خبرگزاری فرانسه: رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین نشان می‌دهد ایران انزوا ناپذیر است

بخش خبری: رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین که از روز جمعه در آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده واکنش‌ها و بازتاب گسترده‌ای در مجامع بین‌المللی و رسانه‌های مختلف جهان به دنبال داشته است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی، این رزمایش را «یک مثلث جدید قدرت دریایی» توصیف کرد و نوشت: رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین نشان می‌دهد ایران انزوا ناپذیر است، برخی رسانه‌های فرانسه هم با انتشار خبر برگزاری رزمایش سه جانبه، این رزمایش دریایی را با هدف تقویت همکاری‌ها در واکنش به تحریم‌های آمریکا خواندند.
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشت: این رزمایش در یک دوره زمانی از تنش‌های مضاعف در خلیج فارس از زمان خروج واشنگتن از برجام در اردیبهشت سال 1397 و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی، صورت می‌گیرد.این خبرگزاری اضافه کرد: نیروی دریایی ایران اعلام کرده است که به همراه چین و روسیه از روز جمعه تمرین‌های دریایی مشترک را در اقیانوس هند و دریای عمان آغاز کرده است؛ رزمایشی که نشان می‌دهد ایران قابل منزوی شدن نیست.
روزنامه «لو فیگارو» فرانسه هم نوشت: نیروی دریایی ایران، روسیه و چین به مدت سه روز در دریای عمان، منطقه‌ای تحت تنش شدید بین آمریکا و ایران، مانورهای نظامی مشترک را آغاز کردند؛ منطقه‌ای که در تابستان گذشته شاهد تحولات بسیار حساسی بود و حتی می‌توانست صحنه یک رویارویی نظامی باشد.


به گزارش این روزنامه، پکن که یک ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده اعزام کرده است، هدف از این مانورها را تعمیق همکاری‌ها بین سه کشور عنوان کرد.
رادیو بین‌المللی فرانسه هم اعلام کرد که این رزمایش، نزدیکی و اتحاد سه کشور علیه ایالات متحده آمریکا را نشان می‌دهد.
بخش فرانسوی یورونیوز نیز نوشت این مانور در شرایطی که تنش‌ها میان واشنگتن و تهران پیرامون توافق هسته‌ای همچنان سنگین است انجام می‌‌شود. هدف از این رزمایش‌، تقویت همکاری‌های نظامی بین سه کشور است. روسیه همزمان با اعزام ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت شوند، سه کشتی به منطقه اعزام کرد.
این رزمایش در دیگر رسانه‌های فرانسه و فرانسوی زبان از جمله «آر ته» و «نیوز 24» بازتاب‌های مشابه داشت.
رویترز و سی‌ان‌ان، نیز خبر برگزاری این رزمایش را با توجه به اهمیت منطقه برگزاری آن پوشش دادند.
فایننشال تایمز با انتشار خبر برگزاری رزمایش سه جانبه نوشت، این اقدام بیانگر همکاری‌های فزاینده میان دو رقیب مهم آمریکا با ایران است؛ دو رقیبی که تحت تحریم‌های سخت واشنگتن قرار دارند.
این خبرگزاری در ادامه آورده است: این یک رزمایش با محاسبه دقیق است که در آن هر سه شرکت‌کننده برنده هستند؛ ایران به عنوان قدرتی منطقه‎ای، روسیه و چین. پیام استراتژیک این رزمایش این است که این سه کشور، بازیگران نقش اصلی وقایع خاورمیانه هستند.
«تایمز آو اسرائیل» در این باره نوشت: "مثلت جدید نیروی دریایی؛ ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی بی‌سابقه‌ای را آغاز می‌کنند".
«حُریت» در پوشش این خبر، به موضوع تلاش ناکام جداگانه آمریکا و اروپا برای ایجاد ائتلاف‌هایی با ادعای تامین امنیت ناوبری در منطقه اشاره کرده است.
گلوبال تایمز نیز به نقل از تحلیلگران نوشت: رزمایش مشترک چهار روزه در دریای عمان، نشان دهنده توانایی پاسخگویی شرکت کنندگان به چالش‌های امنیتی در اقیانوس هند و حفظ ثبات در منطقه خلیج فارس است.
«آسوشیتدپرس» در مورد رزمایش مشترک دریایی رقبای آمریکا نوشت: این رزمایش سه جانبه، نخستین رزمایش از این نوع از زمان آغاز تحریم‌های بی‌سابقه‌های آمریکا علیه ایران است.
در گزارش این خبرگزاری آمده است: این رزمایش به آمریکا نشان می‌دهد که نباید به دنبال اقدامات نظامی یکطرفه و اعمال فشار بیشتر بر ایران باشد؛ این رزمایش یک پیام واضح برای آمریکا ارسال کرد؛ موضوع ایران باید از طریق مذاکرات براساس توافق قبلی حل و فصل شود.
«اسپوتنیک» در مورد رزمایش مذکور نوشت: این رزمایش در پی تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی با هدف تامین امنیت در نزدیکی آب‌های ایران برگزار می‌شود.
رزمایش ایران، روسیه و چین کابوسی برای واشنگتن است
در همین ارتباط، مک فارلند قائم مقام اسبق مشاور امنیت ملی آمریکا با ابراز نگرانی شدید از رزمایش مشترک دریایی ایران روسیه و چین، این رزمایش را یک «سناریوی کابوس‌گونه» برای واشنگتن توصیف کرد.
مجری شبکه خبری فاکس بیزنس در مصاحبه با این مقام اسبق آمریکایی به موضوع برگزاری رزمایش سه کشور در بحبوحه تنش‌ها در منطقه محل برگزاری آن و نیز تنش بین آمریکا و ایران اشاره کرد و از او پرسید این رزمایش تا چه اندازه می‌تواند برای آمریکا نگران‌کننده باشد.
وی افزود: مساله دیگری که وجود دارد این است که ما نمی‌خواهیم روسیه با ایران متحد نشود. روسیه کشوری محصور در خشکی است و به بنادر اب‌های گرم دسترسی ندارد.اگر با ایران در ارتباط باشد این دسترسی میسر می‌شود. قرار گرفتن این سه کشور در کنار یکدیگر، ظرفیت نظامی روسیه، موقعیت جغرافیایی و نفت ایران و ثروت و پیشرفت چین در زمینه فناوری، به ویژه اگر سه کشور بخواهند ائتلاف نظامی تشکیل دهند، یک سناریوی کابوس گونه کامل برای ما خواهد بود.
مک فارلند در پاسخ به مجری برنامه که این رزمایش را زنگ هشداری برای اعضای ناتو به ویژه با توجه به اختلافات آنها بر سر سهم خود در بودجه دفاعی ناتو توصیف کرد گفت: رزمایش مشترک سه کشور نه تنها برای اعضای سازمان آتلانتیک شمالی(ناتو) بلکه برای ژاپن و کره جنوبی نیز نگران‌کننده است و این رزمایش بر همه ما تاثیر می‌گذارد و بر هر کشوری که با آن تجارت می‌کنیم. وی گفت همگی ما باید از رزمایش ایران، چین و روسیه نگران باشیم و این یک سناریوی آخرزمانی است.
جزئیات دومین روز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین
سخنگوی رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین دیروز به بیان جزئیات دومین روز برگزاری این رزمایش پرداخت.
به گزارش ایسنا، امیر دریادار غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش ایران، روسیه و چین خاطرنشان کرد: در جریان دومین روز برگزاری رزمایش مرکب دریایی ارتش‌های ایران، روسیه و چین، براساس طرح‌های از پیش تعیین شده، ناوگروه‌ها از محل‌های استقرار خود جدا شدند و به مناطق تمرین گسترش پیدا کردند.
وی با بیان اینکه «پیش از انجام هر تمرینی، منطقه تمرین باید مورد پایش سطحی و هوایی قرار گیرد»، اظهار کرد: برای انجام پایش‌های سطحی و هوایی منطقه رزمایش، استفاده از یگان‌های شناور و پروازی در دستور کار قرار دارد؛ در همین راستا درحال حاضر این یگان‌ها مشغول پایش و رصد اهداف مورد نظر در منطقه تمرین هستند و پس از انجام تصویربرداری و پایش‌های مربوطه، این اطلاعات به اشتراک گذاشته می‌شود.
سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین گفت: بعد از تجزیه و تحلیل‌ اطلاعات پایش شده توسط یگان‌های شناور و هوایی در ناو سرفرماندهی که یکی از ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است، این اطلاعات به یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش توزیع می‌شود و این یگان‌ها برای انجام تمرین‌های تیراندازی علیه اهداف سطحی که در منطقه رزمایش پیش‌بینی شده است، آماده می‌شوند.
پیام رزمایش ایران، روسیه و چین امنیت دریایی است
فرمانده ناوگروه روسیه در رزمایش ایران، روسیه و چین گفت: اولین پیام این رزمایش «امنیت دریایی» است و این همکاری مشترک سه کشور نشان‌دهنده این است که امنیت در این منطقه برقرار است.
ناخدا الکساندر ماشینفسکی فرمانده ناوگروه روسی شرکت‌کننده در رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه در حاشیه مراسم استقبال در بندر شهید بهشتی چابهار، گفت: اولین پیام این رزمایش در اسم آن یعنی «امنیت دریایی» است و این همکاری مشترک سه کشور نشان‌دهنده این است که امنیت در این منطقه برقرار است.
وی افزود: یکی از اهداف حضور ما در این منطقه و در این رزمایش تبادل تجربیات است و حتما این موضوع را دنبال می‌کنیم.
فرمانده ناوگروه روسیه در رزمایش مرکب سه‌جانبه ایران، چین و روسیه در خصوص پیام سیاسی و امنیتی این رزمایش، گفت: ما شرایط محیطی را درک کرده‌ایم و به همین دلیل ناوگان ما در این رزمایش شرکت کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
احداث 227 پروژه بهداشتی - درمانی بنیاد برکت در مناطق محروم 19 استان کشور خبرگزاری فرانسه: رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین نشان می‌دهد ایران انزوا ناپذیر است تاکید اساتید و صاحبنظران داخلی و خارجی: عضویت در FATF سیاست منزوی کردن ایران را دشوارتر می‌کند رئیس کل بانک مرکزی: اقدامات ثبات‌ساز را با هدف کاهش تورم ادامه می‌دهیم بلندپروازی‌های اردوغان در لیبی ترامپ فرمانده جنایتکار آمریکا در عراق را بخشید داعش 11 مسیحی را در نیجریه سر برید منابع بیمارستانی: 43 ترکش در بدن شیخ زکزاکی وجود دارد کشته شدن 10 نظامی افغانستانی در حمله طالبان به هلمند انتشار سه کتاب توسط روزنامه جمهوری اسلامی به مناسبت سومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برخورد با مقصران مشکلات احتمالی گرمخانه زنان امضای سند همکاری میان 5 کشور حاشیه خزر برای حفاظت از آبزیان با حکم رئیس جمهور؛ مهندس احمد خرم به عنوان «رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان» منصوب شد یادداشت مدیرمسئول ما هم شاه شده‌ایم