آماده همکاری‌های نزدیک‌تر با کشورهای منطقه هستیم

گروه سیاسی/ چند روز بعد از ترور سپهبد قاسم سلیمانی و پاسخ موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه نظامی «عین الاسد» امریکا و همزمان با اظهار نگرانی‌ها بابت تشدید تنش‌ها در منطقه، دو مقام مهم منطقه‌ای روز گذشته به ایران سفر کردند؛ امیر قطر و وزیر خارجه پاکستان. شیخ تمیم در حالی روز گذشته با حسن روحانی دیدار کرد که پیش از این و بعد از ترور شهید سلیمانی، وزیر خارجه کشورش نیز راهی ایران شده بود و با رئیس جمهوری و وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. همزمان با این دیدارها در تهران، وزیر خارجه پاکستان نیز در نخستین مرحله سفرش به ایران، صبح دیروز وارد مشهد شد و بنابر گزارش‌ها، قرار است امروز با ظریف ملاقات کند. نکته قابل تأمل‌تر، آنچنان که المیادین درباره سفر «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان به ایران خبر داد، آن است که وی بلافاصله بعد از پایان دیدارهایش با مقامات جمهوری اسلامی ایران راهی عربستان سعودی و سپس امریکا می‌‌شود. چهارشنبه گذشته «عمران خان» نخست وزیر پاکستان اعلام کرده بود که با هدف پیشبرد تلاش‌های این کشور برای کمک به تنش‌زدایی در منطقه از وزیر خارجه خود خواسته تا به ایران سفر کند. وی از «شاه محمود قریشی» خواسته بود تا مقدمات سفر خود به جمهوری اسلامی ایران، عربستان و امریکا را فراهم کند.
علاوه بر این، در طول چند روز گذشته برخی مقامات دیپلماتیک دیگر کشورهای منطقه و حتی اروپایی در تماس‌هایی با رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران، با اعلام نگرانی‌های خود بابت افزایش تنش‌ها میان ایران و امریکا خواستار خویشتنداری دو طرف شده بودند. با این حال تهران همواره اراده خود برای برقراری امنیت و آرامش در منطقه را اعلام کرده و مشخصاً طرح صلح هرمز را مطرح کرده است که مبنای آن تقویت همکاری‌ها و رفع سوء تفاهم‌ها بین کشورهای حاشیه خلیج فارس است. در پاسخ به نگرانی‌های برخی کشورهای منطقه که میزبان پایگاه‌های امریکایی هستند تهران  نیزاعلام کرده مادامی که از این پایگاه‌ها اقدامی علیه ایران صورت نگیرد، به چشم دشمن به آنها نگاه نمی‌کند.
حالا با اتفاقات چند روز گذشته، به نظر می‌‌رسد کشورهای منطقه هم بیش از پیش به ضرورت رفع برخی سوء تفاهم‌ها و طرح ابتکارات یا پیشنهادهایی برای کاستن از تنش‌ها و اختلافات منطقه‌ای پی برده‌اند. اگر چه دور از ذهن نیست که بخشی از رایزنی‌های مقامات حاضر در ایران با روحانی ناظر بر روابط تنش آلود میان ایران و امریکا باشد، اما در این میان بعید نیست پیام‌هایی از سوی دیگر کشورهای منطقه و مشخصاً عربستان سعودی هم رد و بدل شود. با وجود حمله ایران به پایگاه امریکایی در عراق، اما به نظر نمی‌رسد موضع ایران و بخصوص ابتکارات و پیشنهادهای تهران برای همکاری‌ها و کاستن از تنش‌ها بین کشورهای منطقه  تغییر محسوسی یافته باشد. طرح صلح هرمز چند ماهی است که روی میز همسایگان است و قاعدتاً تهران هم از ابتکارات دیگر طرف‌ها در صورتی که تأمین کننده منافع منطقه و در راستای تأمین امنیت از درون منطقه باشد، استقبال خواهد کرد.
 روابط دوجانبه و منطقه، محور مذاکرات


«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر» صبح روز گذشته با استقبال رضا اردکانیان، وزیر نیرو در فرودگاه مهرآباد وارد تهران شد و سپس در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد، رئیس جمهوری از او به صورت رسمی استقبال کرد. از مذاکرات خصوصی دو طرف خبری مخابره نشد، همچنان که گزارش‌ها از نشست هیأت‌های دوطرف مشترک هم نشان می‌‌دهد که مسائل دوجانبه و منطقه از جمله طرح صلح هرمز، به عنوان راه حل ایران برای رفع تنش‌های منطقه‌ای، محورهای اصلی مذاکرات دوطرف بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و قطر، با بیان اینکه ایران از توسعه بیش از پیش روابط با همسایگان بویژه قطراستقبال می‌‌کند، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا گام‌های جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برداشته شود. رئیس جمهوری، قطر را کشور دوست و برادر توصیف کرد که می‌تواند پایگاهی برای توسعه روابط و همکاری‌های تجاری، اقتصادی و دریایی دو کشور باشد. روحانی، کشاورزی، صنعت و هتل‌سازی، را از ظرفیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در ایران دانست که بخش‌های مختلف مانند فعالان اقتصادی و بخش خصوصی قطر هم می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، همکاری‌های مشترک دو کشور را بیش از پیش گسترش دهند.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به آمادگی ایران برای انتقال تجربیات در بخش‌های گوناگون علم و فناوری، فعالیت‌های دانش‌بنیان و خدمات مربوط به بخش‌های آب و برق، تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور برای تسریع در اجرای توافقات را مهم دانست و افزود: همکاری ایران و قطر در زمینه توسعه ثبات و امنیت منطقه بویژه اجرای طرح صلح هرمز بسیار حائز اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران از گذشته در مسائل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی با قطر رایزنی و تعامل داشته و امروز می‌بایست این مناسبات بیش از پیش گسترش پیدا کند. روحانی در پایان اظهارات خود، دعوت امیر قطر برای سفر به این کشور را پذیرفت.
تسهیلات ویژه قطر برای همکاری‌های اقتصادی
امیر قطر نیز در این نشست با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک، از اعضای این کمیسیون خواست که در این نشست موضوعات گوناگون مورد علاقه دو کشور را که می‌تواند در توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات تهران – دوحه تأثیرگذار باشد، دنبال کنند.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با بیان اینکه باید با تلاش مسئولان روابط دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، تبادل تجاری، گردشگری و سرمایه‌گذاری مشترک بیش از پیش گسترش پیدا کند، گفت: از همکاری مشترک فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان ایران و قطر استقبال کرده و برای توسعه این همکاری‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر خواهیم گرفت. امیر قطر با بیان اینکه ایران و قطر همواره در تحولات گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی در سطوح مختلف با هم رایزنی‌ها و همکاری‌های گوناگون داشته‌اند، گفت: معتقدیم افزایش تنش در منطقه هرگز به نفع کشورهای منطقه و جهان نیست و آنچه از ایران در قبال مسائل منطقه دیدیم همواره حکمت و تدبیر بوده است. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی افزود: معتقدیم باید برای حفظ امنیت در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه همکاری کنیم و هرگونه همکاری امنیتی در این منطقه بدون حضور ایران ارزشی ندارد.
تداوم رایزنی‌های دو کشور برای امنیت منطقه
رئیس جمهوری در نشست خبری مشترک که پس از نشست هیأت‌های عالیرتبه برگزار شد، تأکید کرد که دو کشور با توجه به اهمیت امنیت منطقه بویژه امنیت راه‌های آبی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، رایزنی‌ها و همکاری‌های بیشتری برای امنیت کل منطقه خواهند داشت.
روحانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بعد از آنکه برخی کشورها علیه قطر حصر و تحریم به وجود آوردند، اظهار کرد: ایران به وظایف همسایگی و دوستی خود عمل کرد و در کنار قطر بود و همچنان در کنار قطر خواهد ماند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در چند ماه آینده کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل خواهد شد، از تصمیم دو کشور برای برگزاری سالانه و منظم این کمیسیون خبرداد و گفت: امروز توافق کردیم که روابط سیاسی و رفت و آمد مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور بیشتر شود و بتوانیم از همه ظرفیت‌های خود به نفع دو ملت استفاده کنیم. امیر قطر هم روابط دو کشور را بسیار ویژه توصیف و تأکید کرد: رابطه ما با ایران تاریخی است و اگر چه تحولات بسیاری را طی این سال‌ها شاهد بوده است، اما همواره کانال‌ها و راه‌های ارتباط دو کشور باز بوده‌اند.
شیخ تمیم اضافه کرد: در اینجا بار دیگر از موضع جمهوری اسلامی ایران در زمانی که ما تحت محاصره قرار گرفتیم و ایران به ملت قطر کمک کرد، تشکر می‌کنم. ما این کمک‌ها را به هیچ وجه فراموش نخواهیم کرد.
امیر قطر با بیان اینکه سفرش به ایران در زمان بسیار حساس منطقه انجام شده است، گفت: تنها راه‌ حل تمامی بحران‌ها را گفت‌وگو می‌دانیم و معتقدیم با گفت‌وگو می‌توان بحران‌ها را حل کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار امیر قطر و هیأت همراه:
علت وضع نامناسب منطقه فسادانگیزی امریکا و رفقای آن است

حضرت آیت‎الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیشب (یکشنبه) در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و هیأت همراه تأکید کردند: شرایط کنونی منطقه بیش از پیش نیازمند تقویت ارتباطات کشورهای منطقه و تأثیر نپذیرفتن از القائات بیگانگان است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده و آقای رئیس جمهور هم صراحتاً گفته است، ایران آماده همکاری‎های نزدیکتر با کشورهای منطقه است. حضرت آیت‎الله خامنه‎ای شرایط کنونی منطقه را نامناسب دانستند و افزودند: علت این وضعیت فسادانگیزی امریکا و رفقای او است و تنها راه مقابله با آن هم تکیه بر همکاری‌های درون منطقه‎ای است.
ایشان با اشاره به روابط سیاسی خوب ایران و قطر خاطرنشان کردند: روابط اقتصادی دو کشور در سطح روابط سیاسی نیست و باید همکاری‌های ایران و قطر در زمینه‎های مشترک بیش از پیش گسترش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته برخی‌ها بخصوص آنهایی که از آن سر دنیا به این منطقه آمده‎اند، تمایل به گسترش همکاری‌های کشورهای منطقه ندارند ولی این موضوع ربطی به آنها ندارد و کشورها و ملت‌های منطقه، دیگر چنین تحکم‎ها و دخالت‎هایی را قبول نمی‌کنند. در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سخنانی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی شرایط منطقه را دشوار خواند و گفت: ما با صحبت‌های جنابعالی درخصوص لزوم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای کاملاً موافقیم و معتقدیم باید گفت‌و‌گوهای جامع میان کشورهای منطقه برگزار شود. امیرقطر همچنین با اشاره به مذاکرات خود در تهران افزود: قرار بر این شد که کمیسیون مشترک دو کشور، حدود سه ماه دیگر در ایران برگزار شود و امیدواریم روابط اقتصادی ایران و قطر به سطح روابط سیاسی برسد. وی همچنین از کمک‌ها و حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم قطر، تشکر و قدردانی کرد.