نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین برای اولین بار در چابهار رزمایش مشترک برگزار کردند

اقتدار مرکب در منطقه
همدلی| روز گذشته معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از آغاز برگزاری رزمایش بزرگ نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند خبر داد. به دنبال این خبر یگان‌های شناور روسیه و چین به منظور شرکت در رزمایش مرکب با جمهوری اسلامی ایران وارد بندر شهید بهشتی چابهار شدند و مورد استقبال قرار گرفتند. در این مراسم ناو روسی «Yaroslav Mudry» به همراه کشتی سوخت‌رسان «Yel›nya» و یدک‌کش «Yevgeniy Khorov» و همچنین ناوشکن چینی «شینینگ» در دریا مورد استقبال ناو موشک‌انداز «نیزه» قرار گرفتند و با پهلوگیری در اسکله بندر شهید بهشتی چابهار مراسم استقبال و تشریفات رسمی انجام شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی، امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی، در نشست خبری این رزمایش، گفت: منطقه شمال اقیانوس هند، منطقه بسیار با امنیتی است که این امنیت پایدار با اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و دو نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریا برقرار شده است. او ادامه داد: این تکلیفی است که ما در ارتباط با کشور، منطقه و جهان داریم و در راستای اجرای این تکالیف بسیار مهم، از امروز رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند با پهلوگیری شناورهای روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شود. معاون عملیات نیروی دریایی ارتش هدف از برگزاری این رزمایش را تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه برشمرد و اظهار داشت: این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می‌دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود. طحانی افزود: این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده با حرکت یگان‌های شناوری سه کشور از بندر چابهار آغاز می‌شود و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت.
او درباره تاکتیک تمرینی در رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین تصریح کرد: تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است. سخنگوی رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین با اشاره به مشارکت نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رزمایش، خاطرنشان کرد: با برگزاری این رزمایش شاهد اقتدار نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در منطقه خواهیم بود. طحانی در بیان اهمیت منطقه رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین، ابراز داشت: اقیانوس‌ هند سومین‌ اقیانوس بزرگ دنیا است که کشورهای بسیار مهمی در این منطقه حضور دارند و سه تنگه مهم باب‌المندب، مالاکا و هرمز به عنوان مثلث طلایی در این منطقه است.او با بیان اینکه وسعت منطقه این رزمایش ۱۷ هزار کیلومتر مربع است، عنوان کرد: از اهداف این رزمایش تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی و تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد. معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با اشاره پیام این رزمایش یادآور شد: پیام این رزمایش صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی است و پیامد آن، این است که جمهوری اسلامی ایران قابل منزوی شدن نیست و این از مهم‌ترین دستاوردهای این رزمایش خواهد بود. طحانی اضافه کرد: برگزاری این رزمایش به معنای این است که روابط سه کشور ایران، روسیه و چین به سطح معناداری رسیده است و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.


حمایت از صلح جهانی مهم‌‍ترین هدف رزمایش
در این میان سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک دریایی این کشور با ایران و روسیه اظهار کرد نشان دادن حسن نیت و توانایی سه طرف در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده مشترک آغاز شده است. به گزارش ایرنا ووچیان در گفت‌و‌گو با تارنمای ای سی ان اس چین، تعمیق مبادلات و همکاری بین نیروی دریایی سه کشور را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و افزود: این رزمایش مشترک یک مبادله نظامی عادی میان سه کشور است که مطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی انجام شده است و هیچ ارتباطی با اوضاع منطقه ندارد. او با بیان اینکه این رزمایش که از امروز آغاز شده است به مدت چهار روز ادامه دارد، افزود: نیروی دریایی چین ناوشکن شی نینگ مجهز به موشک‌انداز هدایت شونده را به این تمرین مشترک اعزام کرده است. رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه از امروز جمعه به مدت چهار روز در شمال اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده است.
همچنین سرتیپ پاسدار، ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح روز چهارشنبه نیز در نشست خبری اعلام کرده بود این رزمایش در جهت تقویت و افزایش تجربه در امنیت تجارت بین‌المللی در این منطقه برگزار می‌شود. او تبادل تجربه امنیت در میان کشورهای ایران، روسیه و چین و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و گفت: پیامدهای امنیتی این رزمایش برای کل کشورهای جهان خواهد بود و ثبات امنیتی را در پی خواهد داشت. سردار شکارچی همچنین گفت: هدف دیگر این رزمایش کسب و تبادل تجربه در حوزه عملیات امداد و نجات برای حوادث دریایی است که از زمان شروع این رزمایش نیز انجام می‌شود.
واکنش آمریکا به رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه
در واکنش به برگزاری رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این رزمایش را رصد می‌کند.به گزارش بامداد جمعه اسپوتنیک، شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون گفت: ما از رزمایش چندجانبه میان ایران، چین و روسیه مطلع هستیم و آن را رصد می‌کنیم؛ با شرکا و متحدانمان به تلاش برای تضمین آزادی ناوبری و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های بین‌المللی ادامه خواهیم داد.
فصل ائتلاف‌های پایدار در منطقه آغاز شده است
در این میان عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: فصل ائتلاف‌های پایدار در منطقه آغاز شده و شکست هژمونی سلطه در ائتلاف‌سازی مداخله‌گرایانه اولین دستاورد این فصل است. علیرضا رحیمی در حساب شخصی خود در توییتر خود نوشت: پیام رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در عرصه دفاعی و دیپلماسی روشن است. او با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی دریایی علیه ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز اظهار داشت: فصل ائتلاف‌های پایدار در منطقه آغاز شده و شکست هژمونی سلطه در ائتلاف‌سازی مداخله‌گرایانه اولین دستاورد این فصل است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تلاش‌های آمریکا در کشاندن اعضای ناتو به مداخلات نظامی در خاورمیانه، بی‌نتیجه ماند.
رزمایش مشترک دریایی یک پیام واضح برای آمریکا است
همچنین یک کارشناس و تحلیلگر مسایل نظامی چین با اشاره به این آغاز رزمایش گفت: این رزمایش، یک سیگنال واضح برای آمریکا ارسال می‌کند و آن اینکه مسئله هسته‌ای تهران باید از طریق مذاکرات بر اساس توافق قبلی حل شود نه اقدام نظامی. به گزارش ایرنا، سونگ ژونگ پینگ در گفت‌وگو با روزنامه گلوبال تایمز چین افزود: برگزاری چنین رزمایشی، به ایالات متحده توصیه می‌کند علیه ایران به اقدام نظامی یکجانبه متوسل نشده و فشارهای بیشتری علیه این کشور اعمال نکند. او با اشاره به اینکه ایالات متحده باید جلوی شعله‌ور شدن شراره‌های آتش را بگیرد گفت: این رزمایش باعث کاهش تنش‌ها در منطقه می‌شود. زیرا حضور روسیه و چین در این رزمایش در کنار ایران بیانگر حمایت آنها از «صلح و ثبات» در خلیج فارس است. این کارشناس و تحلیلگر چینی اضافه کرد این رزمایش مشترک نشان می‌دهد که چین و روسیه، به عنوان دو قدرت بزرگ مسئول در جهان، پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸، از ایران در این توافق حمایت می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای استان هرمزگان: جریانی به‌دنبال فراموش شدن جهاد وشهادت است نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین برای اولین بار در چابهار رزمایش مشترک برگزار کردند «همدلی» در گفت‌وگو با بهارستانی‎‌ها، وضع درآمدی حقوق بگیران را با توجه به شیب تورم، بررسی کرد همدلی در گپ و گفت با برخی از اعضای خانه ملت جویا شد؛ آیا واقعا نمایندگان مجلس از وضع حمل و نقل عمومی اطلاع دارند؟ گزارش همدلی در خصوص اخراج دانشجویان تقلبی صندلی فروخته شده پس گرفته شد بابانوئل ار کجا آمد و چرا ایرانی‌ها دوست دارند در شادی‌های جشن سال نوی مسیحی شریک باشند محمدرضا عارف: حوادث آبان ماه باعث شرمندگی همه مسئولان شد یک عضو فراکسیون امید مجلس: نهادهای تاییدکننده صلاحیت‌ها، رغبت مردم برای حضور در انتخابات را بالا ببرند یک عضو فراکسیون امید: زیر سوال بردن کل لایحه بودجه ۹۹ منصفانه نیست یک کارشناس مسائل خلیج فارس پاسخ داد: روابط عمان با ایران بعد از سلطان قابوس چگونه خواهد بود؟