اوج دنباله‌روی اروپا از آمریکا

پس از درخواست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سه کشور اروپائی عضو برجام برای فعال کردن «مکانیزم ماشه»، دونالد ترامپ هر سه کشور اروپائی را تهدید کرد اگر بلافاصله مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال نکنند، یک تعرفه 25 درصدی را برای صادرات خودروی اروپا به آمریکا برقرار می‌کند. واشنگتن‌پست با افشای این مطلب از روی مسائل مهمی پرده برداشت.
بوریس جانسون نخست‌وزیر دولت جزیره انگلیس در یک واکنش عجولانه به تهدید واشنگتن، مراتب آمادگی انگلیس برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران را اعلام کرد. این شتاب انگلیس برای دنباله‌روی کورکورانه از آمریکای ترامپ با این هدف آشکار صورت گرفته که ترامپ از دولت لرزان لندن در برابر پیامدهای سهمگین ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حمایت و جانبداری کند.
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز مراتب اطاعت کورکورانه از سیاستهای ترامپ را در قبال ایران اعلام کرده و پیوستن به مکانیسم ماشه را تایید نموده است. مکرون ماههاست که در مقیاس ملی با تظاهرات و اعتصابات فلج‌کننده مردم فرانسه مواجه است که خواستار کناره‌گیری وی از قدرت شده‌اند ولی امیدوار است با دنباله‌روی از ترامپ بتواند حمایت واشنگتن از حکومت به شدت ناپایدار خود را جلب کند.
تا اینجای قضیه، اروپا در قبال سیاست‌های تهاجمی و یکجانبه‌گرایانه ترامپ نه‌تنها مقاومتی از خود نشان نداده بلکه امیدوار است با اطاعت از وی منافعی به‌دست آورد در حالی که ترامپ هم با تشدید تهدیدها و توسل به ابزارهای تنبیه اقتصادی تلاش می‌کند اروپا را بدون پرداخت امتیاز و قبول هزینه‌ای، به دنبال خودش بکشاند.


واقعیت اینست که در قبال سیاستهای واشنگتن، عموماً منفعل و ناتوان ظاهر شده و مرتباً وجهه و اعتبار بین‌المللی خود را هزینه کرده است. این پدیده به ویژه در دوره حضور ترامپ در کاخ سفید، ابعاد فاجعه‌آمیزی برای اروپا به همراه داشته و فرصتی برای نشان دادن ابتکار عمل و استقلال رای اروپا باقی نگذاشته است. خروج یکجانبه و بدون واکنش آمریکای ترامپ از پیمان آب و هوائی پاریس، خروج از یونسکو، خروج از پیمان ترانس پاسیفیک و موارد ریز و درشت دیگر، خودسری آمریکا و دنباله‌روی حقیرانه اروپا را به نمایش گذاشته است. اتحادیه اروپا حتی نتوانست یا نخواست به تعهدات 11گانه خود پس از خروج یکجانبه‌ آمریکا از برجام عمل کند و نمایش تبلیغاتی «اینستکس» را عملیاتی نماید. نکته تمسخرآمیز آنکه سه کشور اروپائی ادعا کرده‌اند گویا برای حفظ برجام است که در صدد فعال کردن مکانیسم ماشه هستند!
جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مواضع متین، منطقی و روشنی اتخاذ کرده و تصریح می‌کند که اولاً تمامی گامهای عملیاتی را عیناً در چارچوب مواد 26 و 36 برجام برداشته و تماماً برگشت‌پذیرند و به محض بازگشت دیگران به برجام و رفع تحریم‌ها به شرایط گذشته باز می‌گردد. ثانیاً قرار نیست فقط یک طرف عملاً به برجام وفادار باشد و تعهداتش را به تنهائی عمل کند و دیگران فقط حرف بزنند و تهدید کنند و در عین حال مدعی حفظ برجام باشند. اگر قرار است برجام برای ایران کمترین منافعی نداشته باشد و صرفاً اجرای تعهدات یکطرفه باشد، این دیگر برجام نیست و دیگران هم در موقعیتی نیستند که به جای پاسخگوئی و اجرای تعهداتشان، از ایران بازخواست کنند و ژست طلبکارانه بگیرند. کاملاً آشکار است که صحنه‌گردان این قضایا، رژیم اشغالگر صهیونیستی است و با افشای تهدیدات رسمی ترامپ توسط واشنگتن‌پست هم انگلیس، فرانسه و آلمان باید اعتراف کنند که مرعوب تهدید ترامپ شده‌اند و مجری سیاستهای کاخ سفید هستند.
اینکه با چنین عملکردی، از حیثیت و اعتبار اروپا چه چیزی باقی مانده و می‌ماند، سوال مهمی است که اروپای پرادعا و دنباله‌رو باید پاسخگوی آن باشد.
سایر اخبار این روزنامه
پیام‌های رهبر و مراجع تقلید به حضرت آیت‌الله سیستانی رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌های نمازجمعه پرشکوه و به‌یادماندنی تهران: مذاکره از موضع قدرت جز با آمریکا رئیس جمهور در جمع مدیران بانکی کشور در مجمع عمومی بانک مرکزی: اقتصاد از امنیت و سیاست خارجی جداشدنی نیست راهپیمایی حمایت از اقتدارنظام درسراسر ایران برگزار شد با پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی و سخنان معاون اول رئیس‌جمهور سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مراسم تجلیل از سردار شهید قاسم سلیمانی برگزار شد انگلیس، حزب‌الله لبنان را به طور کامل در لیست «تروریستی» قرار داد عراق از سرگیری عملیات مشترک با آمریکا را رد کرد نیویورک ‌تایمز: ترامپ با ترور سردار سلیمانی ناجی داعش شناخته خواهد شد یادداشت مدیر مسئول خود ملت پنداران ظریف با حضور در جمع تجار، بازرگانان و کارآفرینان هندی و ایرانی: دوران قلدری و زورگویی کشورهای به ظاهر ابرقدرت به پایان رسیده است اوج دنباله‌روی اروپا از آمریکا