واکنش‌های داخلی و خارجی به رفتار نامتعارف و حضور سفیر انگلیس در تجمعات غیرقانونی تهران

بخش خبری: حضور سفیر انگلیس در تجمعات غیرقانونی عصر شنبه تهران و رفتار نامتعارف وی در این تجمعات واکنشهای داخلی و خارجی را در پی داشت. "رابرت مک‌ایر" به دلیل حضور در یک تجمع غیرقانونی توسط نیروهای انتظامی دستگیر اما به دلیل برخورداری از مصونیت دیپلماتیک و پس از احراز هویت آزاد شد. برخی رسانه‌ها گزارش دادند، "راب مک‌ایر" درحال عکاسی از تجمعات غیرقانونی در تهران بوده است.
در همین ارتباط وزارت امور خارجه عصر دیروز سفیر انگلیس در تهران را به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی عصر شنبه فراخواند و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به سفیر و دولت انگلیس ابلاغ شد.
در این احضار، مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به سفیر و دولت انگلیس ابلاغ شد.
در این دیدار به مک‌ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون 1961 روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلیس باید در این خصوص توضیح دهد.


*عراقچی: سفیر انگلیس به عنوان یک بیگانه در گردهمایی غیرقانونی دستگیر شد
معاون وزیر امور خارجه هم گفت: سفیر انگلیس به عنوان یک بیگانه در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر و 15 دقیقه بعد از شناسایی، آزاد شد.
سید عباس عراقچی در یک گفتگوی توییتری با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از بازداشت موقت راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران ابراز نگرانی کرده بود،‌ اظهارداشت: وی بازداشت نشده است، اما به عنوان یک بیگانه ناشناس در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر شد.
معاون وزیر خارجه افزود: وقتی پلیس به من اعلام کرد فردی دستگیر شده که ادعا می‌کند سفیر انگلستان هست، من گفتم غیرممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی که با او داشتم، با تعجب او را شناسایی کردم. 15 دقیقه بعد او آزاد بود.
جوزپ بورل در حساب کاربری خود در توییتر از بازداشت موقت راب مک ایر سفیر انگلیس در ایران ابراز نگرانی کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که احترام کامل به کنوانسیون وین یک ضرورت است، اظهارداشت: اتحادیه اروپا خواستار کاهش تنش و فضای دیپلماسی است.
* اعتراض نمایندگان مجلس به حضور سفیر انگلیس در تجمعات
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به حضور سفیر انگلیس میان تجمع کنندگان عصر شنبه تذکر دادند و از وزارت خارجه درخواست کردند این موضوع را پیگیری کند.
مصطفی کواکبیان نماینده تهران در واکنش به حضور «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تجمعات شنبه شب در تهران از وزارت امور خارجه خواست از طریق دیپلماتیک این موضوع را پیگیری کند.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر هم در این باره خطاب به عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، گفت: هیات رئیسه باید از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخواست کند تا حضور بی‌جهت سفیر انگلیس در برخی از تجمعات که دخالت آشکار در امور ایران است را بررسی کنند.
وی افزود: سفیر انگلیس باید به این نوع حرکات خود پایان دهد و قبل از آنکه ملت وی را بیرون نکرده اند، ایران را ترک کند.
محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر نیز در تذکری خطاب به وزیر امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه باید سفیر انگلیس را به عنوان عنصر نامطلوب اخراج کند.
وی افزود: طرحی نیز برای کاهش مناسبات سیاسی ایران با آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه تدوین شده که در دستور کار قرار خواهد گرفت.
علیرضا سلیمی نماینده محلات هم درباره حضور سفیر انگلیس میان تحمع کنندگان دانشگاه امیر کبیر در عصر شنبه، تذکر داد و گفت: عجیب است که سفیر کشور انگلستان در آشوب‌ها حضور داشته و دست از پشت پرده بیرون آمده است؛ بالاخره نفهمیدیم ساختمان سفارت انگلیس، سفارتخانه است یا مرکز فرماندهی آشوب؛ سفارتخانه است یا مرکز سازماندهی ضد انقلاب.
وی ادامه داد: یک روز افطاری می‌دهند و یک روز دیگر نیز به این سبک آشکارا در امور داخلی کشور دخالت می‌کنند. کار به جایی رسیده که خود سفیر به صورت میدانی در صحنه حاضر می‌شود، این با کدام یک از قوانین بین الملل سازگاری دارد.
سلیمی گفت: وزارت خارجه برخورد لازم با این اقدام خلاف همه مقررات بین الملل توسط سفیر انگلیس را داشته باشد.
* مصری: سفیر انگلیس مورد مواخذه قرار گرفته است
عبدالرضا مصری رئیس جلسه در پاسخ به این تذکرها گفت: خوشبختانه نیروهای انتظامی ایشان را شناسایی کرده و مورد مواخذه قرار گرفته؛ ان‌شاءالله از طریق مجاری رسمی موضوع رسیدگی می‌شود.
*تجمع صدها تن از طلاب، دانشجویان و مردم تهران مقابل سفارت انگلیس
جمعی ازدانشجویان دانشگاه‌های تهران و طلّاب حوزه‌های علمیه در محکومیت حرکت غیر دیپلماتیک سفیر انگلیس دیروز در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کرده و خواهان اخراج وی و تعطیلی این سفارت شدند.
به گزارش فارس دانشجویان با در دست داشتن دست نوشته‌هایی خباثت‌های سفارت انگلیس را محکوم و خواستار اخراج سفیر شدند.
دانشجویان با سر دادن شعارهای مانند «مرگ بر انگلیس»، «جاسوس انگلیسی نمی‌خواهیم»، «هموطن ایرانی تسلیت، تسلیت«، «برجام انگلیسی نابود باید گردد»، «سفیر انگلیسی ایزیلایف، ایزلایف»، «سفارت خیانت تعطیل باید گردد»... اعتراض خود را به سیاست‌های فتنه انگیزانه انگلیس و سفیر این کشور اعلام کردند.
تجمع‌کنندگان تصاویری از سردار سلیمانی را به همراه دارند و هرگونه اهانت به این سردار شهید را محکوم کردند.
دانشجویان با سر دادن شعار «حاج قاسم، حاج قاسم راهت ادامه دارد» بر ادامه مسیر مقاومت تاکید کرده و همچنین شعارهایی در حمایت از سردار حاجی زاده سر دادند.
دانشجویان و طلاب در بخشی از این تجمع با مدیحه‌سرایی یاد جان باختگان حادثه هواپیمای اوکراین و همچنین سردار شهید قاسم سلیمانی را گرامی داشتند.
بنابر این گزارش، اقشار مختلف مردم نیز با حضور در تجمع، با دانشجویان و طلاب همراهی کردند.
تجمع‌کنندگان در ادامه با سردادن شعارهایی حمایت خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای حافظ امنیت کشور و مردم اعلام کردند.
تجمع‌کنندگان در مقابل سفارت انگلیس ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه هواپیمایی اخیر تاکید کردند که خواسته اصلی‌شان خروج سفیر انگلیس از ایران و تعطیلی سفارتخانه‌ بریتانیا است.
دانشجویان و طلاب در این تجمع با ترسیم و لگدمال کردن پرچم انگلیس در مقابل سفارت این کشور، انزجار خود را به سیاست‌های خصمانه سردمداران انگلیس علیه ایران نشان دادند.
تجمع کنندگان در پایان ضمن قرائت بیانیه‌ای از مقابل سفارت انگلیس تا میدان انقلاب راهپیمائی و عزاداری کردند.
گروهی از شرکت کنندگان خشمگین در جریان این تجمع، پرچم‌های انگلیس و رژیم صهیونیستی را آتش زدند.خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی با حضور در صحنه، این رویداد را پوشش خبری دادند.
ماموران یگان ویژه هم که در محل حضور داشتند و از پیشروی مردم به سمت درب اصلی سفارت انگلیس جلوگیری کردند.
در نهایت تجمع اعتراض آمیز شهروندان تهرانی پس از دو ساعت حوالی ساعت 17 بدون بروز خشونت و درگیری به پایان رسید.شرکت کنندگان در این تجمع با انتشار یک بیانیه، خواستار اخراج فوری سفیر انگلیس از تهران شدند.
تجمع در دانشگاه علم و صنعت در همدردی با بازماندگان بویینگ و اعتراض به اقدامات ساختارشکنانه
دانشگاهیان انقلابی دانشگاه علم و صنعت برای گرامیداشت یاد جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراینی در مقابل سردر اصلی این دانشگاه تجمع کردند.
تجمع کنندگان در این تجمع ضمن درخواست برای بررسی ابعاد مختلف حادثه با بازماندگان این سانحه ابزار همدردی کرده و جان باختن هموطنان عزیزمان را تسلیت گفتند.
دانشگاهیان دانشگاه علم و صنعت همچنین با در دست داشتن دست نوشته‌هایی سردادن شعارهای ساختارشکن توسط برخی افراد در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر و شریف و اهانت عده‌ای فرصت‌طلب به شهید قاسم سلیمانی را محکوم کرده و چنین افرادی را فریب خورده دشمن دانستند.
دانشگاهیان نماز مغرب و عشاء را در مقابل سردر دانشگاه و به‌یاد حادثه دیدگان اقامه کردند.
*واکنش‌های خارجی به بازداشت موقت سفیر انگلیس در تهران
اقدام غیرقانونی سفیر انگلیس در تهران مبنی بر شرکت در تجمع روز شنبه تهران واکنش‌های برخی مقامات کشورهای خارجی را هم به دنبال داشت.
"جوسپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش ضمن ابراز نگرانی در مورد بازداشت "راب مک ایر" سفیر انگلیس در تهران بر ضرورت توجه به کنوانسیون وین بر کاهش تنش‌ها با هدف باز بودن فضای دیپلماسی تاکید کرد.
حساب کاربری وزارت امور خارجه کانادا نیز ضمن نقل توییت وزارت امور خارجه انگلیس از بازداشت مختصر سفیر انگلیس در ایران نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و خواستار پایبندی به کنوانسیون وین شد.
"مورگان اورتاگوس" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در بخشی از پیام توئیتری خود بدون اشاره به دلیل حضور این دیپلمات انگلیسی در تجمع شنبه، از ایران خواست به کنوانسیون وین و دیپلمات‌های حاضر در این کشور احترام بگذارد.
همچنین "دومینیک راب" وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از بازداشت سفیر این کشور در تهران و بدون اشاره به دلیل حضور وی در این تجمع بر کاهش تنش‌ها و حرکت به سوی دیپلماسی تاکید کرد. وی مدعی شد این اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی بود.
سفیر انگلیس در تهران هم با انکار حضور خود در تجمع روز شنبه تهران گفت: من نیم ساعت بعد از ترک محل بازداشت شدم.
"راب مک ایر" در توییتی نوشت: تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم!‌ من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای #PS752 بودند رفتم. طبیعی‌ است که نسبت به کشته شدگان ادای احترام کنم. تعدادی ازآنها بریتانیایی بودند. پس از5 دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعاردادن کردن محل را ترک کردم.
مک ایر ادامه داد: من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیر قانونی است.