موافقت بانک مرکزی با پرداخت وام به خریداران سهام


محسن خدابخش در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با‌ اشاره به مهم‌ترین تصمیماتی که طی هفته گذشته در بازار سرمایه اتخاذ شده است، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به اتفاقاتی که در بازار رخ داده، برنامه‌ریزی‌هایی را صورت داد تا بتواند از حقوق سهامداران صیانت کند؛ بر این اساس امکان خرید اعتباری در بازار سرمایه فراهم شده و درصد تضمین سهام که قبلاً ۵۰ درصد بود، به ۶۰ درصد افزایش یافته است؛ ضمن اینکه پیگیری‌هایی نیز انجام شد تا معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نیز، به تصویب هیئت دولت برسد.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی موضوع خرید اعتباری سهام را پذیرفته است، اظهار داشت: بحث خرید اعتباری یکی از مواردی است که می‌تواند به عنوان یک ابزار مؤثر در بازار سرمایه مطرح باشد؛ به نحوی که افراد حرفه‌ای و نهادهای مالی در این دوره‌های گذرای افت و خیز بازار، بتوانند حضور داشته و از این امکان استفاده نمایند.
معاون سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بانک مرکزی شرایط لازم را فراهم خواهد کرد تا سهامداران بتوانند خرید اعتباری سهام انجام دهند.
خدابخش از موافقت بانک مرکزی با موضوع خرید اعتباری سهام و اعطای وام در این رابطه خبر داد و گفت: بانک مرکزی عدم مخالفت خود را با خرید اقساطی سهام، در جلسه روز جمعه شورای عالی بورس اعلام کرد و این هفته نیز راهکارهای اجرایی شدن این تصمیم را به لحاظ فنی و اعتباری اعلام خواهد کرد تا مشخص شود که در قالب چه عقود اسلامی، این امکان در بازار سرمایه باید فراهم شود.


وی عنوان کرد: در عین حال شرایطی که روز چهارشنبه در ابتدای معاملات بر بازار سرمایه کشور حاکم شد، یک وضعیت خاص بود و سازمان بورس و اوراق بهادار، در راستای کمک به سهامداران در بازار سرمایه و انجام معاملات با توجه به این شرایط، دامنه نوسان را کاهش داد که این خود جزو مسائلی بود که نشان داد، تصمیم کاملاً درستی اتخاذ شده است.
این مقام مسئول در بازار سرمایه با ‌اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع مردم قم در حسینیه امام خمینی(ره) تهران و اقدامی که سپاه پاسداران در انتقام‌گیری از دشمن انجام داد، تصریح کرد: این دو اقدام سبب شد تا آرامش بر بازار سرمایه حاکم شود و صف فروش‌ها تا اندازه زیادی جمع گردد؛ از سوی دیگر تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار که دامنه نوسانات مجاز بورس را از پنج درصد به دو درصد کاهش داد، سبب شد افراد به جای اینکه سهام خود را با پنج درصد منفی به فروش برسانند، دو درصد ضرر را تقبل کنند و اگر قصد فروش هم وجود داشت، دامنه زیان آن مدیریت شود.
گفتنی است بر اساس آخرین تصمیم سازمان بورس، دامنه نوسانات مجاز قیمت از امروز به روال قبل بازگشته و همان مثبت و منفی پنج درصد خواهد بود.