اروپا تایید کرد مکانیسم ماشه را بعد از تهدید ترامپ مبنی بر وضع تعرفه بر خودروهای اروپایی کلید زده است

اروپا برجام را به ترامپ فروخت
آفتاب یزد- گروه سیاسی: «آنه گرت کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان تائید کرد که رئیس جمهوری آمریکا کشورهای اروپایی را برای فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف معروف به مکانیسم در برجام تهدید کرده بود. خبرگزاری اسپوتنیک روز پنجشنبه این خبر را منتشر کرد.
نشریه آمریکایی واشنگتن پست نیز پیشتر گزارش داده بود که ترامپ در پیام تهدید آمیز خطاب به اروپایی‌ها اعلام کرد که اگر آنان از سیاست‌های وی علیه ایران تبعیت نکنند و مکانیسم ماشه را اجرا نکنند، ایالات متحده تعرفه ۲۵ درصدی را به خودروهای اروپایی تحمیل می‌کند.
به دنبال فشارهای بی‌امان ترامپ، وزیران سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه عضو برجام با صدور بیانیه‌ای از آنچه فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی خوانده‌اند، گفتند در این بیانیه گفته شد: این تصمیم به ناچار، پس از گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش در برجام اتخاذ شده است.


بعد از تایید چنین موضوعی از سوی اروپا، وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به طرف‌های اروپایی‌ برجام تاکید کرد: شما هیچ موقعیت برتر اخلاقی و حقوقی ندارید!
آن طور که ایسنا می‌نویسد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یک پیام توئیتری تند خطاب به اروپایی‌ها نوشت: خبر باج دادن اروپا برای جلب رضایت آمریکا تائید شد. سه کشور اروپایی باقیمانده برجام را فروختند تا از تعرفه‌های جدید ترامپ رهایی پیدا کنند.
ظریف ادامه داد: دوستان من این کار هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. فقط اشتهای وی را تندتر می‌کنید. قلدر دوره دبیرستان را به خاطر نمی‌آورید؟ اگر می‌خواهید شرافت خودتان را بفروشید به همین مسیر ادامه دهید. ولی برای خودتان موضع برتر اخلاقی و حقوقی قائل نباشید. شما چنین موقعیتی ندارید!
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش از این هم در پی اعلام خبر فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی اروپایی‌ها، با انتقاد از بی‌عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات‌شان در برجام، اقدام آنها برای استفاده از مکانیزم حل‌وفصل اختلافات را از نظر حقوقی بی‌مبنا و از نظر سیاسی اشتباه
راهبردی خواند.
این در حالی است که "جوزف بورل" نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی صبح پنجشنبه در دهلی نو با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان در یک گفت‌وگوی صریح و مستند و با برشمردن اشتباهات و بی‌عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات‌شان
در برجام، اقدام اخیر سه کشور اروپایی و ادعاهای آنها را مردود خواند و خواستار تصحیح رفتار آنان در قبال ایران و برجام شد.
گفتنی است مکانیسم حل اختلافات برجام (مکانیسم ماشه) یک روند مذاکره و گفت‌وگو میان اعضای برجام است که با ارجاع گزارش اختلافی از سوی یکی از طرف‌های برجام به کمیسیون مشترک آغاز می‌شود و برای چند مرحله با زمان‌های قابل تمدید در نظر گرفته شده است.
> پیش‌بینی می‌شد
سید جلال ساداتیان سفیر سابق ایران در انگلیس در اینباره به آفتاب یزد گفت: پیش‌بینی می‌شد که اروپایی‌ها در برابر آمریکا کوتاه می‌آیند آن‌ها جرات برخورد با آمریکا را ندارند. درکنار این چند اتفاقی که در چند ماه پیش در اروپا افتاد را هم نادیده نگیرید. نخست اینکه گروه‌های ملی گرا در آلمان قدرت گرفتند و خانم مرکل نیز اعلام کرد که دیگر خودش را کاندیدا نمی‌کند. دوم اینکه مسئله روند برگزیت به سرانجام رسید و بوریس جانسون که بیشتر به سوی آمریکا غش می‌کند سرانجام توانست رای جداشدن از اتحادیه اروپا را با انحلال پارلمان و انتخابات مجدد و اکثریت قاطعی که در انتخابات مجدد کسب کرد به دست آورد. در سایر کشورها نیز آن‌هایی که شعار ملی گرایی می‌دهند و تلاششان آن است که خود را از اتحادیه اروپا جدا کنند مثلا در اسپانیا در ایتالیا و... موقعیت بهتری کسب کرده‌اند. مجموعه این موارد یعنی تضعیف اروپایی که دوست داشت مستقل‌تر از ترامپ عمل کند. از طرفی اروپا هم اکنون انسجام و همگرایی لازم را برای اینکه بتواند دربرابر آمریکا بایستد ندارد، رهبران فعلی اروپا نیز رهبرانی نیستند که در برابر آمریکا قد علم کنند تنها گاهی کسی مثل مکرون رئیس جمهور فرانسه، اظهاراتی مطرح کرده است اما او نیز جرات کافی برای مقابله با آمریکا ندارد.
این کارشناس ادامه داد: از سویی در موضوع برجام هم به تبع همین موضوع وقتی ترامپ اروپا را تهدید کرده که تعرفه خودرویی برای آن‌ها می‌گذارد، اروپا بدون پاسخ به خواست‌های ایران به سمت آمریکا رفته است.
وی افزود: ایران مشخصا می‌گوید که آمریکا با قلدری از برجام خارج شده است درحالیکه اگر به عنوان یک کشور در شورای امنیت اقدام می‌کند باید در قالب شورای امنیت نیز از خود فعالیت نشان دهد. اما آمریکا در حال حاضر با تکیه بر قدرت اقتصادی‌اش دست به زورگویی می‌زند در هر صورت ایران از خواسته‌های ترامپ تمکین نکرده ولی اکنون از اروپا شاکی است که چگونه کشورهایی که یازده تعهد نسبت به ایران داشته‌اند اقدامی در این راستا نمی‌کنند. اروپا ماه‌ها به ایران وعده داد و در آخر هم کوه، موش زایید و درنهایت موضوع اینستکس را پیشنهاد دادند. به این معنا که ایران نفت خود را بفروشد و پولش را به اروپا بدهد تا در ازایش دارو و غذا بگیرد.
ساداتیان درباره اینکه چرا تعرفه خودرو تا این اندازه برای اروپا اهمیت داشت که فورا تصمیم به خروج از برجام و آغاز مکانیسم ماشه گرفته است اظهار کرد: به هر حال، ترس اقتصادی است، بازار مهم اتومبیل برای هم آلمان، هم ایتالیا، هم فرانسه، هم انگلستان و... آمریکاست.آمریکا دارای گستره‌ای به مساحت ۹/۸ میلیون کیلومتر مربع است با صدها میلیون جمعیت.مسلما آمریکا علاوه‌بر تولیدات خود، بازار خوبی برای اروپا هم می‌تواند
فراهم کند.
> تفاوت حجم مبادلات
وی افزود: با این وسعت بخشی از اتومبیل‌های آمریکا توسط اروپا تامین می‌شود. مطمئنا ایجاد تعرفه برخودرو ها، باعث خوابیدن بخش عمده اقتصاد اروپا خواهد شد. اما مگر اروپا در ازایش با ایران چه تبادل
اقتصادی دارد؟
وی در پاسخ به این سوال که بنابراین طبیعی است که اروپا یا تهدید ترامپ دست از برجام بردارد و به سمت مکانیسم ماشه برود، گفت: بستگی دارد طبیعی را چه تعریف کنید. البته همه می‌گویند سیاست جای اخلاق نیست، در دنیایی که پراگماتیسم و عمل گرایی حاکم است و فلسفه هابز که هر کس قدرت بیشتر دارد او برتر است را معرفی می‌کنیم، باید این اقدام اروپا را در به راه انداختن مکانیسم ماشه طبیعی دانست. اما در دنیایی که دم از اخلاق می‌زنند این اقدام قابل قبول نیست و با معیار اصول اخلاقی نمی‌توان آن را پذیرفت. به هر حال اروپایی‌ها تعهداتی به ایران دادند و برجام را اجرا کردند و قول‌هایی را مطرح کردند، اما عمل امروز آن‌ها نوعی زبونی و خواری در برابر آمریکاست.
> تسلط اقتصادی
علی بیگدلی دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل هم درباره تایید اروپایی‌ها مبنی بر تهدید تعرفه‌ای آمریکا به آفتاب یزد گفت: آمریکایی‌ها 28 درصد از کل صنایع مادر اروپا را در اختیار دارند و آن‌ها همیشه این تلاش و برنامه را داشتند تا به نوعی بر سیستم صنعتی اروپا تسلط پیدا کنند. در این میان آمریکا بر کشورهای اروپای غربی و مرکزی و آن‌هایی که عضو ناتو شدند بیشتر تسلط اقتصادی دارد. بعد از اینکه ایران در گام پنجم اعلام کرد هیچ تعهدی را قبول نمی‌کنیم و از سویی آقای رئیس جمهور هم گفت غنی‌سازی را تا هرچه قدر بخواهیم بالا می‌بریم این موضوع دلیلی براین شد تا اروپا به صورت کلی از برجام ناامید شود.
وی گفت: البته تا پیش ازاین اروپا به دلایل مختلف از نابودی برجام نگران بود و از جنگ و مهاجرت‌ها و... خوششان نمی‌آمد. مکرون هم در یک مصاحبه درباره دلیل اصرار اروپا بر حفظ برجام گفته بود، این تنها کانالی است که می‌توانیم بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت داشته باشیم. گام پنجم ایران از یک سو و ماجرای سفیر انگلستان فضای بین‌المللی را علیه ایران شدت بخشید در چنین شرایطی اروپایی‌ها نیز تحت فشار عوارض بر اتومبیل‌های اروپایی، دلبستگی‌های همیشگی خود را به برجام از دست دادند و اکنون یک گام به سمت خروج از برجام نزدیک شدند و ماشه را بر شقیقه برجام گذاشتند.
بیگدلی درباره واکنش ظریف که گفته بود که اروپا اگر دراین مورد به آمریکا باج بدهد در باقی مسائل نیز چنین خواهد کرد و اگر می‌خواهید شرافت خودتان را بفروشید به همین مسیر ادامه‌ دهید گفت: این اظهارات بیانگر این است که ظریف کاملا از برجام ناامید شده است وگرنه این سخن را بیان نمی‌کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ناکامی مذاکره ظریف و جوزف بورل، اظهارات معنادار وزیر خارجه کشورمان درباره اروپا نشان می‌دهد؛ برجام هم از طرف ایران و هم اروپا با ناکامی روبه رو شده است.
بیگدلی گفت: اروپایی‌ها درگیر سرمایه گذاری‌های آمریکا هستند. البته اروپا منهای مسئله برجام می‌خواهد تا در برابر آمریکا مستقل عمل کند اما با توجه به حجم وابستگی اقتصادی‌اش قادر به انجام این کار نخواهد بود.