جمع‌آوری امضا در مجلس عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی و لغو توافق امنیتی

دیروز نیز صدها معترض عراقی برای دومین روز متوالی به تحصن خود در اطراف سفارت آمریکا در بغداد ادامه دادند ولی به درخواست حشدالشعبی دیشب به آن پایان دادند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرنگار شبکه الجزیره، صدها تظاهرکننده عراقی و حامیان حشد الشعبی دیروز برای دومین روز متوالی در اطراف سفارت آمریکا به تحصن خود ادامه دادند. معترضان بار دیگر دیوار خارجی سفارت آمریکا را آتش زدند.
نیروهای حراست سفارت آمریکا به سمت معترضان در یکی از درب‌های سفارت آمریکا گاز اشک آور شلیک کردند که تعدادی مصدوم شدند. این تحصن بعد از حمله و آتش زدن دو درب سفارت و برج‌های مراقبت آن در روز سه‌شنبه ادامه یافته است.
در این راستا حشد الشعبی ضمن اینکه تهدید کرده است پاسخ‌های بیشتری در انتظار آمریکا خواهد بود، از تحصن‌کنندگان خواست به تحصن خود پایان دهند.


نماینده ائتلاف الفتح عراق دیروز از جمع‌آوری امضا در مجلس برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، لغو توافق‌نامه امنیتی بین دو کشور و برچیدن اتاق عملیات مشترک خبر داد و اعلام کرد، سال آینده سال اخراج نیروهای آمریکایی از کشور خواهد بود.
به گزارش ایسنا، سعد الخزعلی، نماینده ائتلاف الفتح در مجلس عراق به سایت شبکه سومریه نیوز گفت، عنوان سال 2020 خروج نیروهای آمریکایی در عراق خواهد بود. حاکمیت کشور "خط قرمز" برای همه کسانی است که در پی فرصتی برای ضرر و خسارت زدن به عراق و مردمش هستند.
وی گفت: امضاهایی جمع‌آوری کرده و به منظور درج قانون اخراج نیروهای آمریکایی در دستور کار جلسات مجلس ارائه کردیم و با تمام قوا برای تصویب این قانون تلاش خواهیم کرد.
واکنش جریان صدر
نماینده جریان صدر عراق ادعا کرد، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند هدف از اعتراضات در مقابل سفارت آمریکا در بغداد پایان دادن به تظاهرات اصلاح‌طلبانه مردمی است.
صالح محمد العراقی، چهره نزدیک به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای که آن را در صفحه خود در فیس‌بوک منتشر کرد، اعلام کرد: از همان روز اول، هنگامی که خواستند حرمت حرم نجف اشرف را بشکنند علیه اشغالگران تظاهرات کردیم و هر ساله علیه آن تظاهرات کرده‌ و خواستار عدم امضای توافق‌نامه با آنها شده‌ایم، خواستیم سفارت‌خانه شیطان بزرگ بسته شود. در ملا عام آنها را به باد استهزا می‌گیرند و در باطن برای آنها میانجی‌گری می‌کنند.
وی مدعی شد: امروز عراق صحنه تظاهرات و صحنه به آتش کشیدن سفارت‌خانه‌ها و نهادهای دیپلماتیک شده است، گویی تنها این کشور است که سفارت‌خانه‌ها و نهادها را در خود دارد. فراموش نکنید که همه سیاست‌مداران نه تنها مخفیانه بلکه در ملا عام با همه وابستگان به اشغالگر نشست و برخاست داشته‌اند... جز (رهبر ما صدر). امروز خشم خود را به سفارت‌خانه بردند... شما کجا هستید؟!
العراقی ابراز عقیده کرد: هدف از اعتراضات در مقابل سفارت آمریکا در بغداد پایان دادن به تظاهرات اصلاح‌طلبانه مردمی است.
وی ادامه داد: لذا از انقلابی‌ها می‌خواهم به تظاهرات مسالمت‌آمیز خود ادامه و با آنها درگیر نشوند اگر منطقه الخضرا (سبز) را به روی آنها باز و به روی خود بسته دیدید، ناراحت نشوند. شما امروز روی دیوارهای آن هستید و فردا مردم داخل آن خواهند بود.
العراقی در پایان خطاب به معترضان عراقی گفت: منظور انتخابات زودهنگام است که خردمندان و عقلا خواستار آن هستند و از طریق قانون منصفانه انتخابات که مقدمه‌ای برای پایان دادن به فساد و حزب‌گرایی خواهد بود با اطمینان برای مبارزه با فساد از طریق انتخابات وارد شوید که فساد آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.
پامپئو: چهار شخصیت عراقی طراحان حمله به سفارت آمریکا بودند
وزیر خارجه آمریکا چهار شخصیت عراقی را "تروریست‌هایی" خواند که حمله به سفارت آمریکا را طراحی کردند.
مایک پامپئو در توییتی تصاویر چهار عراقی را منتشر کرد و آنها را "وابسته به ایران" خواند که حمله به سفارت آمریکا در بغداد را طراحی کردند.
پامپئو مدعی شد: این حمله توسط "تروریست‌هایی" چون ابومهدی المهندس (معاون رئیس سازمان حشد الشعبی عراق) و قیس الخزعلی (دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق) برنامه‌ریزی شده و "هادی العامری" (رهبر ائتلاف الفتح عراق) و فالح الفیاض (رئیس ائتلاف العقد الوطنی و رئیس سازمان حشد الشعبی این کشور) به آنها کمک کردند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دیپلمات‌های آمریکایی در این اعتراضات آسیبی ندیدند.
اعزام 750 نظامی دیگر آمریکایی به عراق
درحالی که قبلاً برای حمایت از سربازانی که از سفارت آمریکا در عراق محافظت می‌کنند، 100 تفنگدار دریایی از کویت اعزام شد ند، رئیس پنتاگون نوشت: "تقریباً 750 سرباز بلافاصله به منطقه اعزام می‌شوند، نیروهای تقویتی ظرف چند روز آماده اعزام خواهند شد." وی افزود منظور اعزام لشکرهوابرد شماره 82 ارتش آمریکا است.
پیش از این، فاکس نیوز گزارش داده بود که تیپ نیروهای واکنش سریع، که شامل 4000 سرباز است، درحال تدارک برای حرکت به سوی به کویت است.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات کمک بلاعوض 58 میلیارد تومانی دولت به سیل‌زدگان خوزستان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از پرستاران سراسر کشور: آمریکا انتقام داعش را از حشد الشعبی می گیرد گاردین: وقایع عراق نشان‌دهنده ضعف آمریکاست با احضار حافظ منافع آمریکا در ایران مطرح شد اعلام اعتراض شدید تهران به اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات آمریکا با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت ؛ افتتاح و بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و صنعتی در استان اردبیل ارسال پیامکهای تهدید به برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه FATF جمع‌آوری امضا در مجلس عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی و لغو توافق امنیتی در اعتراض به قانون شهروندی جامعه اسلامی هند فردا جمعه سیاه برگزار می‌کند فرانسوی‌ها سال جدید را چگونه شروع کردند؟ صدها خودرو در فرانسه به آتش کشیده شد رمی شیطان بزرگ در بغداد در دیدار سفیر ایران با وزیر آموزش و پرورش عمان مطرح شد آمادگی ایران و عمان برای توسعه همکاری در زمینه‌های آموزشی و پرورشی در نامه وزیر بهداشت به سازمان جهانی بهداشت تاکید شد: آمریکا دسترسی ایران به دارو را محدود کرده است تحلیل سیاسی هفته