دستور رهبر انقلاب اسلامی به ستادکل نیروهای مسلح در پی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی: لزوم پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی و مراقبت از عدم تکرار

در پی نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مامور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
با اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل درباره حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن، مصیبت درگذشت جان‌باختگان این حادثه اندوهبار برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد. لازم میدانم اولاً به خانواده‌های معظم این عزیزان بار دیگر همدردی عمیق و تسلیت صمیمانه خود را ابراز کنم و از خداوند متعال برای آنان بردباری و آرامش روحی و قلبی تمنا نمایم. ثانیاً به ستاد کل نیروهای مسلح موکداً درباره پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه دردناک سفارش کنم. ثالثاً مراقبت و پیگیری‌های لازم برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای را از مدیران و مقامات ذی‌ربط مطالبه نمایم.


پروردگار عزیز و کریم به درگذشتگان لطف و رحمت و به داغداران صبر و اجر عنایت فرماید.
سیدعلی خامنه‌ای
21 دی 1398
رئیس‌جمهور: مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند
رئیس جمهور در بیانیه‌ای با اشاره به نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، گفت: در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده‌باش صددرصد قرار داشتند که متاسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.
متن بیانیه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
ملت شریف ایران
با نهایت تاسف و تاثر، ساعاتی قبل از نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی مطلع شدم. در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متاسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و دهها انسان بی‌گناه قربانی شدند.
جمهوری اسلامی ایران از این اشتباه فاجعه بار بسیار متاسف است و اینجانب ازسوی جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان این فاجعه دردناک، عمیقا تسلیت عرض می‌کنم و به کلیه دستگاه‌های ذیربط دستور می‌دهم که تمامی اقدامات لازم برای جبران، همدردی و دلجویی از ایشان به عمل آورند. همچنین ضمن ابراز تاسف شدید، همدردی دولت ایران را به ملت‌ها، دولت‌ها و خانواده‌های قربانیان غیرایرانی تقدیم می‌نمایم. وزارت امور خارجه، همکاری کامل کنسولی برای شناسایی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان به خانواده‌هایشان را به عمل می‌آورد.
این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.
همچنین ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف سامانه‌های پدافندی کشور، ترتیبات و تمهیدات لازم اتخاذ گردد تا هرگز چنین فاجعه‌ای تکرار نشود.
مجددا ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه دردناک، برای درگذشتگان از درگاه الهی، غفران و رحمت الهی، و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.
دستور رئیسی به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح: اقدام سریع درباره حادثه سقوط هواپیما
رئیس قوه قضاییه در دستوری به رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، بر جمع‌آوری مستندات و نیز اقدامات قضایی مربوط به این حادثه تاکید کرد.
رئیس قوه قضاییه در دستوری به رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، ضمن اعلام تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، بر جمع‌آوری مستندات و نیز اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش تاکید کرد.
در متن دستور آقای رئیسی به آقای بهرامی رئیس محترم سازمان قضایی نیرو‌های مسلح آمده است:
با عنایت به بیانیه ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص حادثه تاسف بار سقوط هواپیمای اکراینی که منجر به شهادت و جان باختن تعدادی از هموطنان و اتباع برخی کشور‌های دیگر شده است، ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدار، بدین وسیله مقرر می‌دارد: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در اسرع وقت با دریافت و جمع‌آوری مستندات مربوط به ستاد کل نیرو‌های مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان هواپیمایی کشور و اخذ توضیح از مقامات مسئول مطلع، نسبت به شناسایی واقعیت قضایی مقصرین بروز این حادثه ناگوار اقدام و برابر ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی و نتیجه را به صورت مستمر به اینجانب منعکس کنند.
لاریجانی: نباید از شناسایی عوامل سقوط هواپیمای اوکراینی غفلت شود
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی با ابراز همدردی با جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، اعلام کرد: بررسی ابعاد این خطا، وظیفه مهمی است که باید در اولویت کار دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد همچنین شناسایی عوامل قصور یا تقصیر در ایجاد این واقعه تاسف‌بار مطالبه به حقی است که نباید از آن غفلت گردد.
«علی لاریجانی» روز شنبه در پیامی خاطرنشان کرد: اطلاع از نتیجه تحقیقات در خصوص سانحه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن بار سنگین اندوه و مصیبت این حادثه را فزونی مضاعف بخشید.
وی افزود: بررسی ابعاد این خطا، وظیفه مهمی است که باید در اولویت کار دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد. همچنین شناسایی عوامل قصور یا تقصیر در ایجاد این واقعه تاسف‌بار مطالبه به حقی است که نباید از آن غفلت گردد.
جهانگیری: حادثه ساقط شدن هواپیما در اثر خطای انسانی فاجعه‌ای سنگین است
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حادثه ساقط شدن «هواپیمای اوکراینی» در اثر خطای انسانی پدافند هوایی فاجعه‌ای سنگین و ملی است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در رشته توئیتی نوشت: حادثه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در اثر خطای انسانی پدافند هوایی فاجعه‌ای سنگین و ملی است. باید خود را جای تک تک بازماندگان این فاجعه، شهروندان ایرانی و مسئولان بگذاریم تا به عمق و ابعاد آن، از قربانی شدن جوانان نخبه تا لطمه دیدن اعتماد اجتماعی و مسائل فنی و نظامی حساس باشیم.
وی در ادامه تاکید کرد: همچنان باید پیگیر جدی و شفاف زمینه‌ها و عوامل بروز این خطای زیان بار بود و با همدردی و ژرف اندیشی دامنه‌ها و پیامدهای آن را تحمل پذیر کرد. خود را شریک داغ سنگین همه خانواده‌های سوگوار و عموم ملت می‌دانم.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات افزایش سقف تسهیلات مسکن اقدامی که در پی کوتاهی‌های دست‌اندرکاران در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی باید صورت گیرد عذرخواهی، استعفا و جبران دستور رهبر انقلاب اسلامی به ستادکل نیروهای مسلح در پی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی: لزوم پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی و مراقبت از عدم تکرار تحول در سبد پتروشیمی با راه‌اندازی 23 طرح در عسلویه قائم مقام بخش فولادسازی خبر داد: ذوب‌آهن می‌تواند برای اولین‌بار در کشور ساخت صفر تا صد یک ایستگاه ریخته‌گری را انجام دهد هیثم بن طارق جانشین سلطان قابوس شد ترامپ خواستار غرامت 35 میلیارد دلاری از عراق شد باران‌های سیل‌آسا در استان‌های جنوبی و ضرورت تدبیر و چاره‌جویی برای کاهش خسارات دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور اوکراین: ایران از هرگونه همکاری بین المللی برای روشن شدن دقیق حادثه هواپیما استقبال خواهد کرد شرط اول حکمرانی سالم بهره‌برداری از طرح مشارکت شهرداری تهران و سازمان اورژانس کل‌ کشور مدیرعامل متروی تهران عنوان کرد: حمایت از بومی‌سازی در کمیته «ساخت داخل» شرکت مترو بررسی سقوط هواپیمای اوکراینی در کمیسیون عمران مجلس روحانی مصوبه ثبت 13 دی به نام روز جهانی مقاومت را ابلاغ کرد