فرانسوی‌ها سال جدید را چگونه شروع کردند؟ صدها خودرو در فرانسه به آتش کشیده شد

فرانسوی‌ها درحالی سال 2020 میلادی را شروع کردند که ادامه اعتراض و اعتصاب‌ها، شادی‌ سال نو را به کام آنها تلخ کرد؛ضمن آنکه آتش‌زدن ده‌ها خودرو در مناطق مختلف این کشور در روزهای پایانی سال و ساعاتی پیش از ورود به سال جدید خشم و اعتراض‌های مردمی از سیاست‌های دولت را نشان ‌داد.
طبق گزارش رسانه‌های فرانسوی همچون «فرانس اوئست» و «فرانس بلو»، به دنبال موج اعتراض‌ها در فرانسه در روزهای پایانی سال، ده‌ها خودرو در این کشور به آتش کشیده شده که تعداد زیادی از آنها به طور کامل سوخته است.در یکی از این حوادث در محوطه فروشگاهی در منطقه «بزانسون» در شرق فرانسه، 93 خودرو به آتش کشیده شده و در استراسبورگ نیز 15 دستگاه خودرو به طور کامل در آتش‌ سوخت.
در پی آتش‌زدن یک خودرو مسروقه و گسترش آتش، 100 خودرو دیگر نیز به صورت جزئی آسیب دید. در پی این آتش‌سوزی، به قسمت‌هایی از یک فروشگاه نیز آسیب جدی وارد شد و 300 نفر کارمند و مشتری از داخل فروشگاه تخلیه شدند.
در طول سال‌های گذشته بویژه یک دهه اخیر در فرانسه و به دنبال افزایش موج اعتراض‌ها نسبت به سیاست‌های دولت کنونی و پیشین، معترضان اقدام به آتش‌سوزی خودروها می‌کنند که به گفته رسانه‌های فرانسوی، تعداد خودروهایی که در سال 2019 به آتش کشیده شده از آمار خودروهای آسیب دیده در سال پیش از آن(2018) بیشتر بوده است.


توقف فعالیت 65 درصد خطوط ریلی
طبق اعلام شرکت ملی راه‌آهن فرانسه، دیروز در نخستین روز سال جدید میلادی فقط 35 درصد ظرفیت خطوط ریلی به مردم و گردشگران خدمات ارائه کردند.اعتصاب کارکنان سیستم حمل‌ونقل عمومی پاریس درحالی وارد سال جدید میلادی ‌شد که اتحادیه‌های کارگری همچنان مصمم‌اند به اعتراض‌های خود علیه اصلاح قانون بازنشستگی ادامه دهند.
طبق اطلاعیه شرکت ملی راه‌آهن فرانسه، از 16 خط متروی پاریس، دیروز 13 خط به طور کامل در اعتصاب بسر ‌برد و فقط سه خط به پایتخت‌نشینان خدمات ارائه داد.
هزاران معلم، کارمند، کارگر راه‌آهن و پرسنل بیمارستان‌های فرانسه از پنجم دسامبر(14 آذر) در اعتراض به طرح مکرون رئیس جمهوری این کشور برای اصلاح نظام بازنشستگی، یکی از بزرگ‌ترین اعتصاب‌های عمومی فرانسه در طول دهه‌های اخیر را آغاز کرده‌اند.با این وجود، دولت مکرون همچنان به اجرای کامل اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه مصمم است و ازسوی دیگر اعتصاب‌کنندگان قصد دارند این اعتصاب را در ماه ژانویه نیز ادامه دهند.
دولت فرانسه قصد دارد برای جبران کمبود بودجه، تغییراتی را در مقررات بازنشستگی اعمال کند که شامل افزایش سنوات خدمت و کاهش حقوق بازنشستگان است.
موج جدید اعتراض‌ها در فرانسه درحالی آغاز شده است که این کشور از 17 نوامبر(26 آبان) 2018 با تظاهرات هفتگی معترضان به نظام سرمایه‌داری (جلیقه زردها) رو به روست.اعتصاب‌ها در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی درحالی ادامه می‌یابد که هیچ گفت‌وگویی میان اتحادیه‌های کارگری و دولت پیش از هفتم ژانویه پیش‌بینی نشده است؛ موضوعی که از ادامه اختلال در سیستم حمل‌ونقل فرانسه در روزهای نخست سال جدید و تعطیلات جشن‌های سال نو خبر می‌دهد.
مخالفت اتحادیه‌های کارگری با هر اصلاح پیشنهادی
در شرایطی که برخی منابع خبری اعلام کردند مذاکرات دولت و اعتصاب‌کنندگان پس از تعطیلات سال نو و از روز هفتم ژانویه(17 دی) از سر گرفته خواهد شد، ژان باپتیست قائم‌مقام وزیر حمل‌ونقل فرانسه گفته است که مقام‌های اتحادیه‌های کارگری به طور سیستماتیک با هر اصلاح پیشنهادی مخالف هستند و فیلیپ مارتینز رئیس اتحادیه کارکنان راه‌آهن نیز دولت را متهم کرده که با مواضع غیرمنطقی خود به هرج و مرج دامن زده است.
دولت امانوئل ماکرون در لایحه جنجالی اصلاح نظام بازنشستگی خود پیشنهاد کرده است که 42 صندوق بازنشستگی کنونی در این کشور تحت یک صندوق واحد با یکدیگر ادغام و مزایای نظام بازنشستگی نیز به جای سیستم کنونی، بر حسب یک سیستم امتیازبندی تعیین شود. دولت همچنین می‌خواهد حداقل سن بازنشستگی برای بهره‌مندی کامل از مزایا را از 62 به 64 سال افزایش دهد.
در نتیجه اعتصاب‌ها گسترده، وزیر بازنشستگی این کشور از سمت خوداستعفا کرده و بانک مرکزی نیز هشدار داده است که تداوم این روند، پیامدهای مخربی روی رشد اقتصادی سه ماهه پایانی سال خواهد داشت.
ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه چهارشنبه 20 آذر، طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل 42 برنامه مجزا را رونمایی و اعلام کرد؛ اصلاحات جزئی در بازنگری این طرح اولیه انجام خواهد شد.
براساس این طرح، فرانسوی‌های متولد پیش از سال 1975 مشمول این طرح نمی‌شوند و سن بازنشستگی از 62 به 64 سال افزایش می‌یابد. دولت معتقد است به تعویق افتادن این طرح، هزینه‌ اجرای آن در دولت‌های آینده را دوچندان می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات کمک بلاعوض 58 میلیارد تومانی دولت به سیل‌زدگان خوزستان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از پرستاران سراسر کشور: آمریکا انتقام داعش را از حشد الشعبی می گیرد گاردین: وقایع عراق نشان‌دهنده ضعف آمریکاست با احضار حافظ منافع آمریکا در ایران مطرح شد اعلام اعتراض شدید تهران به اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات آمریکا با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت ؛ افتتاح و بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و صنعتی در استان اردبیل ارسال پیامکهای تهدید به برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه FATF جمع‌آوری امضا در مجلس عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی و لغو توافق امنیتی در اعتراض به قانون شهروندی جامعه اسلامی هند فردا جمعه سیاه برگزار می‌کند فرانسوی‌ها سال جدید را چگونه شروع کردند؟ صدها خودرو در فرانسه به آتش کشیده شد رمی شیطان بزرگ در بغداد در دیدار سفیر ایران با وزیر آموزش و پرورش عمان مطرح شد آمادگی ایران و عمان برای توسعه همکاری در زمینه‌های آموزشی و پرورشی در نامه وزیر بهداشت به سازمان جهانی بهداشت تاکید شد: آمریکا دسترسی ایران به دارو را محدود کرده است تحلیل سیاسی هفته