«‌ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون وقایع عراق را بررسی می‌کند واکنش ایران، عقب‌گرد ترامپ

حمله نیروهای آمریکایی به مواضع حشد الشعبی در استان الانبار عراق، منجر به بروز تحولاتی شد که در‌نهایت سفارت آمریکا در بغداد را در آتش خشم معترضان سوزاند. روز سه‌شنبه مراسم تشییع پیکر جان‌باختگان حمله آمریکا در بغداد با حضور مردم در‌نهایت به آتش کشیده شدن بخشی از دیوارهای سفارت و نصب پرچم حشد الشعبی بر فراز دیوار سفارت شد. هر‌چند ایالات متحده پیش از این نیز سابقه حمله به نیروهای نزدیک به ایران در عراق و سوریه را داشته، اما این بار وزیر دفاع و خارجه ایالات متحده به صورت علنی این حمله را بر‌عهده گرفته و اعلام کردند که اقدامات جدی‌تری را نیز در دستور کار دارند. این حمله به مواضع نیروهای حشد الشعبی در استان الانبار به بهانه پرتاب چند راکب پایگاه K1 آمریکا در نزدیکی‌های کرکوک صورت گرفت که در جریان آن یک پیمانکار آمریکایی جان خود را از دست داد. در همین راستا، ایالات متحده آمریکا بلافاصه انگشت اتهام این حملات را به ایران نسبت داده و پس از حمله به مواضع حشد الشعبی و نیز آتش خشم معترضان به سفارت این کشور در بغداد، بار دیگر مدعی شد که مسئولیت این اقدام بر عهده ایران است. دونالد ترامپ روز سه شنبه در توئیتی مدعی شد که مسئولیت حمله معترضان عراقی به سفارت آمریکا مستقیماً بر عهده ایران است و تهدید کرد که ایران در این رابطه بهای سنگینی را خواهد پرداخت. با وجود این ادعای آمریکا و در حالی که برخی از ناظران نگران برخورد مستقیم میان دو کشور در عراق بودند، وزارت خارجه ایران دیروز، کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا را احضار و مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به اظهارات جنگ طلبانه و ناقض منشور ملل متحد مقامات آمریکایی را به وی ابلاغ کرد. در این احضار به کاردار سوئیس گوشزد شد که ایران کشوری جنگ طلب نیست ولی در مقابل هیچ تهدید و هر اقدام نابخردانه‌ای هم دست بسته نیست و با تمام قدرت از خود دفاع می‌کند. همچنین در حالی که سید‌عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته با تکذیب اتهامات مقامات آمریکایی علیه کشورمان نسبت به هرگونه واکنش نسنجیده و اشتباه در محاسبه از سوی مقامات آمریکایی هشدار داده و کاخ سفید را به تجدیدنظر در سیاست های مخرب خود در منطقه فراخواند، گفته می‌شود که حشد الشعبی از معترضین خواسته که اطراف سفارت آمریکا در بغداد را ترک کنند. از سوی دیگر در حالی که یکی از نمایندگان ائتلاف الفتح عراق خبر داده اعضای پارلمان مشغول جمع‌آوری امضاء برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و لغو تواقفنامه امنیتی با آمریکا هستند، دونالد ترامپ صبح دیروز در مصاحبه با خبرنگاران در‌مورد حوادث روز سه شنبه بغداد گفت: به دنبال جنگ با ایران نیستم و چنین جنگی را هم پیش‌بینی نمی‌کنم. این در حالی است که ظهر دیروز مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات خود در دیدار با جمعی از پرستاران تصریح کرده بودند که آمریکایی‌ها انتقام داعش را از حشد الشعبی می‌گیرند. رئیس جمهوری آمریکا در مطلبی گفته ما این مسائل را از چشم ایران می‌بینیم و به آن پاسخ خواهیم داد. اما باید به آنها گفت اولاً غلط می‌کنید، زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آنها منطقی نیستند. آمریکایی‌ها باید بفهمند که مردم منطقه همچون عراق و افغانستان، از آنها به دلیل جنایت‌هایشان متنفرند و این تنفر یک جا خود را نشان خواهد داد.
مقام‌ معظم رهبری همچنین افزودند: جمهوری اسلامی اگر تصمیم بگیرد با کشوری معارضه و مقابله کند، صریح این کار را انجام خواهد داد. ‌بر‌خلاف اینکه بعضی‌ها می‌گویند جنگ می‌شود، ما هرگز کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم، اما اگر دیگران بخواهند موضوعی را به این کشور تحمیل کنند، ما با قدرت تمام مقابل آنها می‌ایستیم.
سایر اخبار این روزنامه
شهلا ریاحی پس تحمل دوره بیماری درگذشت وداع با اولین کارگردان زن ایران علیرضا صدقی «شکاف» و «چسبندگی» طبقاتی ورود مستقیم نیروهای ترکیه و روسیه به لیبی چه پیامدهایی را در‌پی خواهد داشت؟ سوریه دوم شاخص بورس ۷۰۰۰ واحد رشد کرد چهارشنبه سبزپوش نگرانی کمبود دارو به بیماران ام‌پی‌اس رسید تحریم‌های مالی؛ مقصر اصلی کمبودهای دارویی «ابتکار» از شبیخون پیامکی به اعضای مجمع تشخیص گزارش می‌دهد آخرین تیر مخالفان FATF آیا صنعت خودروسازی در ایران قابل توسعه است؟ رهبر انقلاب در دیدار با پرستاران: کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم شروط حسن روحانی برای مذاکره با آمریکا به تعهدات برگردید و بگویید راهمان اشتباه بوده است «‌ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون وقایع عراق را بررسی می‌کند واکنش ایران، عقب‌گرد ترامپ دبیر جدید ستاد حقوق‏بشر قوه قضاییه: حقوق بشر تهدید‏زا نیست، فرصت‏آفرین است وزیر کشور: میزان رد صلاحیت‏ها نسبت به دور قبل، رقم بسیار قابل قبولی است