افزایش 65 درصدی اعتبار جاده های خراسان رضوی

 در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد دولت در لایحه بودجه سال آینده، با توجه به مشکلات اقتصادی، اعتبارات عمرانی کشور را کاهش دهد اما حداقل روی کاغذ در لایحه بودجه اعتبارات توسعه حمل و نقل جاده‌ای نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش داشته و البته میزان رشد اعتبارات توسعه جاده‌ای خراسان رضوی با 65 درصد رشد همراه شده است. به گزارش خراسان رضوی، اگرچه دولت در لایحه بودجه، علاوه بر کاهش سهم کلی استان از بودجه، با جمله «حذف ردیف بودجه زیارت و کاهش اعتبارات حاشیه شهر» بی مهری های خود به خراسان رضوی را تکمیل کرده است، اما در حوزه پروژه های جاده ای، نگاه دولت به استان امیدوار کننده است. با این که در چند سال اخیر پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی استان در قالب اوراق خزانه اسلامی، آن‌هم با سررسیدهای بلندمدت و نرخ تنزیل 25درصدی، پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی استان را تحت تأثیر قرار داده است و از سویی هنوز مشخص نیست چه میزان از این اعتبارات تصویب شود و تخصیص یابد اما به‌هرحال افزایش 65 درصدی اعتبارات توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای استان در شرایط کنونی را می‌توان به فال نیک گرفت.
4572 کیلومتر پروژه جاده‌ای استان
بر اساس لایحه بودجه 99 ، اکنون 4572 کیلومتر جاده در خراسان رضوی در حال احداث یا به سازی است که در قالب 16 پروژه تعریف‌شده و چهار پروژه بین استانی و 12 پروژه دیگر در داخل استان است. دولت در لایحه بودجه 99، اعتبارات عمرانی توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای کل کشور را نسبت به مصوب 98 افزایشی 38 درصدی داده و از 46 هزار و 565 میلیارد ریال به 64 هزار و 510 میلیارد ریال  رسانده است. به‌موازات آن، اعتبارات عمرانی توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، پروژه‌های بین استانی و درون استانی خراسان رضوی نیز افزایش یافته است. بر اساس جدول شماره یک پیوست شماره یک لایحه بودجه 99، اعتبارات حمل‌ونقل جاده‌ای استانی و فرا استانی خراسان رضوی با افزایش 65 درصدی نسبت به مصوب سال 98 از 3129 میلیارد ریال به 5167 میلیارد ریال رسیده است که عمده این افزایش اعتبارات مربوط به پروژه‌های جاده‌ای فرا استانی مانند پروژه «آزادراه حرم تا حرم» و احداث بزرگراه «بهشهر-گرگان-آزادشهر-بجنورد-شیروان-قوچان» است. در لایحه بودجه سال آینده، اعتبار پروژه آزادراه حرم تا حرم با افزایش قابل توجهی، از شش میلیارد تومان به 70 میلیارد تومان رسیده است که البته به دلیل ملی بودن پروژه، محل های دقیق هزینه کرد این اعتبارات هنوز مشخص نیست.
سایه‌روشن اعتبارات جاده خونین و آزادراه مشهد- قوچان


از جمله پروژه های مهم جاده ای در استان، مسیر 55 کیلومتری کاشمر به سه‌راهی شادمهر است که به دلیل بروز تصادفات و سوانح جاده‌ای به گذرگاه خونین شهرت یافته است. این مسیر سال گذشته در قالب پروژه «مطالعه و اجرای باند دوم محور شادمهر- کاشمر- بردسکن- انابد» اعتبار 22 میلیارد تومانی داشت و در لایحه بودجه 99 اعتبارات این پروژه افزایش هشت میلیارد تومانی داشته است. آزادراه کنارگذر شمالی مشهد و مشهد- قوچان از دیگر پروژه‌های مهم استان است که در لایحه بودجه 99 اعتبارات آن از هشت میلیارد تومان مصوب سال 98 به 50 میلیارد تومان افزایش یافته است. البته اعتبارات برخی پروژه‌های مهم جاده‌ای استان مانند بزرگراه شاندیز طرقبه نسبت به سال گذشته از 8.6 میلیارد به 7.4 میلیارد تومان- که در کل عدد ناچیزی است- کاهش یافته است.
پیشرفت عملیاتی پروژه‌ها
در جدول های مربوط به پروژه‌های عمرانی، بودجه هزینه‌های برآوردی برای عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و هزینه اجرایی هر کیلومتر از هر پروژه در لوایح بودجه درج می‌شود. بر اساس اعتبارات مصوب برای 16 پروژه جاده‌ای استان با توجه به هزینه‌های برآوردی هر کیلومتر برای تک‌تک پروژه‌ها باید در سال 98 حداقل 214 کیلومتر عملیات اجرایی در این پروژه‌ها انجام می‌شد. در لایحه بودجه 99 با توجه به افزایش اعتبارات، متوسط هزینه‌های برآوردی عملیات اجرایی هر کیلومتر از پروژه‌ها نسبت به سال 98 کاهش داشته است. بر اساس اعداد و ارقام درج‌شده در لایحه بودجه 99 باید طبق پیش‌بینی، سال آینده بیش از 271 کیلومتر عملیات اجرایی در 16 پروژه جاده‌ای استان انجام شود. «مهدی سالیانی» مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری در گفت وگو با خراسان رضوی در خصوص دلیل کاهش هزینه‌ برآوردی برای عملیات اجرایی هر «یک کیلومتر» در برخی از پروژه‌های 16 گانه جاده استان گفت: باید به این مسئله توجه شود که طول مسیر پروژه‌های عمرانی یکسان نیست و توپوگرافی‌های مختلفی در طول مسیر عملیات اجرایی پروژه‌های جاده‌ای وجود دارد. به‌طور مثال ممکن است مسیر انجام عملیات اجرایی یک جاده در سال 98 در کوهستان واقع‌شده باشد و نیازمند حفر تونل و تسطیح در حجم بالا باشد بنابراین طبیعی است که هزینه عملیات اجرایی در هر کیلومتر بالا خواهد رفت. از سویی همین پروژه در سال بعد ممکن است در توپوگرافی هموار مانند دشت ادامه یابد و طبیعی است که در این حالت هزینه عملیات اجرایی هر کیلومتر از این پروژه کاهش داشته باشد.