شرط اول حکمرانی سالم

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حکمرانی سالم، لوازم و شرایطی دارد که اولین آن صداقت است. در هر کشوری مردم با حکمرانانی که صداقت داشته باشند، در سختی‌ها، تنگدستی‌ها، مصیبت‌ها و فرود و فرازها همراه و همدل خواهند بود ولی اگر صداقت نداشته باشند نمی‌توانند روی مردم حساب کنند.
اشتباه، امری طبیعی است که با عملکرد انسان‌ها همراه است. وقتی در مسند حکمرانی باشی طبعاً اشتباهات بزرگ‌تری می‌تواند وجود داشته باشد. مهم اینست که اولاً به اشتباه اعتراف کنی و ثانیاً برای جبران آن تلاش نمائی. اعتراف به اشتباه بدون اتلاف وقت، یعنی صداقت و کتمان اشتباه یا عدم اعتراف به آن در زمانی که باید اعلام شود، یعنی بی‌صداقتی. کسی نباید در این واقعیت ذره‌ای تردید نماید که بی‌صداقتی موجب بی‌اعتمادی می‌شود و کار را بر حکمرانی سالم مشکل می‌کند.
از زمان سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی تا صبح دیروز شنبه که ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد این هواپیما در اثر اصابت موشک پدافند سپاه سقوط کرده و این اقدام ناشی از یک خطای انسانی بود، 76 ساعت گذشت. روشن است که خود اصابت موشک یک اشتباه و خطای انسانی بود ولی کتمان این خطا و توسل به انواع توجیهات توسط مسئولین مختلف برای انکار اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی، بی‌صداقتی و غیرقابل‌ توجیه است.


اولین معترض به این بی‌صداقتی، ما اهالی رسانه هستیم که براساس اعتماد به مسئولین، تلاش کردیم آنچه آنها می‌گویند را بازتاب دهیم بی‌خبر از اینکه درحال بازتاب دادن بی‌صداقتی هستیم. در این ماجرا، سخنگوی دولت، مسئولان سازمان هواپیمائی کشوری و حتی بعضی متخصصان هوانوردی با قاطعیت تمام فرضیه اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی را رد می‌کردند و همین اظهارنظرهای قاطع موجب شد رسانه‌ها مطالب منتشرشده توسط آمریکا و سایرین، که می‌گفتند این هواپیما در اثر اصابت موشک سقوط کرده است، را نوعی جنگ روانی تلقی کنند که علیه ایران به راه افتاده است. در این میان، اخباری از قبیل اینکه خبرگزاری آمریکائی آسوشیتدپرس رسماً اعلام کرد «کارکنان شرکت بوئینگ، مشکلات هواپیماهای خود را مخفی کرده‌اند» و روسیه نیز تاکید کرد «خبر اصابت موشک به هواپیمای بوئینگ در تهران نادرست است» نیز اعتماد رسانه‌ها به سخنان مسئولین را تقویت کرد.
رسانه‌ها حمایت از مسئولین را وظیفه خود می‌دانند اما به این شرط که از آنها صداقت ببینند. اعتبار رسانه‌ها نزد افکار عمومی است که می‌تواند به مسئولین کمک کند. اگر این اعتبار با عدم صداقت مسئولین خدشه‌دار شود، علاوه بر رسانه‌ها خود مسئولین هم دچار خسران خواهند شد.
معترض بزرگ‌تر، ملت است که می‌پرسد چرا مسئولان واقعیت را 76 ساعت کتمان کردند؟ مردم، دوست دارند به مسئولین اعتماد داشته باشند و هرجا لازم باشد به آنها کمک کنند. این اعتماد، دوطرفه است. وقتی مردم احساس کنند مسئولان با آنها صادقانه حرف می‌زنند و شفاف عمل می‌کنند، اعتمادشان تقویت می‌شود. نظام جمهوری اسلامی برای مقابله با دشمنان بی‌رحم و سرسختی که دارد به اعتمادسازی بسیار بالائی نیازمند است. این اعتماد باید علاوه بر ملت ایران، ملت‌های دیگر را هم شامل شود. تبلیغات دشمنان نظام جمهوی اسلامی علاوه بر مردم ایران، ملت‌های دیگر را هم دربرمی‌‌گیرد. آنها تلاش می‌کنند از این نظام چهره‌ای خشن، بی‌صداقت و ناکارآمد بسازند و به ملت‌ها معرفی کنند تا نتواند برای مردم جهان الگو باشد. ما نباید با ندانم‌کاری‌های خود به دشمنان برای تحقق اهداف شومشان کمک کنیم. این عدم صداقت‌ها علاوه بر ایران و نظام جمهوری اسلامی، به خود اسلام هم لطمه وارد می‌کند. ما باید کاری کنیم که علاقه ملت‌ها به اسلام روزافزون شود و آن را به‌عنوان دینی که می‌تواند سعادت دنیوی و اخروی انسان‌ها را تامین کند بشناسند. این هدف فقط با نشان دادن صداقت در گفتار و عمل محقق خواهد شد.
اکنون با روش غلطی که در قبال سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی اعمال شد، جبران آلام خانواده‌های ایرانی و خارجی این فاجعه بسیار دشوار و حساس است. امیدواریم مسئولان نظام جمهوری اسلامی در این زمینه با درایت عمل کنند و مرتکب اشتباه دیگری نشوند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات افزایش سقف تسهیلات مسکن اقدامی که در پی کوتاهی‌های دست‌اندرکاران در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی باید صورت گیرد عذرخواهی، استعفا و جبران دستور رهبر انقلاب اسلامی به ستادکل نیروهای مسلح در پی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی: لزوم پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی و مراقبت از عدم تکرار تحول در سبد پتروشیمی با راه‌اندازی 23 طرح در عسلویه قائم مقام بخش فولادسازی خبر داد: ذوب‌آهن می‌تواند برای اولین‌بار در کشور ساخت صفر تا صد یک ایستگاه ریخته‌گری را انجام دهد هیثم بن طارق جانشین سلطان قابوس شد ترامپ خواستار غرامت 35 میلیارد دلاری از عراق شد باران‌های سیل‌آسا در استان‌های جنوبی و ضرورت تدبیر و چاره‌جویی برای کاهش خسارات دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور اوکراین: ایران از هرگونه همکاری بین المللی برای روشن شدن دقیق حادثه هواپیما استقبال خواهد کرد شرط اول حکمرانی سالم بهره‌برداری از طرح مشارکت شهرداری تهران و سازمان اورژانس کل‌ کشور مدیرعامل متروی تهران عنوان کرد: حمایت از بومی‌سازی در کمیته «ساخت داخل» شرکت مترو بررسی سقوط هواپیمای اوکراینی در کمیسیون عمران مجلس روحانی مصوبه ثبت 13 دی به نام روز جهانی مقاومت را ابلاغ کرد