پاسداشت گزارشگران صلح

 [شهروند]   مراسم اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای «مدادقرمز» هلال‌احمر روز گذشته با حضور علی ربیعی، سخنگوی دولت در فرهنگسرای ارسباران برگزار و از برگزیدگان تقدیر شد. اعضای داوران دومین جشنوار مدادقرمز استادان محمد سلطانی‌فر، سیدغلامرضا کاظمی دینانی، دکتر حسن نمکدوست، فرزاد ادیبی، اکبر نصراللهی،‌ آرش خوشخو، رضا معطریان، علیرضا کتابدار  و  ابوالفضل محترمی بوده‌اند.
جمعیت ‌هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران دومین جشنواره رسانه‌ای «مداد قرمز» را با هدف هم‌گرایی و هم‌افزایی عمومی درخصوص فعالیت‌های امدادی، بشردوستانه و صلح‌طلبانه برگزارمی‌کند. جمعیت ‌هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک نهاد یاری‌رسان بین‌المللی با هدف هم‌گرایی و هم‌افزایی عمومی درخصوص فعالیت‌های امدادی، بشردوستانه و صلح‌طلبانه، دومین جشنواره رسانه‌ای مداد قرمز را برگزار می‌کند. روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، عکاسان، نویسندگان مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های اینترنتی و گزارشگران رسانه‌های تصویری و شنیداری می‌توانند ضمن مطالعه فراخوان جشنواره آثار خود را با محوریت فعالیت‌های جمعیت ‌هلال‌احمر در عرصه داخلی و بین‌المللی ارسال کنند.
فعالیت‌های بشردوستانه و داوطلبانه، صلح و وجود‌ نداشتن تبعیض، امدادرسانی، تسکین آلام بشری در حوادث طبیعی (سیل و زلزله و…) و حوادث انسانی (سوانح جاده‌ای، مهاجرت، جنگ و...) موضوعاتی هستند که برای جشنواره در نظر گرفته شده است. این رویداد در دو بخش‌ عمومی (روایت‌های رسانه‌ای از موضوعات جشنواره در رویدادهای داخلی و بین‌المللی) و بخش ویژه سیل (روایت‌های رسانه‌ای از سیل ‌سال ۹۸ در استان‌های سیل‌زده) برگزار می‌شود.
در بخش هنری نیز علاقه‌مندان می‌توانند در حوزه عکس، کارتون و کاریکاتور، پوستر و طرح‌های گرافیکی آثار خود را به جشنواره ارسال کنند. براساس رأی داوران این جشنواره از روزنامه شهروند امیر ‌هاتفی‌نیا  با تیتر «مهاجر می‌تواند رویاپردازی کند». مقام اول در بخش گفت‌وگوی عمومی، الناز محمدی  در بخش گزارش عمومی با تیتر «انگشت‌هایت کو عبدالله جان؟» حسام خراسانی با تیتر یک «اینفلوئنسر حقیقی» مقام دوم در بخش یادداشت و همچنین محمد جوادزاده در بخش عکس رتبه سوم را را کسب کردند. سخنگوی دولت در جمع روزنامه‌نگاران برتر بحران در جشنواره رسانه‌ای مداد قرمز:  ‏بیایید جامعه را با هم از تلخی بحران‌ها عبور دهیم علی ربیعی با بیان اینکه همه ما عضو خانواده بزرگ خیر جمعی هستیم، اصحاب رسانه را در عبور جامعه از ‏بحران‌ها تأثیرگذار دانست. سخنگوی دولت در آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره رسانه‌ای مداد قرمز ‏خطاب به اصحاب رسانه، گفت: «ما از نظر بحران‌های طبیعی کشوری هستیم که بیش از 80‌درصد بحران‌های طبیعی امکان وقوع دارد؛ هر‌سال هم تعدادی از بحران‌های طبیعی در کشور اتفاق می‌افتد.  بحران‏های پشت سر هم که خبر نمی‌کند. درواقع ما در کشوری زندگی می‌کنیم که باید بتوانیم در بحران‌ها ‏خود را سازگار کنیم و ناگزیر از این سبک و انتخاب هستیم.‏»


او با بیان اینکه آثار بحران‌های طبیعی، بحران‌های اجتماعی است، اضافه کرد: «بحران‌های اجتماعی به دنبال ‏بحران‌های طبیعی روی می‌دهد. همه بحران‌ها اما یک ویژگی دارند و آن هم نماندن است. ما حق نداریم ‏جامعه را به نحوی بازنمایی کنیم که همه احساس کنند حق ایرانی‌ها زندگی در بحران است. بحران‌ها گذرا ‏هستند و ما از همه بحران‌ها عبور می‌کنیم. ما در پس سیل آینده‌ای را نشان می‌دهیم که نشان‌دهنده ‏گذرا بودن بحران است.» ‏
به گفته سخنگوی دولت، تصور خوب از آینده موضوعی است که بایستی در رسانه‌ها به آن توجه کرد. من پیش از اینکه خود را عضو دولت بدانم افتخار ‏می‌کنم که عضو رسانه هستم. متاسفانه امروز آنچنان بحران‌ها را بازنمایی می‌کنند که گویی ما باید ‏همچنان با غم بحران‌ها زندگی کنیم. برخی آنچنان هر روز خروارها غم و اندوه شادمانه می‌نویسند که گویی ‏غم و اندوه هم پلی برای یک هدف است. من می‌خواهم نخستین چیزی که به ذهنم می‌رسد دردمندانه و ‏مسئولانه عنوان کنم؛ باید دست به دست هم بدهیم و جامعه را از تلخی بحران‌ها عبور دهیم؛ چه کودک ‏ورنکشی و چه کودک بمی که امروز بزرگ شده است و همه آسیب‌دیدگان برای عبور از بحران به کمک ‏ما نیاز دارند.‏
او با بیان اینکه آثار اجتماعی بحران‌ها تا سال‌ها در روان و زندگی افراد باقی می‌ماند، عنوان کرد: «وقتی پنج ساله بودم و زلزله مشهد اتفاق افتاد آن را هنوز به یاد دارم؛ وقتی با خانواده به روستای زلزله‌زده برای رسیدگی ‏به اقوام رفتیم، صحنه‌ها در ذهنم ماندگار شده و تا امروز هنوز دارم با آه و ناله‌ها و شیون‌هایی که آن زمان ‏دیدم و شنیدم زندگی می‌کنم.» ‏
ربیعی گفت: «رسالت خبرنگاری بحران، ساختن پس از بحران است؛ اینکه پس از بحران چگونه باید جامعه را ‏از بحران‌ها عبور داد. اگر بحران را سه مرحله بدانیم؛ مرحله نخست پیش از بحران است یعنی پیشگیری. قطعا ‏رسانه‌ها در پیشگیری از بحران‌ها و آموزش همگانی نقش اساسی دارند. افزایش مقاومت فردی و جمعی در ‏مقابله با بحران‌ها وظیفه دیگر رسانه‌هاست. در حین بحران، خبرنگار وظیفه واقع‌نمایی صحیح دارد تا ‏همدلی عمومی برای مشارکت در بحران ایجاد کند. و سخت‌ترین مرحله در بحران‌ها پسا بحران است. جامعه‏ای که گرفتار بحران طبیعی شده است نیاز اساسی به همنوایی با بحران‌ها و از بین بردن آثار روحی روانی ‏دارد. او با بیان اینکه روزنامه‌نگاری بحران در هر سه مرحله می‌تواند موثر باشد، ادامه داد: «وقتی به تصاویر ‏بحران‌ها نگاه می‌کنیم، می‌توانیم روایت نهفته در آن را دریابیم و تحلیل اجتماعی و ذخیره دانشی مواجهه با ‏بحران‌ها  را که در آن وجود دارد، استخراج کنیم.» ‏
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه روزنامه‌نگاری در بحران کار ارزشمندی است، گفت: «امروز که به اصحاب ‏رسانه در بحران جایزه می‌دهیم، یادمان باشد هیچ دوره‌ای مانند این دوره ما در کشور نیازمند این نبودیم ‏که غمخوارگی را گسترش دهیم. ما امروز باید برای هم بغض کنیم و برای هم شادی بسازیم. ما در ‏سخت‌ترین دوران اعمال تحریم‌های ظالمانه هستیم و بیشتر از همیشه به همدلی نیاز داریم. ما باید در ‏بحران‌ها شانه به شانه کنار هم باشیم و بازنمایی ما طوری باشد که جامعه را تکه‌تکه نکند؛ چیزی که باید ‏بازنمایی شود مشارکت اجتماعی است و ما در این مسیر سپاسگزار روزنامه‌نگاران بحران‌ها هستیم که در ‏پسابحران جامعه را تنها نمی‌گذارند.» ‏ محمد خدادادی:
امدادگران در صعب‌العبور‌ترین مناطق کشور نقش‌آفرینی می‌کنند و نام و اسم و نمادشان رنگ و کاوری است که به تن دارند. نباید فراموش کنیم کارهایی که این دوستان انجام‌می‌دهند، خطری که به جان می‌خرند، سختی‌ای که بر دوش می‌کشند و ریسکی که شامل حال‌شان می‌شود، بسیار ارزشمند است و وظیفه رسانه است که این نام‌آشناهای گمنام را حتما در کادرهای اصلی ببیند.