رئیس ستاد انتخابات کشور: ملاک عمل هیئت‌های اجرایی، مر قانون انتخابات مجلس است

رئیس ستاد انتخابات کشور با دفاع از عملکرد هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها تاکید کرد: ملاک عمل هیئت‌های اجرایی مر قانون انتخابات مجلس است نه جریان‌های سیاسی داوطلبان.
به گزارش ایسنا، جمال عرف با بیان اینکه تفاسیر متفاوتی از عملکرد هیئت‌های اجرایی توسط جریان‌های سیاسی مطرح شد، اظهار کرد: هیئت‌های اجرایی از سویی متهم شدند به تایید صلاحیت فله‌ای داوطلبان انتخابات. در مقابل عده‌ای هم هیئت‌های اجرایی را متهم کردند که نگاه سیاسی داشت و بخشی از داوطلبان یک جریان را ردصلاحیت کردند که هر دو دیدگاه اشتباه و غیرکارشناسی است. هیئت‌های اجرایی شخصیت حقوقی مستقل دارند و معتمدین توسط فرماندار با حضور دادستان و رئیس سازمان ثبت احوال انتخاب می‌شوند.
وی ادامه داد: ملاک عمل هیئت‌های اجرایی مر قانون انتخابات مجلس است نه جریان‌های سیاسی داوطلبان. افرادی که محکومیت قطعی داشتند، مدارک تحصیلی آنها نقص داشت یا برخی مقامات استعفا نداده بودند که صلاحیت آنها تایید نشد. ۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر تایید و هزار و ۳۳۶ نفر تایید صلاحیت نشدند.
معاون سیاسی وزارت کشور همچنین با بیان این‌که قانون مهلتی برای تجدیدنظر هیئت‌های اجرایی در‌نظر نگرفته است، تصریح کرد: می‌توان در قانون فرصتی برای تجدیدنظر هیئت‌های اجرایی هم در‌نظر گرفت. در حال حاضر همه افرادی که تایید صلاحیت نشده‌اند، می‌توانند به هیئت‌های نظارت شکایت کنند.


وی در پاسخ به این انتقاد که چرا دادستان در ترکیب هیئت اجرایی حضور دارد، اظهار کرد: ما مجری قانون انتخاباتی هستیم که در تاریخ سوم خرداد ۹۵ به آن اصلاحیه وارد شده و دادستان عضو حقوقی هیئت‌های اجرایی شده است. بنابراین اگر ایرادی باشد این ایراد به وزارت کشور وارد نیست زیرا این قانون در مجلس نهم تصویب شده است و ما هم مجری قانون هستیم. کسانی که به ما ایراد می‌گیرند یا به قانون اشراف ندارند یا می‌خواهند فرافکنی کرده یا فرار به جلو کنند. همه اعضای هیئت‌های اجرایی از جمله فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال یک رای دارند و ملاک کار هم قانون است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا به برخی داوطلبان رد‌صلاحیت شده، مراتب رد‌صلاحیت اعلام نشده است، تصریح کرد: طبق قانون فرمانداران و بخشداران موظف بودند ظرف یک روز مراتب رد‌صلاحیت را به داوطلبان اعلام کنند. اگر به داوطلب رد‌صلاحیت شده‌ای مراتب رد‌صلاحیت اعلام نشده است به ما اعلام کند.
وی با اشاره به این‌که وظیفه هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها به پایان رسیده است، گفت: اما اگر کسی مثل فعال سیاسی به ما مراجعه کند و بگوید مدارک کافی برای تایید صلاحیت خود دارد، ما به او کمک می‌کنیم تا مدارک خود را به هیئت‌های نظارت اعلام کند. ما دغدغه‌ها را منتقل می‌کنیم اما هیئت اجرایی دیگر وظیفه بررسی صلاحیت‌ها را ندارد و این هیئت‌های نظارت هستند که ادامه بررسی‌ صلاحیت‌ها را انجام می‌دهند.
معاون سیاسی وزیر کشور در پایان در پاسخ به سوالی در‌مورد انتخاب ۹ منطقه در تهران برای برگزاری تجمع تصریح کرد: مصوبه هیئت وزیران در این زمینه با شکایت افرادی توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد. اما امیدواریم تصمیم جدید ما مثل مصوبه هیئت وزیران نشود. البته برگزاری تجمع در مکان مسقف به مجوز نیازی ندارد و فقط لازم است اطلاع داده شود.
سایر اخبار این روزنامه
علی‌رغم فیلترینگ و قطعی اینترنت، همچنان پیام‌رسان‌های ایرانی به گردِ پای تلگرام نمی‌رسند ژوبین صفاری فاصله‏هایی که «دروغ» ایجاد می‏کند «ابتکار» از تاثیر تک‏نرخی شدن بنزین بر بازارهای اقتصادی گزارش می‌دهد وهم بنزین 3هزار تومانی در شرایط کنونی بودجه‌ای بهتر نمی‌توان بست، در شرایط تعامل با جهان می‌توان از بودجه بهتر حرف زد آیا ابزارهای دیجیتالی می‌توانند در تربیت کودکان موثر باشند؟ خلاقیت در محیط صفر و یک! «ابتکار» از عملکرد رسانه ملی نسبت به انتخابات مجلس گزارش می‌دهد خواب مصلحتی صداوسیما داعش در آستانه سال نو میلادی چه پیامی مخابره کرد؟ افزایش حوزه نفوذ پس از شکست سرزمینی وزیر دفاع: امروز «عرصه اقتصادی» میدان واقعی مبارزه است رئیس ستاد انتخابات کشور: ملاک عمل هیئت‌های اجرایی، مر قانون انتخابات مجلس است یک فعال سیاسی اصولگرا مطرح کرد خطر حضور رادیکال‌ها در مجلس سخنگوی کمیسیون انرژی: اولویت بودجه ۹۹ باید حفظ قدرت خرید مردم و کاهش هزینه‌های زندگی باشد FATF ‏و همه‏پرسی مجازی