اعتماد بر باد رفته؛ باز هم جولان شماره‌حساب‌های شخصی

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان در بحران به سر می‌برند و مردم ساکن در این استان سخت نیازمند یاری مردم کشورمان هستند، در این میان اما چیزی که به وفور شاهد آن هستیم شماره حساب‌هایی است که در فضای مجازی دست به دست می‌شوند و به اسم کمک به سیل‌زدگان، کمک‌های نقدی مردم را جمع آوری می‌کنند. زمان زلزله سر پل ذهاب نیز شاهد چنین موضوعی بودیم که حساب‌های شخصی سلبریتی‌ها در فضای مجازی جولان می‌داد و میلیارد‌ها تومان از کمک‌های مردمی در حساب سلبریتی‌ها جا خوش کرد و در نهایت هم نفهمیدیم در خیلی از موارد چه بر سر کمک‌های جمع‌آوری شده آمد، بعد از آن رسانه‌ها تلاش کردند با شفاف‌سازی شرایط موجود، واقعیت‌ها را به جامعه گوش زد کنند و در نهایت اعتماد عمومی جامعه را به ارگان‌های سازمان یافته بر گردانند چنان که در سیل فروردین ماه شاهد بودیم کمک‌های مردمی مستقیما به حساب هلال‌احمر واریز می‌شد و دیگر جایی برای جولان حساب‌های شخصی در فضای مجازی نبود. اما به گزارش فارس در آذر ماه سال جاری علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر به دلیل مفاسد اقتصادی بازداشت شد و پس از آن به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان روح اله فروزش معاون حقوقی و امور مجلس و علی اکبر پرواز مدیرکل دفتر برنامه و بودجه به علت ارتباط با فسادهای مالی گسترده در هلال‌احمر بازداشت شدند. همین موضوع سبب شد تا بار دیگر به طور کلی اعتماد عمومی نسبت به ارگان هلال‌احمر از بین برود و حالا در زمان رو یا رویی با سیل در استان سیستان و بلوچستان باز هم زمینه‌ها برای جولان شماره حساب‌های شخصی فراهم شده است و کلاهبرداران هم که هیچ وقت از مهلکه جا نمی‌مانند این روزها دست به کار شده و با صفحات تقلبی به اسم سلبریتی‌ها در فضای مجازی با عنوان کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان کلاهبرداری می‌کنند.
>کمک‌های مردمی در حساب سلبریتی‌ها
هنوز ساعتی از زلزله سر پل ذهاب نگذشته بود که برخی سلبریتی‌ها، ورزشکاران و اساتید شناخته شده دانشگاه برای جمع آوری کمک‌های مردمی شماره حساب شخصی اعلام کردند و خیلی زود در هریک از حساب‌های آنها میلیاردها تومان پول جمع‌آوری شد. اما در حالی که زلزله زدگان سر پل ذهاب در بغرنج ترین شرایط به سر می‌بردند هیچ یک از سلبریتی‌ها به قول‌هایشان عمل نکردند و در نهایت حساب سلبریتی‌ها بلوکه و برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شد.
حتی اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در رابطه با این موضوع گفته بود: «هنوز اطلاعی از پول‌های جمع‌آوری شده از سوی سلبریتی‌ها برای زلزله‌زدگان کرمانشاه نداریم، برخی از این افراد مقدار مبالغی را که جمع‌آوری کردند، حتی اعلام هم نکردند و گفته می‌شود برخی از آنها بدهکار بانکی بودند و بانک این مبالغ را برداشت کرده است.از طریق رسانه‌ها مطلع شدم برخی از این افراد سلبریتی برای ارائه یک سری اطلاعات به آگاهی ناجا احضار شده‌اند و از جزییات این احضارها اطلاعی ندارم. اطلاع دقیقی از تعداد افرادی که برای کمک به مردم زلزله‌زده پول جمع‌آوری کرده‌اند، نداریم. تاکنون نیز گزارشی از این افراد به ما ارائه نشده است، البته عده‌ای در همان زمان کمک‌هایی را جمع‌آوری کرده بودند، که این افراد چهره شاخص‌تری دارند، اما برخی‌ها ممکن است در محدوده جغرافیایی محدودتری باشند و شناسایی این افراد سخت است. هر چقدر ابعاد این کمک‌ها روشن‌تر شود، بهتر خواهد بود. شنیده‌ها در خصوص این افراد و کمک‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اند، بسیار است و برخی مدعی شدند که اعتمادی به دولت نیست و این پول را مردم در اختیار آنها نهاده‌اند و وظیفه آنهاست که این مبالغ را در مناطق زلزله‌زده هزینه کنند، در صورتی که اینگونه هم باشد، باید این افراد هماهنگی را با دستگاه‌های مربوطه از جمله استانداری، بنیاد مسکن، هلال‌احمر و... انجام می‌دادند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. یکی از افرادی که اقدام به جمع‌آوری کمک‌ برای مناطق زلزله‌زده کرده بود به آنجا رفته و کلنگی را هم برای شروع اقدامات به طور نمادین بر زمین زده، اما هیچ اقدام دیگری انجام نداده است.»


پس از آن هم فرهاد تجری نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرونده سلبریتی‌هایی که به بهانه کمک به زلزله زدگان کرمانشاه از مردم پول گرفته و کاری انجام ندادند، در دست بررسی است،گفته بود:« هنوز تکلیف پول‌هایی که سبلریتی‌ها به بهانه کمک به زلزله زدگان کرمانشاه گرفتند، معلوم نیست، با توجه به ورود دادستانی بعنوان مدعی العموم در این زمینه برخی سلبریتی‌ها، جهت انجام تحقیق و بازپرسی به دادسرا احضار شدند. تاکنون با احضار برخی از این افراد، از آنها تحقیق به عمل آمده و روند تحقیق از بقیه همچنان ادامه دارد.تاکنون حساب برخی سلبریتی‌ها مسدود و دستور بررسی و حسابررسی حساب‌های برخی دیگر هم صادر شده است. همچنین تحقیق از حساب برخی سلبریتی‌ها ادامه دارد و البته برای حساب‌های برخی دیگر هم هنوز اقدامی نشده است.»
وی درخصوص میزان پول‌هایی که سلبریتی‌ها از مردم جمع آوری کردند،گفته بود:« به صورت نسبی گفته شده که این رقم 30 میلیارد تومان است،اما به نظر می‌رسد پول‌ها بیشتر از این رقم هم باشد؛چرا که متاسفانه تا همین امروز هم پول به حساب این افراد واریز می‌شود. براساس شنیده‌ها در حساب یک سلبریتی 9 میلیارد تومان پول واریز شد و در حساب یک خانم هم شش میلیارد و 500 میلیون تومان.»
این موضوع شرایط آشفته‌ای را رقم زد که یک قربانی بیشتر نداشت و آن هم مردم زلزله زده سرپل ذهاب بودندکه می‌توانستند در شرایط بهتری زندگی کنند اما به دلیل همین آشفتگی‌ها، هنوز بعد از اینکه بیش از 2 سال از زلزله سر پل ذهاب می‌گذرد ساکنین این شهر از حداقل‌های زندگی برخوردار نیستند.
>سیل فروردین ماه و اعتماد عمومی که
رسانه‌ها جلب کردند
بعد از این اتفاق بود که رسانه‌ها تلاش کردند تا اعتماد از دست رفته عمومی را نسبت به ارگان‌های دولتی باز گردانند، تلاش‌ها تا جایی میسر بود که در سیل فروردین ماه که خیلی از استان‌های کشورمان را در بر گرفته بود شاهد بودیم مردم برای کمک به سیل‌زدگان، کمک‌های نقدی خود را به شمار حساب‌های هلال‌احمر واریز می‌کردند و کمک‌های غیر نقدیشان را هم به مراکز همین ارگان تحویل می‌دادند.
همان زمان‌ها محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر کشور گفته بود:« تاکنون نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی به حساب جمعیت هلال‌احمر واریز شده که این پول به صورت مستقیم برای سیل‌زدگان تخصیص خواهدیافت.»
پس از آن رسانه‌ها از این کمک‌های مردمی به عنوان «رکورد شکنی کمک‌های نقدی مردم به سیل‌زدگان» یاد کردند و از مردم بابت این موضوع تقدیر و تشکر کردند. با اینکه در برخی مناطق مثل پل‌دختر، رسیدگی به سیل‌زدگان با کاستی‌هایی همراه بود اما این موضوع از آن جایی حائز اهمیت بود که کمک‌های مردمی منبع مشخصی داشت و حساب هیچکس برای پیگیری آن بلوکه نمی‌شد.
>بازداشت رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر
همدلی مردم با ارگان‌های دولتی ادامه داشت تا اینکه در آذر ماه سال جاری خبرهایی از بازداشت رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر منتشر شد؛ فرارو در رابطه با این موضوع نوشته بود علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در حالی به اتهام تخلف‌های مالی بازداشت شده است که ۱۲ آذرماه، خبر استعفای او از سوی روابط عمومی این سازمان منتشر شده بود. اما ماجرا از آن جا آغاز شد که رئیس مستعفی جمعیت هلال‌احمر شهریورماه سال جاری برای بررسی فساد مالی به دادسرای جرائم اقتصادی احضار شده بود و پس از چند بار توضیح، سرانجام در روز ۱۱ آبان ماه بازداشت و البته پس از چند ساعت با قید وثیقه آزاد شد.
خبر استعفای علی اصغر پیوندی را اسماعیل رمضانی، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر، در توئیترش منتشر کرد و در مورد علت این استعفا، نوشت: «رئیس جمعیت هلال‌احمر برای حفظ سرمایه اجتماعی این نهاد و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار موثر، استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کرده است.» اما ساعتی پس از اعلام استعفا، ایسنا از بازداشت رئیس مستعفی جمعیت هلال‌احمر خبرداد. برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که پیوندی در حالی که قصد سفر به ژنو را داشته، متوجه ممنوع‌الخروجی خود شده است و در نهایت در ساعات 13 آذر ماه در فرودگاه امام خمینی (ره) بازداشت شده است. البته لازم به ذکر است علی اصغر پیوندی چند روز پیش از استعفا از ریاست جمعیت هلال‌احمر، از ریاست سازمان نظام پزشکی تهران نیز کناره گیری کرده بود.
تاکنون مقامات رسمی جزئیاتی از پرونده رئیس مستعفی جمعیت هلال‌احمر منتشر نکرده‌اند. اما برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه، نوشته‌اند که علت بازداشت پیوندی به دلیل پرونده‌ای مربوط به دوره ریاست او در دانشگاه شهید بهشتی بوده است. گفته شده که اتهام پیوندی «اختلاس ۱.۵ میلیارد تومانی» است.
باشگاه خبرنگاران جوان نیز در پی بازداشت 2 نفر دیگر از مدیران هلال‌احمر نوشت: سابقه فسادهای گسترده مالی در جمعیت هلال‌احمر که منجر به بازداشت مدیران جمعیت هلال‌احمر شد به مدت‌ها پیش از بازداشت علی اصغر پیوندی رئیس سابق این جمعیت بر می‌گردد. به دنبال رسیدگی به فسادهای گسترده در هلال‌احمر، مرداد ماه با حکم مقام قضائی، علی فرجی مدیرعامل سابق سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر دستگیر شد؛ به دلیل بیشتر شدن فساد در هلال‌احمر برای علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت نیز پرونده قضائی در دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی تشکیل شد. مدتی بعد پیوندی هنگام خروج از کشور متوجه ممنوع الخروجی خود شد و پس از دستگیری توسط اطلاعات سپاه از سمت خود استعفا داد. البته وی هم اکنون با قید وثیقه آزاد است. همچنین مهدی عبدوس، رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر نیز در آذر ماه بازداشت شد. البته در این میان مسئولان سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر از سه تن از مدیران سابق یکی از شرکت‌های دارویی خود شکایت کردند که به دستور مقام قضائی یکی از مدیران بازداشت شد.
>اعتمادی که از دست رفت
حالا بعد از گذشت چند ماه از دستگیری رئیس سازمان هلال‌احمر، قسمتی دیگر از کشور پهناورمان دچار بحران شده است. سیل زندگی مردم در استان سیستان و بلوچستان را مختل کرده و چند روستا به طور کلی زیر آب رفته‌اند. مردم این روستا در بحرانی ترین شرایط به سر می‌برند و نیاز به کمک و حمایت مردم دارند اما با اتفاقات رخ داده همان انگشت شمار سلبریتی‌هایی که در زلزله سر پل ذهاب اقداماتی انجام داده بودند هم حالا نشسته و تنها نظاره گر ماجرا هستند. مردم اعتمادشان را به طور کلی به هلال‌احمر از دست داده‌اند و اهالی سیستان و بلوچستان بیش از هر زمان دیگر تنها مانده‌اند. مردمی که همیشه طعم تلخ محرومیت را چشیده‌اند امروز هم به دلایل مختلف از کمک‌های مردمی محروم مانده‌اند. از طرف دیگر اما بازار کلاهبرداران سکه است، آن‌ها که در فضای مجازی پیش از این صفحاتی را با نام و مشخصات برخی سلبریتی‌ها ساخته بودند و مخاطب کسب کرده بودند، حالا از اسم و رسم آن‌ها سوء استفاده کرده و شماره حساب اعلام می‌کنند. سعید آقاخانی یکی از هنرمندان کشورمان است که در چند روز اخیر با انتشار ویدئویی در فضای مجازی اعلام کرد صفحاتی با نام او شروع به جمع آوری کمک‌های مردمی کرده‌اند و او حتی روحش هم از این موضوع خبر ندارد! این نشان می‌دهد که کلاهبرداران در حال سوء استفاده از فضای موجود در جامعه هستند و این موضوع بیش از پیش به اعتماد عمومی ضربه وارد خواهد کرد و این موضوع می‌تواند آسیب‌های جدی را به جامعه امروز ما وارد سازد. کاش مسئولان دولتی ما تا دیر نشده فکری به حال اعتماد مردم میکردند.