گاردین: وقایع عراق نشان‌دهنده ضعف آمریکاست

تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت که پس از هزینه 2 تریلیون دلاری آمریکا در عراق،وقایع اخیر در بغداد نشان دهنده ضعف واشنگتن و گزینه‌های اندک این کشور برای پیشبرد اهداف خود است.
به گزارش این روزنامه انگلیسی، تجمع مقابل سفارت آمریکا در بغداد نشانگر زوال آمریکا و اتفاقات حواشی آن پایانی برای حضور این کشور در عراق است.نویسنده مقاله روزنامه گاردین اشاره کرد که حوادث بغداد همانند تخلیه سفارت آمریکا در سایگون ویتنام توسط هلیکوپتر در سال 1975 یا تسخیر سفارت آمریکا در تهران چهار سال پس از آن نبود.
براساس این گزارش، نیروهای عراقی سرانجام برای حفاظت از سفارتخانه آمدند و مشخص شد که سفیر آمریکا برای تعطیلات سفارت را ترک کرده است در نتیجه برای فرار از پشت بام ساختمان از طریق بالگرد مورد تمسخر قرار نمی‌گیرد. پس از هزینه 2 تریلیون دلاری آمریکا در عراق، تجمعات مقابل سفارت نشانگر ضعف این کشور است.
گاردین با اشاره به ورود معترضان به سفارت آمریکا ادامه داد که آنها از ایست بازرسی عراقی‌ها عبور کرده و اعضای مجلس عراق نیز در میان آنها دیده می‌شدند.


هواپیماهای آمریکایی یکشنبه شب گذشته مقر نیروهای تیپ‌های 45 و 46 الحشد الشعبی در منطقه القائم در غرب استان الانبار را بمباران کردند که در نتیجه 25 نفر کشته و 51 نفر زخمی شدند. حمله آمریکا به پایگاه نیروهای الحشد الشعبی عراق، موجی از خشم و عصبانیت مردم این کشور را برانگیخت به طوری که معترضان روز سه‌شنبه پس از تشییع پیکرهای قربانیان این حادثه با نصب پرچم گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی بر دیوارهای سفارت آمریکا، پرچم این کشور را آتش زدند و با سر دادن شعارهای ضدآمریکایی، خواستار بسته شدن این سفارتخانه و اخراج سفیر آن شدند.
ازسوی ریگرروزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در تحلیلی نوشت:ترامپ درهای جهنم را به روی سربازان و منافع آمریکا در عراق باز کرد.به نوشته سردبیر این روزنامه بعد از گذشت 17 سال از "آزادی" عراق و سرنگونی نظام صدام و کشته شدن 4000 سرباز و زخمی شدن 33 هزار تن دیگر و هزینه کردن شش تریلیون دلار، آمریکا به خانه اول بازگشته و نمی‌تواند از سفارت خود در بغداد که بزرگترین سفارتخانه در جهان محسوب می‌شود، محافظت کند.
به نوشته عطوان "فکر نمی‌کنیم که پاسخ حشد الشعبی به این تجاوز صریح آمریکا تنها به اعتراضات مقابل سفارت آمریکا ختم شود و بعید نیست که حملات موشکی به نیروهای آمریکایی در غرب و شمال عراق انجام شود؛ نیروهایی که تعدادشان به 5200 سرباز می‌رسد.ترامپ با این حمله به پایگاه‌های گردان‌های حزب‌الله عراق درهای جهنم را به روی نیروها و منافع کشورش نه فقط در عراق بلکه در کل منطقه خلیج فارس و کل خاورمیانه باز کرد. به نظر می‌رسد او مردم عراق را نمی‌شناسد و از اداره جنگ توسط گروه‌های مقاومت این کشور خبر ندارد و از شکست‌های خفت‌باری که دولت باراک اوباما را در پایان سال 2011 به خارج کردن نیروهایش برای کاهش خسارت مادی و بشری وادار کرد، عبرت نگرفته است."
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات کمک بلاعوض 58 میلیارد تومانی دولت به سیل‌زدگان خوزستان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از پرستاران سراسر کشور: آمریکا انتقام داعش را از حشد الشعبی می گیرد گاردین: وقایع عراق نشان‌دهنده ضعف آمریکاست با احضار حافظ منافع آمریکا در ایران مطرح شد اعلام اعتراض شدید تهران به اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات آمریکا با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت ؛ افتتاح و بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و صنعتی در استان اردبیل ارسال پیامکهای تهدید به برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه FATF جمع‌آوری امضا در مجلس عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی و لغو توافق امنیتی در اعتراض به قانون شهروندی جامعه اسلامی هند فردا جمعه سیاه برگزار می‌کند فرانسوی‌ها سال جدید را چگونه شروع کردند؟ صدها خودرو در فرانسه به آتش کشیده شد رمی شیطان بزرگ در بغداد در دیدار سفیر ایران با وزیر آموزش و پرورش عمان مطرح شد آمادگی ایران و عمان برای توسعه همکاری در زمینه‌های آموزشی و پرورشی در نامه وزیر بهداشت به سازمان جهانی بهداشت تاکید شد: آمریکا دسترسی ایران به دارو را محدود کرده است تحلیل سیاسی هفته