ژوبین صفاری زخمی دوباره به اعتماد عمومی

خطای انسانی بی‌تردید در هر حادثه ای رخ می‏دهد. حتی وقتی یک هواپیما سقوط می‌کند ممکن است بر اثر خطای انسانی رخ داده باشد. بنابراین اصل موضوع اگرچه دردناک است، اما رخ دادن آن محال نیست. اما این خطای انسانی زمانی تبدیل به خطاهای غیرقابل پذیرش می‌شود که نوع مواجهه با آن حادثه، افکار عمومی را به سمت خشم و بی‏اعتمادی سوق دهد. موضوعی که بارها توسط کارشناسان به آن پرداخته شده است؛ فاصله‏ای است که تصمیم‏گیران از بدنه اجتماعی گرفته‏اند و بدون در نظر گرفتن مقتضیات اجتماعی در شرایط بحرانی، قدرت تشخیص منافع آنی جامعه را فراموش می‌کنند.
بی‏تردید وقوع چنین حادثه‏ای اگر از ابتدا به جای اصرار بر انکار، موکول به تحقیقات کارشناسی می‌شد و در نهایت بعد از سپری‏شدن یک زمان منطقی اصل واقعه به مردم اطلاع‏رسانی می‏شد، شاید اندوه این حادثه چند برابر نمی‏شد. کتمان و تعویق خبر اصابت موشک به هواپیما، در واقع صد موشک به قلب اعتماد عمومی زد که پیش از این هم در ماجرای گران‏شدن بنزین و ماجراهای مشابه آن نیز رخ داده بود.
این حادثه اما بازنده دیگری هم داشت و آن رسانه‏های رسمی بودند که با مرجعیت اظهارنظرهای زودهنگام مسئولان مبنی بر وقوع نقص فنی، مرجعیت‏شان زیر سوال رفت. همان رسانه‏هایی که باید آینه واقعیت‌های یک جامعه باشند حالا در گرداب بی‌تدبیری مسئولان وکارشناسان، خبرهای اشتباه مخابره کردند. خطری که البته ناشی از محدود‏کردن فضای رسانه ای کشور است و بارها در خصوص پیامدهای آن هشدار داده شده بود. در واقع پرچمدار این اعتماد‏زدایی از رسانه‏های رسمی، صداوسیمایی بود که مانند همیشه یکطرفه به این مسئله پرداخت. مسئله‏‏ای که بارها در خصوص سایر مسائل سیاسی و اجتماعی نمونه آن را از این رسانه دیده‏‌ایم و این بار به طور رسمی این دو‏گانگی برای افکار عمومی عیان شد.
بی‏تردید واقعه سقوط هواپیما و نحوه مدیریت این بحران باعث شد تا حتی حوادث قبلی و هم حوادث بعدی را نیز تحت‏تاثیر قرار دهد. اعتماد مردم به شنیدن اصل واقعیت حوادث خدشه‏دار شده است و بسیاری از جوسازی‌های دروغ سایر رسانه‌ها نیز می‌تواند در این فضا مرجعیت پیدا کنند و این خطری است که از دل بی‌اعتمادی در حادثه اخیر بیرون آمده است.
از سوی دیگر، هرچند عذرخواهی برخی مسئولان در این حادثه اقدامی ستودنی است، اما این عکس‌العمل‌های مثبت هم زیر سایه این پنهان‏کاری رنگ می‌بازد. در واقع عذرخواهی زمانی معنا پیدا می‌کند که به‏موقع و به‏وقت و متناسب با ابعاد حادثه رخ دهد. در نهایت آنکه، باید گفت افکار عمومی با سلسله دروغ‌هایی طی همین چند‏ماه گذشته با آن روبه‏رو شده است که این روزها دیدن سایر ابعاد ماجرا برایش سخت شده است. مردم برای احساس نزدیکی به تصمیم‏سازان خود تشنه صداقتی هستند که نه در شرایط فشار؛ که به‏عنوان یک اصل در گفتمان مدیریتی رعایت شود. گفتمانی که به رسانه و جامعه اجازه پرداختن همه‏جانبه به مسائل را بدهد و خود را در کنار مردم و آنها را محرم خود بداند.
سایر اخبار این روزنامه
اشتباه انسانی موجب بروز فاجعه شد ژوبین صفاری زخمی دوباره به اعتماد عمومی فرمانده هوافضای سپاه با پذیرش خطای انسانی رخ داده: همه مسئولیت‌ها را می‌پذیریم فرمانده هوافضای سپاه با پذیرش خطای انسانی رخ داده: همه مسئولیت‌ها را می‌پذیریم از سوی دادستان و رئیس قوه قضائیه صورت گرفت‏ دستور برای رسیدگی و شناسایی عوامل سقوط هواپیما معاون اول رئیس‌جمهوری: ساقط شدن هواپیما در اثر خطای انسانی، فاجعه‌ای ملی است مرجعیت خبری رسانه‌های داخلی چرا و چگونه زیر سوال رفت؟ سقوط اعتماد از آسمان رسانه لاریجانی: بررسی ابعاد خطا در سقوط هواپیمای اوکراینی در اولویت کار دستگاه‌ها قرار گیرد دبیر ستاد انتخابات کشور: داوطلبان رد‏‏صلاحیت‏شده می‌توانند به شورای نگهبان شکایت کنند وزیر اطلاعات: قدرت اصلی ما به آدم‌ها و روحیه شهادت‏طلبی‌مان است علم‌الهدی: هیچ نظامی مشابه ایران نیست درخواست چند نماینده مجلس: سریع‏تر اقدام حقوقی در پرونده سقوط هواپیما صورت گیرد