رمی شیطان بزرگ در بغداد

شعارهای مردم عراق که این روزها در برابر سفارت آمریکا در بغداد علیه حمله ارتش آمریکا به حشدالشعبی تظاهرات اعتراضی می‌کنند، بسیار جهت‌دار و با معناست.
یکی از این شعارها اینست: «الله، الله‌اکبر – امریکا شیطان‌الاکبر»
اهمیت این شعار که مردم عراق در بغداد بگویند: «آمریکا شیطان بزرگ است» در اینست که نشان‌دهنده سرعت سرسام‌آور سیر نزولی آمریکا در افکار عمومی عراق است. در سال‌های دهه هشتاد بعد از آنکه دولت آمریکا صدام را سرنگون کرد، حتی در زمانی که عراق در اشغال نظامیان آمریکا بود، نگاه مثبت به آمریکا به‌عنوان کشوری که مردم عراق را از استبداد حزب بعث نجات داد بشدت ترویج می‌شد و مقاومت آشکاری نیز در برابر آن مشاهده نمی‌شد بطوری که در همان سال‌ها شعار «یحیی امریکا» (زنده‌ باد آمریکا) بر دیوارهای کوفه و نجف هم مشاهده می‌شد. اقتدار ارتش آمریکا در عراق در آن سال‌ها بقدری بود که وقتی یک خودروی ارتشی یا سیاسی آمریکا در جاده‌های عراق در حرکت بود، خودروهای عراقی مجبور بودند وقتی از فاصله دور آن را مشاهده می‌کردند، در کنار جاده توقف کنند تا خودروی آمریکائی از آن نقطه عبور کند بعد مجاز بودند به حرکت خود ادامه دهند. مشاهده این وضعیت برای زائران خارجی واقعاً عذاب‌آور بود.(1)
عذاب‌آورتر اینکه حتی اگر یک خودروی آمریکائی جلوتر از خودروهای عراقی در حرکت بودند، خودروهای عراقی اولاً حق سبقت گرفتن از آنها را نداشتند و ثانیاً باید فاصله خود با خودروی آمریکائی را به مقداری که آمریکائی‌ها تعیین کرده بودند حفظ می‌کردند. ممنوعیت سبقت گرفتن از خودروهای آمریکائی در جاده‌ها می‌بایست تا هرجا که حضور آنها در جاده ادامه داشت رعایت می‌شد و اگر تخلفی توسط خودروهای عراقی صورت می‌گرفت، سربازان آمریکائی مجهز به تیربارهای متعدد مستقر بر ریوها که خودروهایشان را اسکورت می‌کردند بلافاصله به آنها شلیک می‌کردند.(2)


هیمنه آمریکا در عراق در سال‌های دهه 80 و سال‌هائی از دهه 90 جنبه‌های دیگری هم داشت که شرح آن در این مقاله نمی‌گنجد. این هیمنه اکنون بقدری درهم شکسته که مردم عراق از یکطرف خواستار برچیده شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق هستند و از طرف دیگر حتی وجود سفارت این کشور در عراق را نیز تحمل نمی‌کنند و در تظاهرات روزهای اخیر در شعارهایشان خواستار برچیده شدن این سفارت شدند. مهم‌تر از اینها شعار راهبردی و مهم «امریکا شیطان‌الاکبر» است که در تظاهرات اعتراضی مردم عراق در برابر سفارت آمریکا در بغداد سرداده می‌شود.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور دمدمی‌مزاج و نامتعادل آمریکا با شنیدن اخبار تظاهرات اعتراضی مردم عراق در برابر سفارت کشورش در بغداد با عصبانیت این تظاهرات و آتش‌ زدن پرچم آمریکا و شعارهای ضدآمریکائی را به افراد وابسته به جمهوری اسلامی ایران نسبت داد، اما خود او می‌داند که این تظاهرات و این شعارها عکس‌العمل مردم عراق در برابر جنایاتی است که دولت آمریکا و شخص ترامپ با حمایت از داعش و سایر تروریست‌ها و حمله به حشدالشعبی و دخالت در امور داخلی کشورشان مرتکب شده‌اند. اگر در سال‌های دهه 80 شعار «زنده باد آمریکا» بر دیوارهای شهرهای عراق نقش بسته بود، امروز این شعارها جای خود را به «آمریکا شیطان بزرگ» داده است. این، یعنی سقوط آمریکا در افکار عمومی عراق و بین‌المللی شدن شعار استراتژیک امام خمینی درباره آمریکا که آن را «شیطان بزرگ» نامید. مردم، همراه با این شعار، سفارت آمریکا در بغداد را سنگباران کردند.
واقعیت امروز عراق این پیام را برای دولتمردان آمریکائی دارد که با جنایت و دخالت در عراق، دزدیدن نفت سوریه و دوشیدن سران مرتجع عرب نمی‌توانند به حضور اشغالگرانه خود در این کشورها ادامه دهند. آنها باید منتظر سیلی‌های بعدی ملت‌های منطقه که به صورت شیطان بزرگ نواخته خواهد شد باشند.
ــــــــــــــــــــــــ
1 و 2- سفر به عراق اشغالی – نوشته مسیح مهاجری – چاپ دوم صفحات 20 و 37
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات کمک بلاعوض 58 میلیارد تومانی دولت به سیل‌زدگان خوزستان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از پرستاران سراسر کشور: آمریکا انتقام داعش را از حشد الشعبی می گیرد گاردین: وقایع عراق نشان‌دهنده ضعف آمریکاست با احضار حافظ منافع آمریکا در ایران مطرح شد اعلام اعتراض شدید تهران به اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات آمریکا با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت ؛ افتتاح و بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و صنعتی در استان اردبیل ارسال پیامکهای تهدید به برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه FATF جمع‌آوری امضا در مجلس عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی و لغو توافق امنیتی در اعتراض به قانون شهروندی جامعه اسلامی هند فردا جمعه سیاه برگزار می‌کند فرانسوی‌ها سال جدید را چگونه شروع کردند؟ صدها خودرو در فرانسه به آتش کشیده شد رمی شیطان بزرگ در بغداد در دیدار سفیر ایران با وزیر آموزش و پرورش عمان مطرح شد آمادگی ایران و عمان برای توسعه همکاری در زمینه‌های آموزشی و پرورشی در نامه وزیر بهداشت به سازمان جهانی بهداشت تاکید شد: آمریکا دسترسی ایران به دارو را محدود کرده است تحلیل سیاسی هفته