جزئیات افزایش سقف تسهیلات مسکن

مدیرعامل بانک مسکن گفت: افزایش سقف تسهیلات انفرادی از 60 به 100 میلیون تومان و زوجین از 100 به 200 میلیون تومان در شهر تهران به شعب بانک ابلاغ شد.
ابوالقاسم رحیمی انارکی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم گفت: بر این اساس افزایش سقف تسهیلات انفرادی از 60 به 100 میلیون تومان و زوجین از 100 به 200 میلیون تومان در شهر تهران به شعب بانک ابلاغ شده است.
وی افزود: سقف تسهیلات انفرادی در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت از 50 به 80 میلیون تومان و زوجین از 80 به 160 میلیون تومان افزایش یافت و در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات انفرادی از 40 به 60 میلیون و زوجین از 60 به 120 میلیون تومان تغییر کرد.
مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه سقف‌های مذکور برای ساختمان‌های با حداکثر سن 25 است، تصریح کرد: برای واحدهایی با قدمت 25 تا 30 سال سقف تسهیلات جداگانه‌ای تعیین شده که این تسهیلات نیز در تهران به صورت انفرادی از 45 به 80 میلیون تومان و برای زوجین از 80 به 160 میلیون تومان افزایش یافته است.


وی ادامه داد: سقف این تسهیلات در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر انفرادی از 40 به 60 میلیون تومان و برای زوجین از 70 به 120 میلیون تومان افزایش یافت و در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات انفرادی از 35 به 40 میلیون تومان و زوجین از 50 به 80 میلیون تومان رشد کرد.
رحیمی انارکی گفت: همچنین سقف تسهیلات جعاله نیز از 20 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش یافت که می‌تواند همزمان با این تسهیلات دریافت شود. مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: همچنین هیئت مدیره بانک مصوب کرد که سقف مشارکت مدنی از محل اوراق حق تقدم تا 80 درصد باقیمانده طرح تا سقف هر واحد 300 میلیون تومان به شرطی که 20 درصد کار توسط سازنده انجام شده باشد برای تکمیل و احداث واحدهای مسکونی افزایش یابد.
وی ادامه داد: در این زمینه مکاتباتی را با بانک مرکزی انجام داده‌ایم که این تسهیلات قابل انتقال به خریدار باشد و درحال پیگیری هستیم. وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی افزایش نیافتن سقف تسهیلات صندوق یکم با وجود افزایش سرمایه بانک اظهار داشت: افزایش سرمایه ناشی از تبدیل بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی بوده که در واقع نقدینگی ناشی از این 50 هزار میلیارد تومان از سال 1402 تا 1415 به تدریج از محل اقساط وصولی وارد بانک می‌شود.
مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه صندوق مسکن یکم با کسری منابع مواجه شده است، گفت: 46 هزار میلیارد ریال مانده صندوق است که تاکنون 110 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌ایم و کمتر از 6 تا 7 هزار میلیارد ریال بازگشته است. بنابراین برای افزایش سقف تسهیلات صندوق یکم باید منابع جدید پیش‌بینی شود که با توجه به تنگناهای مالی و بودجه‌ای دولت فعلا امکان‌پذیر نیست.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات افزایش سقف تسهیلات مسکن اقدامی که در پی کوتاهی‌های دست‌اندرکاران در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی باید صورت گیرد عذرخواهی، استعفا و جبران دستور رهبر انقلاب اسلامی به ستادکل نیروهای مسلح در پی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی: لزوم پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی و مراقبت از عدم تکرار تحول در سبد پتروشیمی با راه‌اندازی 23 طرح در عسلویه قائم مقام بخش فولادسازی خبر داد: ذوب‌آهن می‌تواند برای اولین‌بار در کشور ساخت صفر تا صد یک ایستگاه ریخته‌گری را انجام دهد هیثم بن طارق جانشین سلطان قابوس شد ترامپ خواستار غرامت 35 میلیارد دلاری از عراق شد باران‌های سیل‌آسا در استان‌های جنوبی و ضرورت تدبیر و چاره‌جویی برای کاهش خسارات دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور اوکراین: ایران از هرگونه همکاری بین المللی برای روشن شدن دقیق حادثه هواپیما استقبال خواهد کرد شرط اول حکمرانی سالم بهره‌برداری از طرح مشارکت شهرداری تهران و سازمان اورژانس کل‌ کشور مدیرعامل متروی تهران عنوان کرد: حمایت از بومی‌سازی در کمیته «ساخت داخل» شرکت مترو بررسی سقوط هواپیمای اوکراینی در کمیسیون عمران مجلس روحانی مصوبه ثبت 13 دی به نام روز جهانی مقاومت را ابلاغ کرد