بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از سپاه پاسداران

اجازه نمی‌دهیم اشتباه یک عضو خانواده باعث سوءاستفاده دشمنان شود

بخش خبری: 186 نفر از نمایندگان مجلس، دیروز در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان حوادث اخیر، حمایت خود را از سپاه، مردم و نظام اعلام و بیان کردند: اجازه نمی‌دهیم اشتباه یک عضو خانواده باعث سوءاستفاده دشمنان شود.
در این بیانیه آمده است: شکستن اقتدار و هیبت استکباری دولت جنایتکار آمریکا در پاسخ به مطالبات میلیون‌ها ایرانی غیرتمند توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اولین میوه و و ثمره خون یکی از پاک‌ترین فرماندهان سپاه که جوهر وجودی او و دیگر همرزمانش فدا شدن در پای ملتی است که ده‌ها سال است برای حفظ استقلال خود هزینه می‌دهند، جهان را در بهت و حیرت فرو برد و برای اولین بار و برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم که در سابقه جنایتکارانه رژیم آمریکا 53 مورد حمله و لشکرکشی به گوشه و کنار دنیا بود، دنیا شاهد اقدام شجاعانه، مقتدرانه، مدبرانه و دقیق سپاه قهرمان بود.


در ادامه این بیانیه آمده است: شیرینی این پیروزی بزرگ در کام ده‌ها میلیون ایرانی قهرمان بود که خبر ناگوار و اندوهبار سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که در آن عزیزان از ایران اسلامی و دیگر کشورها بود، تلخی و اندوهی را به جانمان نشاند که کوچک‌ترین اثر آن چشمانی اشک‌بار با قلوبی شکسته بود، عمیقا با خانواده‌های آن شهدای گرانقدر، همدردی کرده و در غم و اندوه آنها شریک هستیم و از مردم شریف ایران اسلامی انتظار داریم، با شکوه تمام در مراسم ترحیم آن عزیزان شرکت نمایند.
در این بیانیه همچنین آمده است: ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از اینکه هم‌سنگران شهید سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی با صداقت تمام اعلام نمودند این اقدام بر اثر اشتباه انسانی بوده و خود را مسئول می‌دانند تشکر می‌نماییم، خضوع و تکریم سردار سرافراز سپاه اسلامی سردار سرلشکر سلامی در جلسه امروز مجلس و سخنان ایشان که از عمق صداقت ایشان نشات می‌گرفت و لاجرم بر دل می‌نشست، بیانگر این واقعیت است که سپاهیان سبزپوش و عزیز ما خود را فدایی مردم می‌دانند و این را انتخاب خود می‌دانند و در مقابل در کنار مردم و خانواده‌های داغدار و عزیز این شهدای عزیز به آمریکا و ازناب او که از هر فرصتی را بر ضربه زدن به ملت قهرمان ایران اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، اعلام می‌داریم.
نمایندگان افزودند: فراموش نمی‌کنیم در یک رویارویی شرافتمندانه و قدرتمندانه با رژیم آمریکای جنایتکار هستیم و اجازه نمی‌دهیم اشتباه یک عضو خانواده باعث سوءاستفاده دشمنان گردد؛ ما نمایندگان مجلس بدین وسیله حمایت قاطع خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد انقلابی و برنامه‌ها و اقدامات این سازمان در پشتیبانی و حمایت از مردم و نظام اعلام می‌داریم.
*ماموریت رئیس مجلس به کمیسیون امنیت ملی برای پیگیری حادثه سقوط هواپیما
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواست چگونگی حادثه سقوط هواپیمای مسافری اوکراین را با جدیت پیگیری کند تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.
آقای لاریجانی پس از جلسه غیرعلنی با حضور فرمانده کل سپاه برای بررسی سقوط هواپیمای مسافری اوکراین، گفت: این حادثه قلب همه ملت ایران را جریحه‌دار کرد و اینکه چه دلایلی داشت که این اتفاق افتاده است، سردار سلامی توضیحاتی در این باره دادند.
رئیس مجلس همچنین با اشاره به توضیحات سردار سلامی در جلسه غیرعلنی افزود: اقداماتی که در مقابله با آمریکا داشتند و هم کیفیت عملی که انجام و به سقوط هواپیما منجر گردید، تشریح شد.
لاریجانی تاکید کرد: امیدواریم با تدابیری که انجام می‌شود از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود. کمیسیون امنیت ملی با جدیت چگونگی این حادثه را پیگیری کنند تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.
در همین ارتباط، علیرضابیگی نماینده تبریز در باره اظهرات فرمانده سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: در این جلسه سردار سلامیعنوان کرد که پس از حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، پیش‌بینی‌های چندلایه‌ای که باید انجام می‌شد صورت گرفت که اگر آمریکایی‌ها دست به اقدامات متقابل زدند، ما برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم. آنچه که اتفاق افتاد این بود که ما با یک ابرقدرت پنجه در پنجه هم انداخته بودیم و طبیعتاً شرایط عادی بر کشور حاکم نبود.
وی افزود: سردار سلامی تاکید کرد که با وجود همه افتخاراتی که سپاه در ماجرای حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد آفریده، اما جان ما فدای ملت ماست و من آرزو می‌کردم که مسافر بوئینگ 737 بودم و با مسافران آن هواپیما می‌مردم و امروز در مقابل ملت ایران شرمنده نمی‌شدم.
نماینده تبریز اظهار داشت: سردار سلامی گفت که ما در ارتباط با این حادثه بیش از همه ناراحتیم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم کاری را انجام دهیم که توسط ما به مردم آسیب برسد.
علیرضابیگی خاطرنشان کرد: در این جلسه رئیس مجلس از شفافیت و صداقت سپاه تجلیل کرد و از توضیحات سردار سلامی پیرامون این سانحه قدردانی کرد.
وی افزود: آقای لاریجانی عنوان کرد که سپاه نقطه قوت ماست و دشمنان نیز نقطه قوت ما را هدف گرفتند که آن را تضعیف کنند و مجلس هم اجازه نخواهد داد که ذره‌ای به روحیه جسارت و جنگاوری و تهور سپاه لطمه‌ای وارد شود.
* طرح شفافیت منابع مالی تبلیغات انتخاباتی به کمیسیون شوراها ارجاع شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مواد باقیمانده طرح تامین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی را برای رفع ابهامات به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ارجاع دادند.
عبدالرضا مصری نایب رئیس دوم مجلس با بیان اینکه پیشنهادات نمایندگان در باره این طرح زیاد است و بهتر است که این پیشنهادات و رفع ابهامات در کمیسیون صورت گیرد، ارجاع مواد باقیمانده به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس را به رای گذاشت.
نمایندگان با 132 رای موافق، 46 رای مخالف و صفر رای ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه با ارجاع مواد باقیمانده به کمیسیون مربوطه موافقت کردند.
پیش از این نمایندگان در هفته گذشته مواد 1 و 2 این طرح را تصویب کردند و ماده 3 این طرح نیز به کمیسیون ارجاع شده بود.
* مجلس با یک فوریت لایحه اصلاح قانون محاسبات عمومی کشور موافقت کرد
نمایندگان مجلس در ادامه با یک فوریت لایحه اصلاح قانون محاسبات عمومی کشور مبنی بر استخدام ذی حسابان و کارپردازان مالی موافقت کردند.
در جلسه علنی دیروز درخواست دولت مبنی بر دو فوریت لایحه اصلاح مواد31، 32، 34 و 36 قانون محاسبات عمومی کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که با دوفوریت این لایحه مخالفت شد، در ادامه یک فوریت این لایحه مطرح شد که نمایندگان با 111 رای موافق، 25 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 213 نماینده حاضر با یک فوریت این لایحه موافقت کردند.
علی بختیار نماینده گلپایگان به عنوان موافق دوفوریت لایحه اصلاح مواد31، 32، 34 و 36 قانون محاسبات عمومی کشور مبنی بر استخدام ذی حسابان و کارپردازان مالی گفت: قانون محاسبات عمومی کشور تاکید دارد، ذیحسابان باید افراد مستخدم رسمی باشند و امروز به دلیل اینکه افراد مستخدم رسمی درکشور نداریم با مشکل مواجه هستیم.
وی افزود: نظارت بر اموال عمومی و دولتی بسیار مهم است و مجلس باید در این مسیر شرایط را برای نظارت بهتر فراهم کرده مانع به هم ریختگی در حوزه نظارت شود؛ شاید این لایحه در جزئیات مشکلاتی داشته باشد که در بررسی جزئیات رفع می‌شود، ما نباید از چالشی که امروز دولت با آن مواجه است به سادگی گذشت.