پیام صریح مثلث شرقی به آمریکا

همزمان با حضور ناوگروه های نیروهای دریایی چین و روسیه در بندر چابهار ایران، برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی، اولین رزمایش مشترک سه روزه دریایی سه کشور در 17هزار کیلومتر مربع از آب های شمال اقیانوس هند آغاز شد. رزمایشی که رویترز آن را «بی سابقه» توصیف کرد و «عرب نیوز» آن را پاسخی به رزمایش اخیر آمریکا و عربستان در منطقه دانست. گلوبال تایمز ارگان  انگلیسی زبان  دولت چین  هم این رزمایش را  دارای پیامی برای آمریکا و آن را نشانه عمیق تر شدن روابط سه کشور مهم  دانست .صبح روز گذشته امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سخنگوی این رزمایش با اعلام آغاز این تمرین نظامی، هدف از برگزاری آن را تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه اعلام کرد و افزود: قطعا کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود. دریادار طحانی با اشاره به مشارکت نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رزمایش،ادامه داد : این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده با حرکت یگان‌های شناوری سه کشور از بندر چابهار آغاز می شود و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت همچنین تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است. وی افزود: پیام رزمایش صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی بوده و پیامد آن این است که جمهوری اسلامی ایران منزوی نخواهد شد.
ساعاتی پس از اعلام شروع رزمایش توسط امیر طحانی ، یگان‌های شناور روسیه و چین به منظور شرکت در رزمایش مرکب با جمهوری اسلامی ایران وارد بندر شهید بهشتی چابهار شدند و در آیین ویژه و جالبی از سوی نیروی دریایی مورد استقبال قرار گرفتند . ناو
 موشک انداز «نیزه» نیروی دریایی ایران از ناو روسی «Yaroslav Mudry» به همراه کشتی سوخت رسان «Yel'nya» و یدک‌کش «Yevgeniy Khorov» و همچنین ناوشکن چینی «شینینگ»، که مجهز به موشک هدایت شونده است، استقبال کرد و سرود ملی دو کشور نواخته شد و همچنین به رسمی قدیمی شناورهای آب پاش ایرانی روی شناورهای خارجی که برای اولین بار به این اسکله آمده اند آب پاشی کردند.
واکنش آمریکا به رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین
اما در حالی که آمریکا و متحدان غربی او هر سال چندین رزمایش مشترک با کشورهای عربی جنوب خلیج فارس برگزار می کنند که خود یکی از عوامل ناامنی این منطقه به شمار می رود،  «سیان رابرتسون» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن از رزمایش دریایی مشترک ایران،‌ روسیه و چین در اقیانوس هند مطلع است و آن را زیر نظر دارد و با متحدان در راستای اطمینان از آزادی دریانوردی همکاری خواهد کرد. درهمین حال به گزارش تسنیم، روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن روزگذشته در تحلیلی این رزمایش را دارای «پیامی روشن و چالش‌برانگیز برای دولت آمریکا» دانست و نوشت: این نشانه‌ای قابل توجه از ظهور ائتلاف نظامی جدی میان تهران، پکن و مسکو در رویارویی با اقدامات دولت آمریکا و سیاست‌های آن در منطقه و جهان تلقی می‌شود. همزمان روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین، روز گذشته در مقاله‌ای نوشت: رزمایش مشترک میان ایران، روسیه و چین دارای پیام و هشداری برای آمریکاست. به گزارش ایرنا، این روزنامه به نقل از یک کارشناس مسائل نظامی چین نوشت: این رزمایش مشترک، تنش‌های منطقه‌ای را کاهش می دهد و از آمریکا می‌خواهد که به طور یکجانبه دست به اقدامات نظامی نزند یا فشار بیشتری بر ایران وارد نکند.« سی ان ان» نیز در گزارشی با اشاره به این که این رزمایش در دریای عمان انجام می شود که 30 درصد نفت خام جهان از آن عبور می کند، نوشت: این تمرین نظامی درحالی انجام می شود که تنش ها در منطقه میان ایران و آمریکا بالاست. دویچه وله نیز درباره این رزمایش نوشت: این تمرین نظامی مشترک «با هدف تقویت همکاری های نظامی منطقه ای» سه کشور در میان افزایش تنش ها میان آمریکا و ایران انجام می شود. رویترز نیز این رزمایش را «بی سابقه» توصیف کرد. همچنین وب سایت منطقه ای «عرب نیوز» این تمرین نظامی را پاسخی به رزمایش مشترک آمریکا و عربستان در منطقه دانست.