امضای موافقت نامه تامین مالی طرح تولید کاغذ در خوزستان

بخش خبری: با امضای موافقت نامه تامین مالی ازسوی صندوق توسعه ملی و 4 بانک دولتی و خصوصی، بزرگترین کارخانه تولید کاغذ در خوزستان با ظرفیت تولید سالانه 240 هزار تن توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی احداث می‌شود.
مراسم "امضای موافقت‌نامه تامین مالی طرح تولید کاغذ در استان خوزستان" ظهر دیروز با حضور محمدمخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی، شهیدزاده مدیرعامل صندوق توسعه ملی، حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی، مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن، پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان و چقازردی مدیرعامل بانک سپه برگزار شد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی دراین مراسم گفت: رفع وابستگی و خوداتکایی در کاغذ، دغدغه مهمی برای کشور است و این حرکت قطعا اتفاقی مبارک و کاری بزرگ محسوب می‌شود.
محمد مخبر افزود: کشور سالهاست که درگیر بحث واردات کاغذ بوده است و ما گاهی ناچار شدیم از محموله‌های درحال حمل روی آب اقدام به خریداری کاغذ کنیم درحالی که همسایه ما ترکیه از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کاغذ است.


رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: با سرمایه‌گذاری 467 میلیون دلاری و اجرای این پروژه، ضمن جلوگیری از خروج سالانه 285 میلیون دلار ارز، از قطع شدن 6میلیون اصله درخت تنومند درسال جلوگیری میشود چراکه این مجموعه از تکنولوژی نوین دوستدار محیط‌زیست بهره میبرد و با راه‌اندازی آن دانش فنی کشور درحوزه کاغذسازی توسعه خواهد یافت.
وی با بیان این نکته که بیکاری امروز واقعیتی است که کشور ما دچار آن شده افزود: با اجرای طرح تولید کاغذ با ظرفیت اسمی 320 هزار تن و عملی 240هزارتن، حدود 2464شغل جدید مستقیم و غیرمستقیم درمنطقه محروم شادگان استان خوزستان طی 3 سال ایجاد خواهد شد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام همچنین افزود: با توجه به اینکه از یک طرف اقتصاد کشور بانک محور هست و از طرف دیگر تورم‌، بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها مردم را آزرده و دارایی و سرمایه آنها را دچار چالش کرده است، مردم انتظار دارند این مشکلات توسط سیستم بانکی کشور برطرف شود.
مخبر گفت:در تدین و تعهد مدیران بانکی کشور به انقلاب اسلامی و در توان بالای اقتصادی آنها هیچ تردیدی وجود ندارد و از این رو جامعه توقع دارد جریان اصلاحی بانک‌ها برای رفع معضلات و مشکلات جامعه توسط کانون‌های بانکی دولتی و خصوصی اتفاق بیافتد.
مخبر توقع مردم، نخبگان اقتصادی و بزرگان کشور درخصوص ایجاد تحول در سیستم بانکداری را بر زمین مانده توصیف کرد و اظهار داشت:طرح تحول بانک‌ها تنها با طرح و برنامه مسئولان خود بانک‌ها به نتیجه خواهد رسید.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی گفت: در برخی کشورهای دیگر که این مشکلات وجود داشت هم اصلاح مشکلات توسط سیستم بانکی صورت گرفت و در نتیجه حتی تورم‌های 140 درصدی آن کشورها کاهش پیدا کرد و واردات آنها تبدیل به صادرات شد.
مخبر افزود: ما امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم و دوستان ما در حوزه‌های اقتصادی باید کمر همت ببندد تا مشکلات در حوزه بانکی را برطرف کنند.
شهیدزاده رئیس صندوق توسعه ملی نیز در این مراسم، پروژه تولید کاغذ را "استراتژیک: خواند و گفت: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی پیش از این اقدام، کارهای مطالعاتی بحث کاغذ را انجام داده بود،این طرح یک پروژه استراتژیک است و می‌تواند کمک بزرگی در رفع مشکل کمبود هرساله کاغذ برای چاپ کتابهای درسی بکند.
آقای محمد مخبر دزفولی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی در حاشیه امضای موافقتنامه تاسیس کارخانه کاغذ سبز خوزستان افزود: این موافقتنامه، اتفاق بسیار مهمی است به لحاظ اینکه ما در بحث کاغذ دچار معضل و مشکلات بسیار هستیم.
وی افزود: براساس این قرارداد، با یک سرمایه‌گذاری 467 میلیون دلاری، سالانه 285 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت که بطور تقریبی تا دو سال آینده، سرمایه‌گذاری فعلی بر می‌گردد.
وی ادامه داد: اگر قرار بود از طریق درخت این نیاز تامین شود باید شش میلیون اصله درخت بطور سالانه قطع می‌شد.
دزفولی تاکید کرد: امیدواریم ظرف سه سال آینده، مفاد قرارداد به موقع اجرایی و بخشی از نیاز کشور به کاغذ از این طریق برطرف شود هم‌اکنون عملیات اجرایی طرح آغاز شده است.
این قرارداد با مشارکت 40 درصدی بانک پارسیان و مشارکت 20 درصدی بانک‌های ملی ایران، سپه و صنعت و معدن در تامین مالی با آورده سرمایه گذار به امضای مدیران عامل نظام بانکی کشور و ستاد اجرایی فرمان امام رسید.
حجم سرمایه‌گذاری کنسرسیوم شبکه بانکی در طرح استحصال کاغذ از ضایعات نیشکر، معادل 65 هزار میلیارد ریال با همراهی صندوق توسعه ملی است که با تخصیص درآمد‌های فروش منابع هیدروکربوری برای رشد و توسعه زیربنایی کشور و تبدیل آن به ثروت پایدار و مولد از طریق سندیکای بانک‌ها انجام شده است.