«ابتکار» از شبیخون پیامکی به اعضای مجمع تشخیص گزارش می‌دهد آخرین تیر مخالفان FATF

گویا قرار نیست ماجراهای اف‌ای‌تی‌اف و لوایح مربوط به آن در ایران روزی تمام شود. درواقع FATFو لوایح مربوط به آن به یک ابزار سیاسی در اختیار جناح‌های تبدیل شده‌ است. هر‏چند بسیاری از مسائل در کشور سیاسی شده‌اند و تصمیم‌گیری درباره آنها با مشکل مواجه شده است. اما زمان زیادی دررابطه با تصمیم‌گیری در مورد پیوستن ایران به این کارگروه بین‌المللی باقی نمانده است هر‏روز مخالفان FATF برای جلوگیری از پیوستن ایران به بهانه‌های مختلفی روی می‌آورند تا جایی که اخیراً فرستادن پیامک‌های تهدآمیز به اعضای مجمع تشخیص مصلت در دستور‏کار قرار گرفته است.
به گفته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بود روز گذشته در جلسه مجمع تشخیص نظام لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف به بحث گذاشته می‌شود، اما درست شب قبل از برگزاری این جلسه خبر از سیل پیامک‌های ارسالی به اعضای مجمع به گوش رسید؛ پیامک‌هایی که سراسر توصیه برای رد این لوایح بود. البته این پیامک‌های تهدیدآمیز فقط روانه موافقان FATF و لوایح آن نشده است؛ بلکه حتی مخالفان تصویب این لوایح نیز از ترکش آنها در امان نبودند. به گونه‌ای که غلامرضا مصباحی‌مقدم در این رابطه به «ایسنا» گفته: «برای من هم از شب گذشته همانند چند تن دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پیامک‌های مخالفت با پیوستن به FATF ارسال شده است.» «این لوایح را تصویب نکنید» «تصویب این لوایح خیانت به خون شهدا و بی‌وفایی به امام است» محتوای پیامک‌های تهدیدآمیزی بوده است که به اعضای مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام ارسال شده است. محمد صدر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام به «اعتمادآنلاین» گفته: متاسفانه از متن برخی پیام‌ها روشن است از بحث‌هایی که داخل کمیسیون‌ها مطرح می‌شود هم مطلع هستند؛ یعنی احتمالاً از داخل خود کمیسیون‌ها هم مطالبی را به این تشکیلات منتقل می‌کنند.» البته تنها محمد صدر نبود که با حجم زیادی از پیامک مواجه شده بود، بلکه مجید انصاری از دیگر اعضای مجمع تشخیص نیز درباره این پیامک‌ها گفته: «اگر چه پیامک‌ها تنوع محتوایی داشته، اما ۷۰ درصد آنها شبیه به هم بوده و این طور به نظر می‌رسد که از یک مرکز واحد هماهنگ شده است. سال گذشته هم در جریان بررسی لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف جمعی از نمایندگان از دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز در مورد تصویب این لوایح خبر دادند.»
جدال داخلی بین موافقان و مخالفان این لوایح در ایران هنوز پایان نیافته است و شمارش معکوس اولتیماتوم کارگروه بین‌المللی درباره پیوستن ایران به FATF به سر رسیده است. این در حالی است که آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته: پالرمو و CFT به شدت برای امنیت ملی خطرناک هستند، به‏ویژه CFT که بسیار خطرناک‌تر است. آیت‏الله آملی‏لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از پایان درس خارج فقه خود و در جمع برخی از اعضای شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه علمیه قم و برخی از شاگردانش در پاسخ به سوالاتی درباره بررسی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، گفته است: اگر شخصاً نظرم را بپرسید، پالرمو و CFT به‏شدت برای امنیت ملی خطرناک هستند، به ‏ویژه CFT که بسیار خطرناک‌تر است. به گزارش خبرگزاری‌ها، وی با بیان این‌که ما هر‏چه جلوتر رفتیم شک‌مان به آمریکایی‌ها و اذناب‏شان و کشورهایی که اعضای FATF هستند بیشتر شده است، ادامه داده: این روشن است. می‌خواهم بگویم واقعاً آدم‌های خطرناکی هستند. آدم‌های فاسدی هستند. البته از قبل آدم‌های فاسد و خطرناکی بودند. برجام‌شان نشان داد چقدر آدم‌های ناقابلی‌اند و CFT بدتر از برجام است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرده: بدانید من به وظیفه‏ام عمل می‌کنم. من فکر خودم این است که این مصوبات مجلس قطعی نباشد، معلوم نیست که مصلحت باشد همچین چیزی، ولو فوایدی هم دارد. مفاسدی هم دارد. روی ترازو باید گذاشت. به نظر من خطر امنیتی‏اش بسیار شدیدتر است. آملی‏لاریجانی گفته: البته به نظر بنده هم پالرمو و هم CFT خطر امنیتی بالایی دارد، البته خطر CFT برای امنیت بیشتر هم هست. اینکه FATF هر دفعه می‌گوید، این آخرین مهلت است، شما فکر می‌کنید به این تهدیدات و امثال آن گوش می‌کنم؟ مهر‏ماه سال جاری گروه اقدام ویژه مالی طی بیانیه‌ای مهلتی چهار‏ماهه به ایران داد تا آخرین تصمیماتش را برای الحاق به دو کنوانسیون «پالرمو» و«CFT‏» اتخاذ کند و تکلیف این لوایح را برای آخرین‌بار روشن کند. نتیجه این تصمیم می‌تواند ایران را به درون لیست سیاه FATF پرتاب کند و یا از این لیست جدا کند و دریچه تجارت و معاملات بانکی را پیش رویش باز کند. به گفته مسئولان، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه حتی معاملات در سطح کشورهای دوست از جمله چین و روسیه را برای کشور با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
شهلا ریاحی پس تحمل دوره بیماری درگذشت وداع با اولین کارگردان زن ایران علیرضا صدقی «شکاف» و «چسبندگی» طبقاتی ورود مستقیم نیروهای ترکیه و روسیه به لیبی چه پیامدهایی را در‌پی خواهد داشت؟ سوریه دوم شاخص بورس ۷۰۰۰ واحد رشد کرد چهارشنبه سبزپوش نگرانی کمبود دارو به بیماران ام‌پی‌اس رسید تحریم‌های مالی؛ مقصر اصلی کمبودهای دارویی «ابتکار» از شبیخون پیامکی به اعضای مجمع تشخیص گزارش می‌دهد آخرین تیر مخالفان FATF آیا صنعت خودروسازی در ایران قابل توسعه است؟ رهبر انقلاب در دیدار با پرستاران: کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم شروط حسن روحانی برای مذاکره با آمریکا به تعهدات برگردید و بگویید راهمان اشتباه بوده است «‌ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون وقایع عراق را بررسی می‌کند واکنش ایران، عقب‌گرد ترامپ دبیر جدید ستاد حقوق‏بشر قوه قضاییه: حقوق بشر تهدید‏زا نیست، فرصت‏آفرین است وزیر کشور: میزان رد صلاحیت‏ها نسبت به دور قبل، رقم بسیار قابل قبولی است