بیفتد چون ما در کشور حادثه خیزی به سر می‌بریم که وجود چنین نهادهای مهمی‌بدون رئیس می‌تواند مشکلات فراوانی را برای ما به همراه داشته باشد. تا آن جایی که ما اطلاع داریم به دلیل اتمام سال مالی،
این سازمان از بودجه و اعتبار کافی برخوردار نیست و انبار های این سازمان به دلیل حوادث و اتفاق های گذشته خالی است و به شدت نیازمند به کمک های مردمی‌است اما متاسفانه شاهد تاخیر و تعلل انتخاب رئیس برای چنین نهاد مهمی‌هستیم.
متاسفانه این روزها شاهد سرگردانی و آشفتگی نیروهای هلال احمر هستیم، از طرف دیگر خبر بازداشت رئیس این سازمان باعث فروپاشی اعتماد اجتماعی شده است به طوریکه سازمان هلال احمر ما دیگر توان جلب حمایت های خارجی و داخلی را ندارد. من بسیار متاسفم که این موضوع در شرایط حساس کنونی
رخ داده است و تنها قربانیان این مسئله آسیب دیدگان
سیل در استان محروم سیستان و بلوچستان هستند. جا دارد بخواهیم که آقای رئیس جمهور هر چه زودتر یک رئیس شایسته برای این سازمان مهم و حیاتی انتخاب کند تا بتوانیم شاهد جلب کمک های بین المللی از یک سو و احیای اعتماد اجتماعی از سوی دیگر باشیم تا هر چه بهتر و زودتر بتوانیم به قشر محروم استان سیستان و بلوچستان یاری برسانیم.