با احضار حافظ منافع آمریکا در ایران مطرح شد اعلام اعتراض شدید تهران به اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات آمریکا

وزارت امور خارجه با احضار حافظ منافع آمریکا در ایران، اعتراض شدید تهران به اقدامات دولت آمریکا را اعلام کرد.
کاردار سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در خصوص مواضع مقامات آمریکا در مورد تحولات عراق به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات جنگ طلبانه و ناقض منشور ملل متحد مقامات آمریکایی به حافظ منافع آن کشور ابلاغ شد.
محسن بهاروند دستیار وزیر امور خارجه در نشست احضار کاردار سوئیس از حافظ منافع آمریکا خواست که علاوه بر اعلام اعتراض ایران به آمریکا این پیام را به آنها برساند که کشور عراق یک کشور مستقل است و مردم عراق نیز مردمی آزادیخواه، استقلال طلب و شرافتمند هستند.
بهاروند تصریح کرد: ارتش آمریکا بدون ارائه کوچکترین شواهدی در مورد مقصر بودن آنها حداقل 25 نفر از جوانان ملت عراق را به شهادت رسانده و تعداد بی‌شماری را مجروح کرده است.


دستیار وزیر امور خارجه همچنین گفت: طبیعتا مردم عراق به کشوری که سرزمین آنها را اشغال کرده و جوانان آنها را می‌کشد، واکنش نشان می‌دهد. آمریکایی‌ها حتی دو نقطه را همزمان در سوریه بمباران کرده‌اند که نشان می‌دهد به دنبال اهداف دیگری هستند و بهانه جویی می‌کنند.
بهاروند افزود: مقامات آمریکایی بهتر است دست از فرافکنی برداشته و بی‌دلیل به کشور ما اتهام نزنند.
در این احضار به کاردار سوییس گوشزد شد که ایران کشوری جنگ طلب نیست ولی در مقابل هیچ تهدید و هر اقدام نابخردانه‌ای هم دست بسته نیست و با تمام قدرت از خود دفاع می‌کند. دولت آمریکا بجای اتهام زنی بی‌مورد به دیگران باید یاد بگیرد چگونه با ملت‌های دیگر حرف بزند و دست از اشغالگری بردارد.
*موسوی: آمریکایی‌ها از سیاست‌های مخرب در منطقه دست بردارند
در همین ارتباط، سخنگوی وزارت امور خارجه هم با بیان این که در حوادث اخیر عراق با نوعی وقاحت آمریکایی توام با توهین به مردم عراق، فرافکنی سبُک و تکرار اشتباه در محاسبات مواجه هستیم، تاکید کرد: آمریکایی‌ها از سیاست‌های مخرب در منطقه دست بردارند.
سید عباس موسوی در پاسخ به اتهامات واهی مقامات آمریکایی به کشورمان درخصوص تحولات عراق اظهارداشت: وقاحت اعجاب آور مقامات آمریکایی در حدی است که پس از به خاک و خون کشیدن حداقل 25 نفر و مجروح شدن شمار زیادی از مردم عراق، وارد ساختن خسارات مادی و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق، اینک در یک فرافکنی آشکار و سبُک، اعتراض مردم این کشور به این اقدامات سبعانه خود را به جمهوری اسلامی ایران منتسب می‌کنند.
موسوی ادعای آمریکا را توهین به مردم عراق دانست و افزود: چگونه و بر پایه چه منطقی انتظار دارید ملت عراق در مقابل این همه جنایت سکوت پیشه کند؟!
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: آمریکایی‌ها از یکسو آزاد منشی و استقلال طلبی ملت عراق را نادیده گرفته و ازسوی دیگر نقش خود در حمایت از صدام و خلق داعش و به دنبال آن قتل و غارت مردم عراق را فراموش کرده و گویا از یاد برده‌اند که هنوز توسط مردم عراق «اشغالگر» شناخته می‌شوند.
موسوی در خاتمه با تکذیب اتهامات مقامات آمریکایی علیه کشور ما، نسبت به هرگونه واکنش نسنجیده و اشتباه در محاسبه ازسوی مقامات آمریکایی هشدار داده و کاخ سفید را به تجدیدنظر در سیاست‌های مخرب خود در منطقه فراخواند.
* تخت روانچی: هدف اتهامات علیه ایران، انحراف افکارعمومی از خشم ملت عراق از آمریکا است
نماینده ایران در سازمان ملل هم گفت: هدف اتهامات واهی آمریکا علیه ایران، انحراف افکار عمومی از خشم آحاد ملت عراق از کشتار سبعانه اخیر عراقی‌ها و فراتر از آن اشغال 17 ساله این کشور توسط آمریکا است که منجر به قتل بیش از سیصدهزار نفر از مردم بی‌گناه این کشور شده است.
مجید تخت روانچی افزود: بسیج مردمی عراق(و شاخه‌های آن) گروهی کاملا عراقی است که تحت نظارت دولت قانونی، مشروع، منتخب و دارای حق حاکمیت عراق و قوانین آن عمل می‌کند. این گروه نقش اساسی در مبارزه با گروه تروریستی داعش و شکست دادن آن داشته و امروز اصلی‌ترین ضامن جلوگیری از احیای مجدد این گروه تروریستی است.
همچنین علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در توییتی به نقل از روانچی نوشت: کتائب حزب‌الله و شاخه‌های آن یک گروه تماما عراقی بوده و تحت حمایت دولت قانونی، دموکراتیک و مستقل عراق و مطابق قوانین آن فعالیت می‌کند.[این گروه] نقشی مفید در مبارزه علیه داعش و شکست آن در عراق داشت و اکنون ضامن اصلی علیه احیای آن است.
روز دوشنبه نیروهای آمریکایی پایگاه نیروهای حشد الشعبی در شهر مرزی قائم در استان انبار عراق را بمباران کردند که در اثر این حمله 25 نفر از رزمندگان به شهادت رسیده و تعدادی نیز مجروح شدند.
مقامات آمریکایی پس از این حملات، در ادعاهایی عملیات نظامی صورت گرفته در واکنش به اقدامات ایران در عراق توصیف کردند.
در اعتراض به این حملات روز سه شنبه اقشار و گروه‌های مختلف عراقی در مقابل سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد تجمع کرده و اعتراض خود را اعلام کردند. این اعتراضات امروز نیز ادامه یافته است.
پس از این اعتراضات، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکایی در اظهاراتی جداگانه مدعی شدند که اعتراضات رخ داه در مقابل سفارت آمریکا ازسوی ایران طراحی و اجرا شده است.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات کمک بلاعوض 58 میلیارد تومانی دولت به سیل‌زدگان خوزستان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از پرستاران سراسر کشور: آمریکا انتقام داعش را از حشد الشعبی می گیرد گاردین: وقایع عراق نشان‌دهنده ضعف آمریکاست با احضار حافظ منافع آمریکا در ایران مطرح شد اعلام اعتراض شدید تهران به اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات آمریکا با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت ؛ افتتاح و بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و صنعتی در استان اردبیل ارسال پیامکهای تهدید به برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه FATF جمع‌آوری امضا در مجلس عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی و لغو توافق امنیتی در اعتراض به قانون شهروندی جامعه اسلامی هند فردا جمعه سیاه برگزار می‌کند فرانسوی‌ها سال جدید را چگونه شروع کردند؟ صدها خودرو در فرانسه به آتش کشیده شد رمی شیطان بزرگ در بغداد در دیدار سفیر ایران با وزیر آموزش و پرورش عمان مطرح شد آمادگی ایران و عمان برای توسعه همکاری در زمینه‌های آموزشی و پرورشی در نامه وزیر بهداشت به سازمان جهانی بهداشت تاکید شد: آمریکا دسترسی ایران به دارو را محدود کرده است تحلیل سیاسی هفته